Як відбувається нормативне регулювання у період дії воєнного стану

Воєнний стан — це особливий правовий режим, який вводять в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності (ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389—VIII; далі — Закон № 389).

Як відбувається нормативне регулювання у період дії воєнного стану

Що має вищу юридичну силу — Закон № 922 чи Постанова № 169

Він передбачає:

  • повноваження, що їх надають органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування та які необхідні, щоб відвернути загрозу, дати відсіч збройній агресії та забезпечити національну безпеку, усунути загрозу небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності;
  • тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юросіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

    В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлювати окремі обмеження прав і свобод. Строк дії цих обмежень обов’язково зазначають. Не можна обмежувати права і свободи, які передбачають статті 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 Конституції (ч. 2 ст. 64 Конституції України).

    В Указі Президента України про введення воєнного стану зазначають:

    • вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежують у зв’язку із введенням воєнного стану, та строк дії цих обмежень;
    • тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб та строк дії цих обмежень (пп. 5 п. 1 ст. 6 Закону № 389).

      Воєнний стан в Україні введений 24.02.2022 відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 (далі — Указ № 64). Вже тричі його продовжували — востаннє до 23 серпня 2022 року.

      У зв’язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період його дії, можуть обмежувати конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30—34, 38, 39, 41—44, 53 Конституції України. Також можуть вводити тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні, щоб забезпечити можливість запровадити та вжити заходи правового режиму воєнного стану, які передбачає частина 1 статті 8 Закону № 389 (п. 3 Указу № 64).

      Регуляторні органи виконують повноваження, які надає їм Конституція України, Закон № 389 та інші закони України (ч. 2 ст. 9 Закону № 389).

      До основних завдань КМУ належать забезпечення державного суверенітету та економічної самостійності України, проведення внутрішньої та зовнішньої політики держави, виконання Конституції та законів України, актів Президента України (п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 27.02.2014 № 794-VII).

      КМУ в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях працює відповідно до Регламенту КМУ в умовах воєнного стану, розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася (п. 2 ч. 1 ст. 12-1 Закону № 389).

      КМУ видає на основі й на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов ВРУ, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, у межах своєї компетенції постанови і розпорядження, обов'язкові для виконання (п. 4 § 1 постанови КМУ «Про затвердження Регламенту Кабінету Міністрів України» від 18.07.2007 № 950).

      Тож КМУ видав Постанову № 169 в межах плану запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, щоб дати змогу замовникам проводити закупівлі в умовах воєнного стану.

      Отже, Постанова № 169 врегульовує проведення закупівель саме в умовах воєнного стану.

      обгрунтування закупівлі

      Статті за темою

      Усі статті за темою

      Приватизація комунального та державного майна в умовах воєнного стану

      Порушення умов приватизації може призвести до судових позовів і анулювання результатів торгів. Судова практика свідчить, що навіть незначні порушення процедур стають підставою для скасування угод. У статті розглянемо особливості приватизації державного та комунального майна, зокрема в умовах воєнного стану
      1200

      Продовження договору оренди комунального майна без аукціону: правила та ризики

      В умовах воєнного стану продовження договорів оренди комунального майна стає дедалі затребуваним. У статті ми розглянемо порядок такого продовження, нормативні основи та ризики, які можуть виникнути у зв’язку з цим процесом
      288

      Тендери: види в умовах воєнного стану

      Умови воєнного стану змінили особливості проведення тендерів в публічних закупівлях. Простими словами пояснимо, які види тендерів існують в Україні та коли замовники зобов’язані оголосити тендер для закупівлі
      4184

      Що таке спрощена закупівля

      Розглянемо, в яких випадках замовники можуть використовувати спрощену закупівлю, коли діють Особливості № 1178. Та окреслимо етапи спрощеної закупівлі в умовах воєнного стану
      3419

      Прямий договір: як провести закупівлю без порушень

      У яких випадках сьогодні можна укладати прямий договір за Особливостями? Коли звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, публікувати обов'язково, а коли — ні? Детально у статті
      86540

      Гарячі запитання

      Усі питання і відповіді