МОЗ пропонує ввести поняття агрегованої закупівлі. Це придбання централізованою закупівельною організацією (ЦЗО) товарів, послуг (крім поточного ремонту) на підставі зведеної потреби в аналогічних товарах, послугах (крім поточного ремонту) в інтересах замовників. ЦЗО можуть встановлювати необхідність зведення потреби замовників при використанні інструменту електронних каталогів.
Для ефективних закупівель медичного обладнання, а також інших медичних товарів МОЗ пропонує використовувати такі закупівельні інструменти в залежності від предмета закупівлі:
- централізована закупівля медичного обладнання за рахунок коштів Державного бюджету України має використовуватись у випадках, коли існує потреба у втручанні держави для вирішення найгостріших проблем медичного забезпечення та неможливості це забезпечити власними силами громад. Наприклад, розбудова мережі реперфузійних центрів для лікування гострого інфаркту міокарда чи мережі центрів для проведення променевої терапії онкологічних захворювань або оновлення парку автомобілів швидкої медичної допомоги. Такі комплексні заходи спрямовані на удосконалення надання медичної допомоги усім громадянам України незалежно від їх місця проживання;
- закупівля медичних товарів за кошти громад через електронний каталог або через ЦЗО. Цей механізм має використовуватись, коли існує регіональна програма, що спрямована на розв’язання певної проблеми, наприклад впровадження малоінвазивних хірургічних методів лікування, побудова регіональної лабораторної мережі. Зазначимо, що саме ОМС відповідальні за покращення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я;
- закупівлі за кошти закладів охорони здоров’я через інструмент електронних каталогів при закупівлі найпоширеніших медичних товарів, а саме лікарських засобів, розхідних матеріалів. Закупівля через ЦЗО передбачає, що ЦЗО формує закупівельні лоти та здійснює збір даних про потребу в товарах з визначеного кола замовників, після чого оголошується процедура відкритих торгів. Перевагою такого інструмента є можливість агрегації потреби багатьох замовників та уніфікації закупівельних лотів, однак цей інструмент потребує значних людських та часових ресурсів з боку ЦЗО, синхронізації закупівельних процесів ЦЗО та багатьох замовників, що може бути недосяжним при закупівлі великої кількості товарів для багатьох незалежних замовників.
У свою чергу закупівлі через електронний каталог передбачають значно вищий рівень цифровізації, оскільки ЦЗО безперервно створює закупівельні профілі та здійснює кваліфікацію до них потенційних постачальників, тоді замовники можуть у будь-який проміжок часу здійснити закупівлю, не озираючись на інших замовників.
Перевагою такого методу є:
- проведення швидких закупівель, неможливість дискримінації постачальників (оскільки їх кваліфікує до електронного каталогу ЦЗО, а не замовник);
- стандартизація профілів медичних товарів та технічних завдань, що призводить до високого рівня конкуренції між постачальниками.
Недоліком такого методу наразі є відсутність агрегації потреби багатьох замовників, оскільки закупівельна процедура проводиться для кожного замовника окремо. Водночас цей недолік може бути виправлений шляхом внесення змін до законодавства та технічного доопрацювання функціонала ЕСЗ.
Найперспективнішим інструментом зниження цін на медичні товари, зокрема на медичне обладнання, МОЗ вважає запровадження обов’язковості використання електронного каталога.
Джерело: офіційний сайт МОЗ