У 2023 році аналітики БЕБ проаналізували понад 50 тисяч тендерних закупівель та не допустили розтрату понад 1,1 млрд грн бюджетних коштів. Для порівняння у 2022 році ця сума становила 270,8 млн грн.
Калькулятор заборгованості та штрафів
До регіонів, в яких було упереджено найбільші розтрати, увійшли:
- Дніпропетровська обл. – понад 344 млн грн;
- Львівська обл. – понад 228 млн грн;
- Волинська обл. - понад 207 млн грн;
- Київська обл. - 168 390 тис грн;
- Закарпатська обл. - 93 144 тис грн.
Серед розповсюджених порушень:
- закупівля товарів і послуг за завищеними цінами;
- не відповідність постачальників вимогам тендеру;
- недоцільність проведення публічних закупівель.
Наприклад, у Дніпрі намагалися купити дизель-генератори на 30% дорожче від ринкової вартості, а у Київській області вдвічі дорожчий томограф для онкоцентру. Після виявлення таких фактів аналітики Бюро направляють рекомендаційні листи до державних органів, органів місцевого самоврядування, розпорядників/одержувачів бюджетних коштів щодо виявлених ризиків при проведенні закупівель.
Як правило, тендерні закупівлі скасовуються, а договори з постачання товарів чи надання послуг розриваються, або переукладаються на кращих умовах. Однак обовʼязковість та строки, в які держорган має відреагувати на рекомендацію аналітиків Бюро, не врегульовані законодавчо. Це ускладнює упередження розтрат до початку досудового розслідування.
Джерело: офіційний сайт БЕБ
Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
Після проведення моніторингу закупівель орган Держаудитслужби (далі — орган ДАС) склав висновок про порушення замовником законодавства, а він з цим не згоден? Тоді замовник має право оскаржити таке рішення. Як та у який строк це можна зробити? На що звернути увагу при підготовці доказової бази?
Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2023 році? Аналіз вимог аудиторів допоможе не допускати порушень, коли складаєте тендерну документацію. А розуміння позиції аудиторів, які проводять моніторинг закупівель, знадобиться, коли виправлятимете помилки на етапі проведення моніторингу та захищатиметеся під час оскарження вимоги Державної аудиторської служби