У зв’язку з численними зверненнями до нотаріусів України держорганів та підприємств з питань так званої «публічної закупівлі нотаріальних послуг» Нотаріальна палата провела правовий аналіз законодавства у сфері публічних закупівель, співвідношення його з законодавством, що регулює нотаріальну діяльність, на предмет правомірності участі нотаріуса у процедурах публічних закупівель
Перевірка та моніторинг закупівель
Правовий висновок підготовлено Комісією НПУ з аналітично-методологічного забезпечення нотаріальної діяльності. Зроблено такі висновки:
- Законодавство у сфері публічних закупівель та, зокрема, Закон України «Про публічні закупівлі», не містять вимоги та не регулюють процедури «закупівлі нотаріальних дій» і не можуть їх містити, оскільки відповідно до закону нотаріус вчиняє нотаріальні дії та стягує плату за вчинення нотаріальних дій, які за своєю правовою природою не є послугами.
Відповідно, нотаріус не є суб’єктом процедури публічних закупівель, оскільки не надає послуги у сфері права, які є предметом закупівель відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», а сплата фізичними та юридичними особами плати нотаріусу за вчинення нотаріальних дій здійснюється на підставі статті 31 Закону України «Про нотаріат» та не може здійснюватися на підставі договору про публічні закупівлі чи Закону України «Про публічні закупівлі». - Нотаріальна дія вчиняється на підставі закону, а не договору; не є юридичною або іншою послугою; не може бути предметом закупівель.
- Нотаріус не має права укладати договір про закупівлю нотаріальних дій як надавач послуг, подавати звіт про виконання договору про закупівлі.
- Участь нотаріуса у процедурах публічних закупівель щодо закупівель вчинюваних таким нотаріусом нотаріальних дій суперечить спеціальним нормам, що регулюють діяльність нотаріату в Україні та сферу публічних закупівель (в т.ч. статтям 1-5, 8, 8-1, 19, 31, 42 Закону України «Про нотаріат», 1, 5, 41, 42 Закону України «Про публічні закупівлі»), є порушенням основних принципів професійної етики нотаріусів, пункту 8 глави XVII Правил професійної етики нотаріусів України.
- Участь нотаріуса у процедурах публічних закупівель у зв’язку з особливостями процедури, передбаченої Законом України «Про публічні закупівлі» (в т.ч. публічного оприлюднення інформації про закупівлю, укладення договору про закупівлю нотаріальних дій, звіт про виконання договору про закупівлі) містить передумови для нівелювання та порушення статті 8 Закону України «Про нотаріат» (таємниці вчинення нотаріальних дій).
Джерело: офіційний сайт Нотаріальної палати України
Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
У консультації розглянемо, що таке корупційні ризики в публічних закупівлях та на що зважати замовнику під час планування закупівлі