Закупівля бензину в умовах воєнного стану
Пальне для замовників, що мають власний автотранспорт або забезпечують діяльність автогосподарств, є передусім основою безперебійної роботи таких підприємств. Як провести закупівлю бензину, роз’яснює наш експерт. Професійні поради щодо визначення очікуваної вартості та умов договору про закупівлю бензину, допоможуть вам уникнути непорозумінь під час його виконання
Замовник планує закупівлі бензину на кожен наступний рік, виходячи із досвіду попередніх років. Замовникам, витрати яких фінансуються з бюджету, також слід враховувати видатки кошторису на наступний рік.
Нові вимоги до закупівлі бензину
З 1 травня 2025 року в Україні діють нові вимоги до закупівлі бензину. Вони визначені Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту», яким внесено зміни до Закону України «Про альтернативні види палива».
Для цілей цього Закону під нормативно визначеною обов’язковою часткою вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах бензинів автомобільних розуміється вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) у всіх обсягах бензинів автомобільних, що відпускаються з місць оптової торгівлі пальним, місць роздрібної торгівлі пальним, крім бензинів з октановим числом 98 і вище та бензинів, що поставляються для потреб Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, та для створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що становить з 1 травня 2025 року не менш як 5 відсотків об’ємних, за абсолютної похибки визначення ± 1 відсоток.
Тобто, передбачено, крім встановлених виключень, що у бензині марок А-92 та А-95 обов'язкова наявність біопалива (біоетанолу) у розмірі не менше 5% об'ємних, з допустимою похибкою ±1%.
Термін "пальне" вживається у цій нормі у значенні, наведеному в Податковому кодексі України.
Таким чином, при формуванні вимог до предмета закупівлі бензину автомобільного замовники повинні передбачати відповідні умови.
Як визначити очікувану вартість для закупівлі бензину
Найважливішим моментом під час планування закупівлі такого товару як бензин є визначення орієнтовної очікуваної вартості під час складання річного плану закупівель. Чому саме орієнтовної очікуваної вартості? Насамперед вартість предмета закупівлі під час планування – запорука визначення правильного виду закупівлі. Водночас передбачити ринкову вартість бензину та її коливання протягом року без системного аналізу ринку малоймовірно.
Динамічність зміни ціни на паливо, яку неможливо заздалегідь передбачити та закласти в очікувану вартість під час плануванн закупівлі на наступний період є проблемою багатьох замовників, яку кожен із них вирішує самостійно, про що й поговоримо далі.
Для формування очікуваної вартості бензину рекомендуємо робити запити для отримання комерційної пропозиції від провідних постачальників та використовувати інформацію з офіційних відкритих джерел, а саме:
- Офіційний вебсайт Мінекономіки;
- Офіційний вебсайт Мінфіну.
Попри наявність відкритих джерел, що надають інформацію про середньоринкові ціни, під час планування слід враховувати нестабільність ринку палива та передбачати можливість підвищення ринкових цін на бензин до моменту оголошення закупівлі.
Відтак, з метою уникнення у подальшому проблем із визначенням виду закупівлі, замовникам, річна потреба яких з урахуванням поточної вартості бензину балансує на межі обрання між, наприклад, укладенням прямого договору про закупівлю (до 100 тис. грн) або процедурою відкритих торгів, рекомендуємо зробити вибір в річному плані на користь виду закупівлі, ціновий поріг якої вищий.
Предмет закупівлі визначайте відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (ДК 2015).
Під час закупівлі бензину зазначаємо:
- код ДК 021:2015 – можна використати код ДК 09130000-9 «Нафта і дистиляти»;
- код товару за ЄЗС, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі - за пунктом 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082
Який вид закупівлі бензину обрати
Вибір виду закупівлі залежить від загальної очікуваної вартості предмета закупівлі. Як ми вже наголошували, якщо замовник вагається, краще зробити вибір в річному плані на користь виду закупівлі, ціновий поріг якої є вищим. Нагадаємо, відповідно до пункту 6 Особливостей замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими Особливостями.
Водночас ключовим у цій нормі є заборона на поділ предмета на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/електронного каталогу.
Тобто, якщо замовник, з урахуванням загальної потреби у закупівлі бензину, наприклад на 3 мільйони гривень, має провести процедуру відкритих торгів, Закон не забороняє провести 6 процедур відкритих торгів по 500 тисяч гривень кожна. Проте радимо не робити цього одночасно.
Замовник може отримати певну вигоду від такого «поділу». Ринок палива нестабільний. Відтак ринкова ціна бензину, на підставі якої замовник розрахував очікувану вартість під час внесення інформації до плану закупівель, може змінитись вже за період проведення процедури закупівлі та укладання договору. Якщо ж договір довгостроковий та на значний обсяг, а замовник не має змоги прийняти весь обсяг одночасно, до завершення такого договору ціна може підвищуватись неодноразово, що призведе до необхідності збільшення ціни за одиницю товару або до розірвання договору про закупівлю внаслідок неможливості виконання постачальником своїх зобов’язань.
У цьому випадку для замовників, які можуть контролювати та планувати витрати бензину, оптимальним рішенням може стати проведення «невеликих» закупівель. Це дозволить здійснити постачання в повному обсязі одноразово відповідно до умов договору одразу після його підписання та уникнути необхідності підвищення ціни.
Єдина умова, що такий поділ загальної потреби на декілька закупівель можливий лише у разі проведення декількох відкритих торгів або ж закупівель шляхом застосування електронного каталогу.
Останній теж дуже доречний у випадку, коли замовнику пальне потрібно терміново.
Пам’ятайте, що пункт 12 Особливостей передбачає, що у разі здійснення закупівлі товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822.
Закупівля бензину по тендеру
Відкриті торги є основною процедурою закупівлі у Законі № 922. Якщо замовник вирішить закупити бензин шляхом проведення процедури закупівлі відкритих торгів на всю річну потребу, кінцева ціна закупівлі, як правило, буде визначена за результатами аукціону.
При участі в аукціоні постачальники можуть не врахувати, що ціна протягом року може суттєво змінитися, і знижуватися до мінімальних ринкових цін на момент проведення торгів.
Щоб в подальшому уникнути неприємностей, Замовнику варто в проєкті договору передбачити механізми зміни ціни з урахуванням вимог пункту 19 Особливостей.
А щоб учасники не відмовлялися від укладання договору передбачити у тендерній документації вимогу про надання забезпечення тендерної пропозиції.

Закупівля бензину в Прозорро Маркет
В електронному каталозі є досить багато пропозицій від постачальників щодо закупівлі саме автомобільного бензину.
Бензин можна купувати шляхом наливу або через картки чи талони. Окремо в електронному каталозі передбачена реалізація бензину тоннами, що досить зручно для об’ємних закупівель.
Замовник має визначити технічні вимоги до бензину в якому має потребу, обрати їх у профілі товару та оголосити запит пропозицій постачальників.
У разі коли закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або профіль товару містить тільки одну пропозицію постачальника, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими Особливостями, або шляхом запиту ціни пропозиції постачальника в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822, з урахуванням цих Особливостей.
Договір про закупівлю бензину
Для замовників, які віддають перевагу проведенню закупівлі однією процедурою на великий обсяг товару, рекомендуємо уважно підійти до включення в проєкт договору про закупівлю умов внесення змін щодо збільшення ціни.
Відповідно до пункту 19 Особливостей, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.
Таким чином, у проєкті договору бажано одразу окреслити випадки, коли ціна може змінюватися, визначити, яким документом це потрібно підтвердити і у якому порядку це відбуватиметься.
Норма не обмежує час, коли може змінюватися ціна договору про закупівлю, тож замовники, за бажанням, можуть самостійно визначити, протягом якого часу з дати укладання договору ціна за одиницю товару не може змінюватись.
Ще однією умовою цієї норми є те, що зміна ціни обов’язково має бути документально підтверджена. У проєкті договору замовник може передбачити, що такий документ надає учасник, а також – визначити, яким саме документом потрібно підтвердити коливання ціни на ринку та зміст цього документа.
Ще однією підставою для підвищення ціни є пункт 7 Особливостей, а саме: зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку «на добу наперед», що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни. З метою застосування цієї підстави можемо звернути увагу на лист Мінекономіки від 08.01.2020 № 3304-04/698-06 «Щодо розрахунку ціни на нафтопродукти», у якому вони рекомендують застосовувати формульне ціноутворення під час закупівлі палива.
Крім того, закупівля пального у період воєнного стану супроводжується відповідними ризиками. Тому, у проєкті договору варто ретельно підійти до формування положень, що окреслюють порядок застосування форс-мажорних обставин.
Щоб привернути увагу постачальників до закупівлі замовника, останньому варто проводити ринкові консультації та запрошувати постачальників до участі у закупівлі. Якщо у відкритих торгах тендерну пропозицію подасть хоча б один учасника, замовник зможе визначити його переможцем і укласти із ним договір. Звісно, якщо тендерна пропозиція такого учасника відповідатиме усім вимогам замовника в тендерній документації. Тож не навантажуйте тендерну документацію надлишковими, непотрібними вимогами. Натомість – передбачте у ній забезпечення виконання договірних зобов’язань. Це зменшить ризик того, що учасник відмовиться від виконання договору про закупівлю в подальшому. Однак, врахуйте, що така вимога водночас зменшить і зацікавленість багатьох учасників брати участь у закупівлі.
За будь-яких обставин замовник має пам’ятати, що запорукою ефективних закупівель є дотримання принципів публічних закупівель із збереженням балансу державних та приватних інтересів.