Мінфін: головні результати та досягнення 2023 року

Пресслужба Мінфіну оприлюднила головні результати та досягнення Міністерства у 2023 році.

Мінфін: головні результати та досягнення 2023 року

Як у січні організувати роботу з Казначейством

Держбюджет-2023:

  • профінансовано всі пріоритетні видатки вчасно та у повному обсязі. Це видатки на безпеку та оборону, соціальні виплати та пенсії, зарплати медиків і вчителів тощо;
  • доходи державного бюджету за 2023 рік проти аналогічного періоду 2022 року зросли на 884,3 млрд грн, або 49,5% і становлять 2 672,0 млрд гривень
  • видатки державного бюджету зросли на 1 308,7 млрд грн, або на 48,4% проти аналогічного періоду 2022 року і становлять 4 014,4 млрд гривень;
  • загальний ресурс на безпеку і оборону становив 2 648,8 млрд грн (за загальним фондом – 1 843,8 млрд грн та 805 млрд грн – інші джерела) або 41% очікуваного валового внутрішнього продукту, що на 1 111,3 млрд грн, або на 72,3% більше ніж у 2022 році. 

Соціальна підтримка населення:

  • спрямовано близько 62,2 млрд грн для забезпечення виплати соціальних допомог майже 2,6 млн отримувачам;
  • спрямовано 73,3 млрд грн на виплату допомоги на проживання більше 2,5 млн внутрішньо переміщеним особам; 
  • надано пільги та житлові субсидії на оплату комунальних послуг майже 3,5 млн отримувачам на 35,5 млрд гривень;
  • забезпечено виплату пенсій для 10,5 млн пенсіонерів та здійснено її індексацію; 
  • вперше проіндексовано пенсії державним службовцям, науковцям, посадовим особам органів місцевого самоврядування; 
  • спрямовано майже 6 млрд грн на виплату компенсацій для отримання жилих приміщень 2,3 тис. ветеранам війни, членам сімей загиблих захисників, ВПО, учасникам бойових дій;
  • спрямовано 3,4 млрд грн на соціальну підтримку понад 160 тисяч осіб з інвалідністю.

Міжнародна співпраця

  • залучено 42,5 млрд дол. США зовнішнього фінансування, 27 % – грантове фінансування;
  • у березні цього року ухвалено з МВФ чотирирічну програму Механізму розширеного фінансування для України. Вже успішно пройдено два її перегляди, які сприяли отриманню траншів допомоги. Україна виконала всі умови, передбачені програмою на 2023 рік;
  • у рамках Угоди про асоціацію з ЄС Мінфін повністю імплементував 742 акти, 46% від загальної кількості імплементованих Україною актів права ЄС;
  • Міністерство фінансів продовжує впровадження реформ, узгоджених зі стратегічними партнерами — МВФ, ЄС та США. Зокрема, Мінфін імплементує заходи зі зміцнення фіскальної, зовнішньої, та фінансової стабільності шляхом посилення мобілізації надходжень, уникнення монетарного фінансування та націлення на фінансування з внутрішніх боргових ринків, сприяння довгостроковій фінансовій стабільності;
  • Україна приєдналась до Банку розвитку Ради Європи та стала 43-ю країною-членом. Співпрацю Банку з Україною спрямовано на реалізацію соціальних проєктів, включаючи освіту, охорону здоров'я, доступне житло та допомогу вразливим верствам населення;
  • у 2023 році обсяг портфелів кредитних проєктів України з міжнародними фінансовими організаціями є найбільшим за всі роки співпраці; 
  • підписано зміни до Меморандуму з групою офіційних кредиторів України з країн G7 та Паризького клубу щодо призупинення виплат за офіційним боргом до кінця березня 2027 року; 
  • рівно через рік після повномасштабного вторгнення росії в Україну спільними зусиллями Мінфіну та Держфінмоніторингу досягнуто призупинення членства росії у FATF.

ОВДП:

  • зацікавленість громадян та представників бізнесу до інвестування в ОВДП протягом 2023 року помітно зросла; 
  • зокрема, обсяг вкладень юридичних осіб  збільшився протягом цього періоду у понад 1,3 раза – до 139 млрд грн, а фізичних осіб – у 1,8 раза до 53,3 млрд гривень;
  • водночас з моменту запуску 3 жовтня 2022 року можливості купівлі військових облігацій у «Дії» придбано через цей застосунок паперів уже на понад 2,8 млрд гривень;
  • всього протягом 2023 року було залучено до держбюджету від облігацій 552,6 млрд грн в еквіваленті, із них: 388,5 млрд грн, 3,7 млрд дол. США, 735,8 млн євро;  
  • обсяг погашень ОВДП протягом 2023 року становив 369,8 млрд грн в еквіваленті, із них:  225,1 млрд грн, 3,3 млрд дол. США та 582,2 млн євро;
  • отже, за підсумками 2023 року чисте залучення коштів становило 163,4 млрд грн, 370,4 млн дол. США та 153,6 млн євро. Рівень рефінансування (rollover) внутрішнього боргу становив 150%. При цьому 172,6 % – для ОВДП у грн, 111,2 % – для ОВДП у дол. США та 126,4 % – для ОВДП у євро.

Відновлено середньострокове бюджетне планування:

  • разом із держбюджетом-2024 подано середньострокові показники держбюджету на 2025 – 2026 роки;
  • з 2024 року буде поновлено цикл повноцінного середньострокового бюджетного планування із підготовкою Бюджетної декларації на 2025 – 2027 роки.

Підтримка та розвиток бізнесу в умовах воєнного стану

Забезпечено успішну реалізацію програм підтримки фінансування мікро-, малого та середнього підприємництва (ММСП):

  • державна програма «Доступні кредити 5-7-9%» – ключовий драйвер кредитування економіки України в умовах війни:
  • у межах Програми 45 уповноважених банків видали підприємцям 78 964 доступні кредити на загальну суму 266,9 млрд грн, з яких у 2023 році – 23 973 кредити на 97,2 млрд грн;
  • організовано міжнародну фінансову підтримку Програми 5-7-9% – грант KfW 50 млн євро;
  • запроваджено програму «Доступний факторинг»;
  • здійснено запуск 5-ти нових програм за фінансової підтримки Уряду Німеччини та успішно реалізовано через KfW та німецьку урядову компанію GIZ;
  • за допомогою інструменту державних гарантій на портфельній основі у 2023 році укладено 13 658 кредитних договорів на загальну суму 44,7 млрд гривень. Станом на 1 січня 2024 року 29 банків-кредиторів обслуговують 18 900 кредитів на близько 67 млрд грн, а загалом з грудня 2020 року підприємці отримали 32 619 кредитів на 103,8 млрд гривень.

Реформування та покращення управління держбанків

  • знижено частку непрацюючих кредитів (NPL) у держбанків за 11 місяців 2023 року до 48,8% з 53,0% (станом на початок звітного року);
  • за січень–листопад 2023 року держбанки отримали прибуток у сумі 80,3 млрд грн, що на 516,8 % або 67,3 млрд грн більше прибутку за аналогічний період 2022 року;
  • на сьогодні у банках державного сектору функціонує ефективна система корпоративного управління, а також оновлено склад наглядових рад банків.

Трансформація митниці: розширення можливостей для міжнародної торгівлі та безпекова функція:

  • успішна євроінтеграція української митниці:
  • Мінфін забезпечив імплементацію митного законодавства України до ЄС:
  • рішеннями Уряду впроваджено в українське законодавство більше 700 регламентів та імплементаційних регламентів Комісії ЄС щодо класифікації певних товарів у Комбінованій номенклатурі ЄС;
  • запроваджено Альтернативні правила походження у двосторонній торгівлі товарами між Україною та ЄС з 01.12.2023;
  • продовжується синхронізація митного законодавства України та ЄС і створення відповідних ІТ рішень;
  • за розділом «Митний Союз» Україна отримала найвищий рівень оцінки Європейської Комісії з усіх країн східного партнерства. Це стало однією з передумов остаточного рішення розпочати переговори щодо членства України в ЄС;
  • розвиток «митного безвізу» (NCTS):
  • внесено зміни до Митного кодексу для скорочення часу проходження митниці користувачами NCTS та розширення застосування транзитних спрощень;
  • оформлено понад 41 тис. декларацій за процедурою спільного транзиту: успішно завершено 33,6 тис. переміщень з території України і близько 7,6 тис. – в Україну;
  • забезпечено стрімкий зріст авторизацій підприємств на митні спрощення:
  • авторизовані економічні оператори (АЕО): 21 підприємство отримало 22 авторизації АЕО, включно з першою типу «про підтвердження безпеки та надійності» (для порівняння: до 2023 р. – 1 авторизація);
  • 176 авторизацій на транзитні спрощення, що у 22 рази більше ніж у 2022 році;
  • 146 нових авторизацій на застосування спрощень відповідно до Митного кодексу України;
  • із жовтня 2023 р. завершено митні формальності зі застосуванням спрощення «процедура випуску за місцезнаходженням» – понад 3500 митних декларацій; 
  • «Військовий митний безвіз» – впровадження стандартів ЄС та НАТО під час митного декларування військової техніки ЗСУ та партнерів.

Податкова політика:

  • Україна у 2023 році здійснила значні кроки в області податкової політики та фінансового моніторингу. 

Підвищення ефективності податкової системи:

  • забезпечено відповідність національного законодавства міжнародним стандартам, зокрема прийнято закон щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки. Ці дії мають на меті підвищити податкову прозорість і надійність України як міжнародного партнера;
  • покращено заходи протидії скруткам та незаконному відшкодуванню ПДВ;
  • упереджено неправомірне відшкодування ПДВ на суму понад 900 млн гривень.

Захист національних інтересів:

  • припинено дію міжнародних договорів про уникнення подвійного оподаткування з Сирією та Іраном.

Підвищення професійної спроможності:

  • міжнародні партнери допомогли підвищити кваліфікацію, зокрема, працівників ДПС з питань податкового адміністрування;
  • внесено зміни до Податкового кодексу України для повернення до довоєнного стану податкової політики.

Фінансовий моніторинг:

  • розроблено пакет євроінтеграційних проєктів для виконання стандартів FATF;

Верифікація:

  • продовжено верифікацію та моніторинг державних виплат;
  • упереджено неправомірне призначення виплат на суму понад 1,8 млрд гривень.

Національна стратегія доходів:

  • прийнято Національну стратегію доходів, яка має стати ключовим елементом для зміцнення економіки та фінансової системи в Україні.  

Мета:

  • посилення фіскальної спроможності України;
  • адаптація податкового та митного законодавства до стандартів ЄС;
  • створення стимулів для післявоєнного відновлення та економічного зростання. 

Держбюджет-2024:

  • в умовах високої невизначеності забезпечено вчасне прийняття бюджету на 2024 рік:
  • бюджет-2024 є збалансованим та реальним до виконання;
  • пріоритетами бюджету-2024 є фінансування сектору безпеки і оборони, соціальне забезпечення громадян, підтримка ветеранів, охорона здоров’я, освіта та відновлення економіки;
  • на сектор безпеки і оборони передбачено 1 трлн 692,6 млрд грн, що становить 22,1 % ВВП; 
  • завдяки перерозподілу військового ПДФО у бюджеті передбачено збільшення фінансування на розвиток оборонно-промислового комплексу, зокрема для виробництва зброї  –  51 млрд грн, а також на морські дрони та БПЛА ‒ 43,3 млрд гривень;
  • на соціальний захист населення передбачено 469,4 млрд грн, що більше на 8,7 млрд грн до 2023 року;
  • на підтримку ветеранів війни передбачено 14,3 млрд грн, що на 7,5 млрд грн більше до 2023 року. Вперше у бюджеті передбачено Інститут помічника ветерана ‒ 3,8 млрд грн та пілотний проєкт щодо зубопротезування ‒ 749 млн гривень;
  • видатки на охорону здоров’я з урахуванням трансфертів становлять 203,4 млрд грн (+25,8 млрд грн до 2023 року). Важливим і ключовим напрямом залишається програма медичних гарантій з обсягом 158,8 млрд грн (+16 млрд грн до 2023 року). Уперше в межах програми медичних гарантій передбачено доступну послугу з лікування безпліддя методом штучного запліднення – 1,5 млрд гривень;
  • видатки на освіту (з трансфертами) порівняно з поточним роком буде збільшено на понад 22 млрд грн, до 179,1 млрд гривень. Пріоритети: видатки освітньої субвенції на заробітну плату вчителів збільшено на 15,7 млрд грн до 103,2 млрд гривень. У середньому розрахункова заробітна плата вчителя зросте на 21 %;
  • видатки на спорт передбачено у розмірі 7,6 млрд гривень;
  • видатки на наукову та науково-технічну діяльність передбачено у розмірі 13,6 млрд гривень
  • видатки на цифрову трансформацію пріоритетних галузей та сфер суспільного життя, розвитку українських оборонних технологій становлять 2,5 млрд гривень;
  • видатки на підтримку бізнесу становлять 31,8 млрд гривень;
  • потреба у зовнішній підтримці на забезпечення видатків, не пов’язаних зі сферою безпеки і оборони, становить близько 37,3 млрд дол. США.

Джерело: офіційний сайт Мінфіну

Статті за темою

Усі статті за темою

Дозвільні документи на будівництво у 2025 році

У статті — порядок подання документів через електронну систему ЄДЕССБ, класифікацію дозвільних документів залежно від класу наслідків об’єкта та компетенцію органів, які видають дозволи
13

Що таке конфлікт інтересів

Якщо ви проводите публічні закупівлі, маєте чітко розуміти, що таке «конфлікт інтересів». Якщо цього не врахуєте, ризикуєте наразитися на штраф та визнання договору недійсним. Головне про види конфліктів, відповідальність та запобігання їм — роз’яснює експерт
9970

Динамічна ціна в публічних закупівлях

Дехто вважає, що застосовувати динамічну ціну договору в тендерах неможливо. Але ця думка хибна. Тож з’ясуймо разом з експертом, що таке динамічна ціна та як її правильно застосовувати
13126

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді