Держаудитори пропонують можливість зупиняти платежі за договорами, що укладенні із суттєвими порушеннями

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

20 квітня 2023 року в межах проєкту Європейського Союзу «Громадянське суспільство для післявоєнного відновлення України та готовності до ЄС» Transparency International Ukraine разом з ключовими зацікавленими сторонами провели круглий стіл «Моніторинг закупівель: що треба змінювати?»
Чи застосовувати п. 19 Особливостей для зміни істотних умов

Пропонується змінювати підходи до контролю у публічних закупівлях, а не посилювати санкції за порушення.

Захід мав на меті окреслити стан системи контролю у сфері публічних закупівель, обмінятися думками щодо необхідних змін до законодавства та узгодити подальші кроки для вдосконалення цієї системи.

«В умовах, коли дефіцит державного бюджету сягає 42 млрд доларів, а половина нашого бюджету фінансується коштом міжнародних партнерів, ми не можемо собі дозволити, щоб публічні закупівлі були неефективними. Тому роль контролю буде неухильно зростати. І це не лише про покарання, а про вдосконалення всієї системи витрачання грошей. Сподіваємося, що державні аудитори впораються із цим викликом, і ми готові їм допомагати», — заявила голова бюджетного комітету ВР, депутатка Роксолана Підласа.

«Наше сьогодні диктує свідомі зміни підходів до витрачання бюджетних коштів, що неможливо без якісного державного фінансового контролю. Ми всі розуміємо, що саме закупівлі є найбільш вразливою ланкою для шахрайства, конфлікту інтересів, змов замовників та учасників, інших порушень законодавства. Держаудитслужба на виконання міжнародних зобов’язань визначена відповідальною за забезпечення перевірки використання коштів, виділених на відбудову, реалізацію окремих проєктів (зокрема, проєктних витрат, результатів і досягнень). Це кошти наших партнерів та донорів, отже увага державного фінансового контролю буде ще більше сфокусована на дотриманні принципів законності, ефективності та економності під час реалізації проєктів відбудови», — наголосила Голова Держаудитслужби Алла Басалаєва.

Однією з проблем є те, що аудиторам складно притягнути до відповідальності осіб, які вчинили порушення. Тому вони хочуть отримати доступ до персональних даних порушників. Крім цього, аудитори пропонують можливість зупиняти платежі за договорами, що укладенні із суттєвими порушеннями. Не всі учасники дискусії підтримали цю ідею.

Низка інших доповідачів пропонує насамперед змінювати підходи до контролю у публічних закупівлях, а не посилювати санкції за порушення.

«Ми проаналізували найбільш поширені види порушень, які аудитори знаходять за результатами моніторингів. Перші 10, що покривають понад 90% усіх висновків, є несуттєвими. Вони стосуються здебільшого не суті закупівлі і можливих економічних втрат держави, а форми — тобто порушень у процедурній частині, строках на публікацію, невчасній відповіді на питання, формі документів тощо. Тому ми дійсно підтримуємо бажання розвивати контроль у бік пошуку та запобігання суттєвим порушенням, що пов’язані з економічними інтересами держави.

У той самий час, цей процес має бути комплексним. Тобто щоб мати можливість справді ефективно працювати з моніторингами та запобігати державним втратам, одночасно потрібно змістити фокус в контролі з форми на суть. Це стане сигналом для фахівців в закупівлях так само змінити фокус у своїй роботі та більше уваги приділяти аналізу ринку, конкуренції, найкращим цінам та пропозиціям», — зауважила заступниця Міністра економіки Надія Бігун.

Усі учасники обговорення погодилися, що Державна аудиторська служба має бути більшим, ніж просто каральним органом. Її основна мета — допомагати державі використовувати кошти ефективно. Тому контроль, зокрема в частині моніторингів, потребує змін у кількох напрямках:

  • посиленні відповідальності за порушення, зокрема через розширення повноважень аудиторів щодо притягнення до відповідальності;
  • перегляді підходів і методології моніторингів.

«За кілька годин вирішити всі проблеми у контролі публічних закупівель, які накопичувалися роками, нереально. Але для нас дуже важливо обговорювати потенційні зміни з усіма стейкхолдерами, обмінюватися думками та ідеями. Тільки так можна створити зміни, що справді працюватимуть на користь системі, а не просто її ускладнять. Тому впевнений, що ця зустріч стане хорошим початком цього процесу» — підсумував заступник виконавчого директора з інноваційних проєктів TI Ukraine Іван Лахтіонов.

Надалі Transparency International Ukraine у співпраці з усіма присутніми буде працювати над розробкою законопроєкту, що допоможе вдосконалити систему контролю. Крім цього, окремої уваги потребують ризик-індикатори — їхній повноцінний запуск та вдосконалення дозволить автоматично фіксувати підозрілі терміни та пришвидшити виявлення ризикових закупівель.

Джерело: офіційний сайт ДАСУ

Ніна Абаімова експерт з публічних закупівель, консультант, Київ
Скористайтеся підказками з оприлюднення інформації про оборонні закупівлі. Окрема шпаргалка на кожен вид закупівлі зорієнтує: що, в який строк, на підставі яких норм публікувати в ЕСЗ. У пригоді стане й застереження щодо винятків

 

 

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
29838

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
8801

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
265

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати — роз’яснюємо у статті
18989

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді