Станьте слухачем Вищої школи Закупівельника,
щоб швидко опановувати всі закупівельні зміни в умовах воєнного стану
13 квітня 2023 року Антимонопольний комітет України надав АТ «Прозорро.Продажі» рекомендації, що стосуються маркетингових умов, включених до договору доступу операторам авторизованих електронних майданчиків до електронної торгової системи (ЕТС) Prozorro.Продажі.
Нагадаємо, 6 вересня 2022 року АМКУ розпочав розгляд справи за ознаками порушення ДП «Прозорро.Продажі» законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, - обумовленням підприємством можливості доступу операторів до електронної торгової системи (ЕТС) Prozorro.Продажі прийняттям операторами додаткових маркетингових умов.
Водночас ці додаткові умови за своєю природою не стосуються безпосередньо предмета угод надання ДП «Прозорро.Продажі» доступу операторам до неї. Вони стосувалися рекламування ЕТС Prozorro.Продажі, зокрема:
- долучення до проведення рекламних кампаній для сприяння популяризації ЕТС Prozorro.Продажі;
- формування маркетингового бюджету для просування ЕТС Prozorro.Продажі;
- надання актуальної інформації, статистики з якості клієнтів, звітності щодо маркетингової активності тощо.
Тобто, ДП «Прозорро.Продажі» встановило додаткові, а саме маркетингові, умови надання операторам доступу до ЕТС Prozorro.Продажі, виконання яких покладало на них додаткові затрати, а невиконання - могло стати підставою припинення доступу операторам до ЕТС. Такі дії могли призвести до ущемлення інтересів операторів.
У процесі розгляду АМКУ цієї справи (остаточно в листопаді 2022 року) ДП «Прозорро.Продажі» виключило маркетингові умови з угод доступу до ЕТС Prozorro.Продажі.
- Однак положення угод доступу до ЕТС Prozorro.Продажі в частині маркетингових умов прямо пов’язані з положеннями тристороннього договору про надання маркетингових і рекламних послуг, що укладається між ДП «Прозорро.Продажі», операторами та маркетинговим агентством. Останнє, у свою чергу, обирається відповідно до затвердженого наказом ДП «Прозорро.Продажі» від 1 вересня 2020 року № 34 положення, у якому передбачено, що постачальник надає маркетингові та рекламні послуги за кошти операторів, а також визначений невичерпний перелік таких послуг.
- Зазначені обставини можуть створювати умови для порушення АТ «Прозорро.Продажі»[1], яке наразі є правонаступником ДП «Прозорро.Продажі», законодавства про захист економічної конкуренції та/або бути причиною його виникнення.
- З огляду на це, керуючись статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», АМКУ надав АТ «Прозорро.Продажі» рекомендації усунути причини та умови, що сприяють покладенню на операторів, підключених до ЕТС Prozorro.Продажі, додаткових, а саме маркетингових умов, які за своєю природою не стосуються надання ним доступу до неї.
[1]Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 09.03.2023 правонаступником ДП «Прозорро.Продажі» є АТ «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ».
Джерело: офіційний сайт АМКУ