Кабмін оголосив реформу підприємств водопостачання та водовідведення

Кабінет Міністрів України затвердив Концепцію Державної цільової економічної програми енергетичної модернізації підприємств водопостачання та водовідведення, що перебувають у державній або комунальній власності, на період до 2030 року.

Кабмін оголосив реформу підприємств водопостачання та водовідведення

Комунальні послуги: коди ДК 021:2015

Концепція розроблена на виконання статті 21 Закону України «Про енергетичну ефективність» та спрямована на виконання Указу Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року». Державним замовником Програми визначено Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури.

Метою Державної цільової економічної програми енергетичної модернізації підприємств водопостачання та водовідведення, що перебувають у державній або комунальній власності, на період до 2030 року (далі — Програма) є:

  • підвищення енергоефективності систем водопостачання шляхом стимулювання процесу модернізації матеріально-технічної бази;
  • підвищення їх ресурсоефективності та підтримки енергоощадності;
  • реалізації інноваційних технічних рішень і створення економічно привабливих умов для реалізації інвестиційних проєктів.

Розв’язання проблеми низької енергетичної ефективності сфери водопостачання передбачається здійснити шляхом:

  • модернізації систем водопостачання;
  • підвищення економічної ефективності роботи підприємств;
  • розвитку циркулярної економіки у сфері водопостачання;
  • підвищення ресурсоефективності;
  • державної допомоги виробникам енергоефективного обладнання та матеріалів.

Способами розв’язання проблеми низької енергетичної ефективності сфери водопостачання є

  • стимулювання впровадження систем енергетичного менеджменту; 
  • впровадження системи тарифних та нетарифних стимулів для енергетичної модернізації систем водопостачання; 
  • ресурсне забезпечення, зокрема з використанням коштів державного та місцевих бюджетів;
  • стимулювання проведення наукових досліджень, технічного розвитку та інноваційної діяльності, спрямованих на забезпечення енергетичної модернізації сфери водопостачання; 
  • запровадження механізмів стимулювання, державно-приватного партнерства та спеціальної кредитної підтримки для реалізації проєктів енергетичної модернізації; 
  • залучення зовнішніх грантів і кредитів для впровадження ресурсозберігаючих та енергозберігаючих технологій; 
  • організація та координація співпраці місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування для підвищення енергоефективності. 

Проблему низької енергоефективності у сфері водопостачання передбачається розв’язати шляхом виконання таких завдань і заходів:

  • стимулювання підприємств до впровадження систем енергетичного менеджменту з урахуванням міжнародних стандартів ISO 50000;
  • організація системи збирання та аналізу даних про енергетичні та експлуатаційні характеристики об’єктів систем водопостачання. Передбачається забезпечити фінансування розробки та подальшого адміністрування онлайн-платформи збирання інформації про технічний стан та експлуатаційні характеристики об’єктів систем водопостачання;
  • стимулювання наукових досліджень та впровадження інноваційних розробок у сфері енерго- та ресурсоефективності водопостачання та водовідведення. Стимулювання наукових досліджень і науково-технічних розробок планується здійснювати шляхом формування довгострокового державного замовлення та впровадження інноваційних розробок шляхом державної допомоги підприємствам-виробникам для фінансування відповідних виробничих програм з освоєння відповідної новітньої продукції;
  • сприяння залученню інвестицій в індустрію виробництва енергоефективного обладнання та матеріалів;
  • стимулювання підприємств до оптимізації наявних систем водопостачання шляхом: 
  • повернення витрачених коштів на розроблення проєктної документації з сучасними технологічними рішеннями. З цією метою планується розробити та затвердити відповідні порядки та стандарти проєктних робіт;
  • співфінансування з державного та місцевого бюджетів на придбання обладнання з визначеним рівнем локалізації та виконання робіт з оптимізації систем водопостачання;
  • заміна неефективного насосного обладнання, що використовується у виробництві, транспортуванні та очищенні вод. Стимулювання підприємств до придбання ефективного насосного обладнання за допомогою гарантій та компенсаціями відсоткової ставки за кредитами на придбання обладнання;
  • впровадження технологічних схем регулювання п’єзометричних характеристик на водопровідних мережах;
  • автоматизація виробничих процесів підготовки та транспортування питної води, відведення та очищення стічних вод. Стимулювання підприємств до автоматизації виробничих процесів і придбання відповідного обладнання планується за допомогою гарантій та компенсацій відсоткової ставки за кредитами;
  • впровадження сучасних технологій підготовки питної води, очищення стічних вод та обробки осадів. 

Таким чином, впровадження Програми планується здійснити із застосуванням комплексного підходу, що передбачає виконання ряду організаційних заходів, забезпечення необхідного фінансування та реалізації проєктів енергетичної модернізації.

Виконання Програми дасть змогу реалізувати цілісну державну політику, спрямовану на підвищення енергоефективності сфери водопостачання, шляхом надання правових, організаційних та фінансових інструментів. 

Виконання заходів Програми дасть змогу забезпечити, зокрема

  • впровадження високоефективних механізмів стимулювання зростання енергоефективності сфери водопостачання; 
  • доступність фінансових ресурсів для енергетичної модернізації систем водопостачання;
  • підвищення ефективності використання коштів, спрямованих на енергетичну модернізацію систем водопостачання; 
  • оптимізацію систем водопостачання у населених пунктах;
  • впровадження сучасних технологій підготовки питної води, очищення стічних вод та обробки осадів, виробничих процесів та обладнання;
  • енергетичну модернізацію матеріально-технічної бази підприємств; 
  • зменшення втрат та витрат питної води під час її виробництва, транспортування та постачання;
  • скорочення питомих показників енергоємності на одиницю продукції.

Очікуваними результатами виконання Програми, зокрема, є:

  • оптимізація систем водопостачання 200 населених пунктів; 
  • заміна неефективного насосного обладнання в кількості 7 тис. штук;
  • скорочення питомих показників енергоємності на одиницю продукції на 30 відсотків; 
  • економія витрат електроенергії 1000 млн. кВт·год/рік;
  • зменшення втрат та витрат питної води під час виробництва, транспортування та постачання на 20 відсотків;
  • створення не менш як 10 тис. робочих місць у сфері будівництва та не менш як 50 тис. робочих місць у сфері промисловості за період виконання Програми. 

Джерело: розпорядження КМУ від 24 листопада 2023 р. № 1082-р

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів

Щоб ввести закінчений об’єкт будівництва в експлуатацію, необхідно отримати сертифікат. У статті розглянемо порядок прийняття об’єкта в експлуатацію, необхідні документи та аспекти оплати
156

Інструкція з підготовки тендерної пропозиції

Підготувати тендерну пропозицію відповідно до вимог тендерної документації буває нелегко. Наша стаття зекономить ваш час, коли вирішите подати свою тендерну пропозицію на участь у публічній закупівлі
7071

Оборонні закупівлі в умовах воєнного стану

За кошти державного та місцевого бюджету замовники оплачують товари, роботи та послуги. Оплаті передує укладення договору з постачальником, виконавцем робіт, надавачем послуг. А договір укладають за результатами проведення оборонних та публічних закупівель. В умовах воєнного стану ці закупівлі мають окремі особливості. Розглянемо їх
2425

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді