Мінфін: головні результати та досягнення 2023 року

Пресслужба Мінфіну оприлюднила головні результати та досягнення Міністерства у 2023 році.

Мінфін: головні результати та досягнення 2023 року

Чи подавати до органів Казначейства протокол УО як підтвердний документ

Держбюджет-2023:

  • профінансовано всі пріоритетні видатки вчасно та у повному обсязі. Це видатки на безпеку та оборону, соціальні виплати та пенсії, зарплати медиків і вчителів тощо;
  • доходи державного бюджету за 2023 рік проти аналогічного періоду 2022 року зросли на 884,3 млрд грн, або 49,5% і становлять 2 672,0 млрд гривень
  • видатки державного бюджету зросли на 1 308,7 млрд грн, або на 48,4% проти аналогічного періоду 2022 року і становлять 4 014,4 млрд гривень;
  • загальний ресурс на безпеку і оборону становив 2 648,8 млрд грн (за загальним фондом – 1 843,8 млрд грн та 805 млрд грн – інші джерела) або 41% очікуваного валового внутрішнього продукту, що на 1 111,3 млрд грн, або на 72,3% більше ніж у 2022 році. 

Соціальна підтримка населення:

  • спрямовано близько 62,2 млрд грн для забезпечення виплати соціальних допомог майже 2,6 млн отримувачам;
  • спрямовано 73,3 млрд грн на виплату допомоги на проживання більше 2,5 млн внутрішньо переміщеним особам; 
  • надано пільги та житлові субсидії на оплату комунальних послуг майже 3,5 млн отримувачам на 35,5 млрд гривень;
  • забезпечено виплату пенсій для 10,5 млн пенсіонерів та здійснено її індексацію; 
  • вперше проіндексовано пенсії державним службовцям, науковцям, посадовим особам органів місцевого самоврядування; 
  • спрямовано майже 6 млрд грн на виплату компенсацій для отримання жилих приміщень 2,3 тис. ветеранам війни, членам сімей загиблих захисників, ВПО, учасникам бойових дій;
  • спрямовано 3,4 млрд грн на соціальну підтримку понад 160 тисяч осіб з інвалідністю.

Міжнародна співпраця

  • залучено 42,5 млрд дол. США зовнішнього фінансування, 27 % – грантове фінансування;
  • у березні цього року ухвалено з МВФ чотирирічну програму Механізму розширеного фінансування для України. Вже успішно пройдено два її перегляди, які сприяли отриманню траншів допомоги. Україна виконала всі умови, передбачені програмою на 2023 рік;
  • у рамках Угоди про асоціацію з ЄС Мінфін повністю імплементував 742 акти, 46% від загальної кількості імплементованих Україною актів права ЄС;
  • Міністерство фінансів продовжує впровадження реформ, узгоджених зі стратегічними партнерами — МВФ, ЄС та США. Зокрема, Мінфін імплементує заходи зі зміцнення фіскальної, зовнішньої, та фінансової стабільності шляхом посилення мобілізації надходжень, уникнення монетарного фінансування та націлення на фінансування з внутрішніх боргових ринків, сприяння довгостроковій фінансовій стабільності;
  • Україна приєдналась до Банку розвитку Ради Європи та стала 43-ю країною-членом. Співпрацю Банку з Україною спрямовано на реалізацію соціальних проєктів, включаючи освіту, охорону здоров'я, доступне житло та допомогу вразливим верствам населення;
  • у 2023 році обсяг портфелів кредитних проєктів України з міжнародними фінансовими організаціями є найбільшим за всі роки співпраці; 
  • підписано зміни до Меморандуму з групою офіційних кредиторів України з країн G7 та Паризького клубу щодо призупинення виплат за офіційним боргом до кінця березня 2027 року; 
  • рівно через рік після повномасштабного вторгнення росії в Україну спільними зусиллями Мінфіну та Держфінмоніторингу досягнуто призупинення членства росії у FATF.

ОВДП:

  • зацікавленість громадян та представників бізнесу до інвестування в ОВДП протягом 2023 року помітно зросла; 
  • зокрема, обсяг вкладень юридичних осіб  збільшився протягом цього періоду у понад 1,3 раза – до 139 млрд грн, а фізичних осіб – у 1,8 раза до 53,3 млрд гривень;
  • водночас з моменту запуску 3 жовтня 2022 року можливості купівлі військових облігацій у «Дії» придбано через цей застосунок паперів уже на понад 2,8 млрд гривень;
  • всього протягом 2023 року було залучено до держбюджету від облігацій 552,6 млрд грн в еквіваленті, із них: 388,5 млрд грн, 3,7 млрд дол. США, 735,8 млн євро;  
  • обсяг погашень ОВДП протягом 2023 року становив 369,8 млрд грн в еквіваленті, із них:  225,1 млрд грн, 3,3 млрд дол. США та 582,2 млн євро;
  • отже, за підсумками 2023 року чисте залучення коштів становило 163,4 млрд грн, 370,4 млн дол. США та 153,6 млн євро. Рівень рефінансування (rollover) внутрішнього боргу становив 150%. При цьому 172,6 % – для ОВДП у грн, 111,2 % – для ОВДП у дол. США та 126,4 % – для ОВДП у євро.

Відновлено середньострокове бюджетне планування:

  • разом із держбюджетом-2024 подано середньострокові показники держбюджету на 2025 – 2026 роки;
  • з 2024 року буде поновлено цикл повноцінного середньострокового бюджетного планування із підготовкою Бюджетної декларації на 2025 – 2027 роки.

Підтримка та розвиток бізнесу в умовах воєнного стану

Забезпечено успішну реалізацію програм підтримки фінансування мікро-, малого та середнього підприємництва (ММСП):

  • державна програма «Доступні кредити 5-7-9%» – ключовий драйвер кредитування економіки України в умовах війни:
  • у межах Програми 45 уповноважених банків видали підприємцям 78 964 доступні кредити на загальну суму 266,9 млрд грн, з яких у 2023 році – 23 973 кредити на 97,2 млрд грн;
  • організовано міжнародну фінансову підтримку Програми 5-7-9% – грант KfW 50 млн євро;
  • запроваджено програму «Доступний факторинг»;
  • здійснено запуск 5-ти нових програм за фінансової підтримки Уряду Німеччини та успішно реалізовано через KfW та німецьку урядову компанію GIZ;
  • за допомогою інструменту державних гарантій на портфельній основі у 2023 році укладено 13 658 кредитних договорів на загальну суму 44,7 млрд гривень. Станом на 1 січня 2024 року 29 банків-кредиторів обслуговують 18 900 кредитів на близько 67 млрд грн, а загалом з грудня 2020 року підприємці отримали 32 619 кредитів на 103,8 млрд гривень.

Реформування та покращення управління держбанків

  • знижено частку непрацюючих кредитів (NPL) у держбанків за 11 місяців 2023 року до 48,8% з 53,0% (станом на початок звітного року);
  • за січень–листопад 2023 року держбанки отримали прибуток у сумі 80,3 млрд грн, що на 516,8 % або 67,3 млрд грн більше прибутку за аналогічний період 2022 року;
  • на сьогодні у банках державного сектору функціонує ефективна система корпоративного управління, а також оновлено склад наглядових рад банків.

Трансформація митниці: розширення можливостей для міжнародної торгівлі та безпекова функція:

  • успішна євроінтеграція української митниці:
  • Мінфін забезпечив імплементацію митного законодавства України до ЄС:
  • рішеннями Уряду впроваджено в українське законодавство більше 700 регламентів та імплементаційних регламентів Комісії ЄС щодо класифікації певних товарів у Комбінованій номенклатурі ЄС;
  • запроваджено Альтернативні правила походження у двосторонній торгівлі товарами між Україною та ЄС з 01.12.2023;
  • продовжується синхронізація митного законодавства України та ЄС і створення відповідних ІТ рішень;
  • за розділом «Митний Союз» Україна отримала найвищий рівень оцінки Європейської Комісії з усіх країн східного партнерства. Це стало однією з передумов остаточного рішення розпочати переговори щодо членства України в ЄС;
  • розвиток «митного безвізу» (NCTS):
  • внесено зміни до Митного кодексу для скорочення часу проходження митниці користувачами NCTS та розширення застосування транзитних спрощень;
  • оформлено понад 41 тис. декларацій за процедурою спільного транзиту: успішно завершено 33,6 тис. переміщень з території України і близько 7,6 тис. – в Україну;
  • забезпечено стрімкий зріст авторизацій підприємств на митні спрощення:
  • авторизовані економічні оператори (АЕО): 21 підприємство отримало 22 авторизації АЕО, включно з першою типу «про підтвердження безпеки та надійності» (для порівняння: до 2023 р. – 1 авторизація);
  • 176 авторизацій на транзитні спрощення, що у 22 рази більше ніж у 2022 році;
  • 146 нових авторизацій на застосування спрощень відповідно до Митного кодексу України;
  • із жовтня 2023 р. завершено митні формальності зі застосуванням спрощення «процедура випуску за місцезнаходженням» – понад 3500 митних декларацій; 
  • «Військовий митний безвіз» – впровадження стандартів ЄС та НАТО під час митного декларування військової техніки ЗСУ та партнерів.

Податкова політика:

  • Україна у 2023 році здійснила значні кроки в області податкової політики та фінансового моніторингу. 

Підвищення ефективності податкової системи:

  • забезпечено відповідність національного законодавства міжнародним стандартам, зокрема прийнято закон щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки. Ці дії мають на меті підвищити податкову прозорість і надійність України як міжнародного партнера;
  • покращено заходи протидії скруткам та незаконному відшкодуванню ПДВ;
  • упереджено неправомірне відшкодування ПДВ на суму понад 900 млн гривень.

Захист національних інтересів:

  • припинено дію міжнародних договорів про уникнення подвійного оподаткування з Сирією та Іраном.

Підвищення професійної спроможності:

  • міжнародні партнери допомогли підвищити кваліфікацію, зокрема, працівників ДПС з питань податкового адміністрування;
  • внесено зміни до Податкового кодексу України для повернення до довоєнного стану податкової політики.

Фінансовий моніторинг:

  • розроблено пакет євроінтеграційних проєктів для виконання стандартів FATF;

Верифікація:

  • продовжено верифікацію та моніторинг державних виплат;
  • упереджено неправомірне призначення виплат на суму понад 1,8 млрд гривень.

Національна стратегія доходів:

  • прийнято Національну стратегію доходів, яка має стати ключовим елементом для зміцнення економіки та фінансової системи в Україні.  

Мета:

  • посилення фіскальної спроможності України;
  • адаптація податкового та митного законодавства до стандартів ЄС;
  • створення стимулів для післявоєнного відновлення та економічного зростання. 

Держбюджет-2024:

  • в умовах високої невизначеності забезпечено вчасне прийняття бюджету на 2024 рік:
  • бюджет-2024 є збалансованим та реальним до виконання;
  • пріоритетами бюджету-2024 є фінансування сектору безпеки і оборони, соціальне забезпечення громадян, підтримка ветеранів, охорона здоров’я, освіта та відновлення економіки;
  • на сектор безпеки і оборони передбачено 1 трлн 692,6 млрд грн, що становить 22,1 % ВВП; 
  • завдяки перерозподілу військового ПДФО у бюджеті передбачено збільшення фінансування на розвиток оборонно-промислового комплексу, зокрема для виробництва зброї  –  51 млрд грн, а також на морські дрони та БПЛА ‒ 43,3 млрд гривень;
  • на соціальний захист населення передбачено 469,4 млрд грн, що більше на 8,7 млрд грн до 2023 року;
  • на підтримку ветеранів війни передбачено 14,3 млрд грн, що на 7,5 млрд грн більше до 2023 року. Вперше у бюджеті передбачено Інститут помічника ветерана ‒ 3,8 млрд грн та пілотний проєкт щодо зубопротезування ‒ 749 млн гривень;
  • видатки на охорону здоров’я з урахуванням трансфертів становлять 203,4 млрд грн (+25,8 млрд грн до 2023 року). Важливим і ключовим напрямом залишається програма медичних гарантій з обсягом 158,8 млрд грн (+16 млрд грн до 2023 року). Уперше в межах програми медичних гарантій передбачено доступну послугу з лікування безпліддя методом штучного запліднення – 1,5 млрд гривень;
  • видатки на освіту (з трансфертами) порівняно з поточним роком буде збільшено на понад 22 млрд грн, до 179,1 млрд гривень. Пріоритети: видатки освітньої субвенції на заробітну плату вчителів збільшено на 15,7 млрд грн до 103,2 млрд гривень. У середньому розрахункова заробітна плата вчителя зросте на 21 %;
  • видатки на спорт передбачено у розмірі 7,6 млрд гривень;
  • видатки на наукову та науково-технічну діяльність передбачено у розмірі 13,6 млрд гривень
  • видатки на цифрову трансформацію пріоритетних галузей та сфер суспільного життя, розвитку українських оборонних технологій становлять 2,5 млрд гривень;
  • видатки на підтримку бізнесу становлять 31,8 млрд гривень;
  • потреба у зовнішній підтримці на забезпечення видатків, не пов’язаних зі сферою безпеки і оборони, становить близько 37,3 млрд дол. США.

Джерело: офіційний сайт Мінфіну

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Протокол УО про скасування рішення про визначення переможця

Протокол скасування рішення про визначення переможця може знадобитися, у разі оскарження учасником процедури закупівлі рішення про визначення переможця. А саме коли орган оскарження задовольнить таку вимогу учасника
25

Протокол про закупівлю без використання електронної системи

За результатами закупівлі без використання електронної системи уповноважена особа має оприлюднити відповідний звіт, а рішення про проведення такого виду закупівлі закріпити у протоколі. Скачайте зразок протоколу УО про закупівлю без використання електронної системи
32

Проектно-кошторисна документація (ПКД)

Проєктно-кошторисна документація — це основний документ в будівництві, що закладає вимоги до об’єкта. Будь-яке будівництво починається з проектування та складання кошторису витрат. Але чи є розробка ПКД окремим предметом закупівлі, чи це частина робіт з будівництва, хто її має замовляти та на підставі якого документа розробляти? Експерт роз’яснює все детально
59639

Аналогічний договір в публічних закупівлях

Закон № 922 у ст.16 дозволяє замовникам встановити декілька кваліфікаційних критеріїв, щоб визначити, чи дійсно учасники здатні якісно виконати свої зобов’язання. Одним із таких критеріїв є наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного/их договору/ів
9343

Навчання з публічних закупівель 2025

Навчання уповноважених осіб у сфері публічних закупівель особливо затребуване у 2025 році. Законодавство під час воєнного стану зазнає змін чи не щомісяця, а відповідальність все ж така висока, штрафи «кусючі». Щоб підвищити свою кваліфікацію закупівельника та уникнути «грошових покарань», оберіть онлайн навчання з публічних закупівель, що найбільше відповідає вашим вимогам. Які є варіанти – розповідаємо
503

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді