Конфлікт інтересів: приватний інтерес проти службового обов’язку

Прозорість та доброчесність – невід’ємні складові ефективного управління як у публічному, так і в приватному секторах. Одним із ключових викликів на шляху до забезпечення цих принципів є врегулювання конфлікту інтересів (КІ) – ситуації, коли приватні інтереси особи можуть впливати на виконання нею службових або посадових обов’язків

Конфлікт інтересів: приватний інтерес проти службового обов’язку

Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК

Конфлікт інтересів є поширеним явищем у роботі публічних службовців. Розуміння сутності конфлікту інтересів та його складових – це крок до запобігання корупції та уникнення зловживань.

Відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» існує два види КІ:

  1. Потенційний – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень 
  2. Реальний – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість ухвалення рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Складові конфлікту інтересів

Як зрозуміти, що у публічного посадовця виник конфлікт інтересів

НАЗК, перш за все, радить чітко визначитись із переліком обставин, які можуть зумовлювати наявність приватного інтересу

Згідно з визначення, він може бути спричинений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками. Більш детально із переліком та змістом обставин, що зумовлюють приватний інтерес, можна ознайомитись у п. 2.2. Роз’яснень

Наступний крок – для ідентифікації КІ потрібно проаналізувати обсяг службових/представницьких повноважень посадовця, а також порядок їх реалізації. Конфлікт інтересів буде наявний, якщо приватний інтерес (піклування про близьких осіб, покращення свого майнового становища, збереження чи покращення наявних дружніх чи інших позаслужбових відносин, вдячність за подарунок чи послугу, уникнення відповідальності, помста тощо) перебуває у сфері реалізації службових повноважень посадовця, та може бути задоволений його рішеннями, діями чи бездіяльністю.

У разі встановлення того факту, що приватний інтерес та службові повноваження посадовця перетинаються, необхідно з’ясувати чи є повноваження, якими може бути задоволений приватний інтерес, дискреційними. 

Дискреційними є повноваження, реалізація яких передбачає можливість вибору посадовцем рішення з кількох варіантів. Для допомоги у визначенні наявності або відсутності КІ фахівцями НАЗК розроблено детальні роз’яснення, які містять:

  • покрокову інструкцію, яка дозволить вам самостійно та швидко встановити, чи є конфлікт інтересів у конкретній ситуації.
  • правила та рекомендації щодо звернення до НАЗК за консультацією з приводу КІ.

Якщо у вас немає часу або бажання вивчати детальні та об’ємні роз’яснення, НАЗК пропонує пройти тест, розроблений фахівцями Агентства в сфері КІ. Відповідаючи на запитання, ви зможете швидко та легко визначитися чи наявний КІ у вашій діяльності.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15959

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44384

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7829

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5783

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді