Переможець торгів залучає субвиконавця: чи можливо

Автор
експерт, консультантка з публічних закупівель, Київ
Учасник запропонував найменшу ціну, але сам не виготовляє товар і не володіє матеріально-технічною базою. Він планує залучити субвиконавця, гарантуючи якість робіт і свою відповідальність за виконання закупівлі. Фактично учасник виконуватиме лише функції з перепродажу

СИТУАЦІЯ

Тендерний комітет (ТК) оголосив закупівлю товару, щодо якого немає постійного ринку. Йдеться про закупівлю контейнерів за габаритами, характеристиками згідно з технічною специфікацією. Тож товар потрібно виробляти. Вид закупівлі — відкриті торги через електронну систему.

ТК встановив кваліфікаційні критерії, що передбачені статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIIІ (далі — Закон про публічні закупівлі), і спосіб підтвердження їм відповідності.

Так, для пiдтвердження відповідності критеріям «наявність обладнання та матеріально-технічної бази» і «наявність працівників відповідної кваліфікації, що мають необхідні знання та досвід» замовник передбачив надання довідок від учасника.

Учасник, який запропонував найменшу ціну, не має ані працівників, які здатні виготовити товар, ані обладнання чи матеріально-технічної бази. Проте надав листа, в якому гарантує якість робіт, залишаючись при цьому відповідальним, та інформацію про наявність обладнання, працівників, матеріально-технічної бази у субвиконавця, якого планує залучити до виконання закупівлі, фактично виконуючи функції з перепродажу.

Чи існує законодавча обгрунтованість можливості перемоги у торгах учасника, який не має власного обладнання та персоналу і планує залучити до виробництва товару субвиконавця (виробника), зберігаючи за собою лише функції щодо перепродажу отриманого від нього товару?

РІШЕННЯ

Замовник вимагає від учасників подати документально підтверджену інформацію про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.

При цьому замовник установлює один або кілька з таких кваліфікаційних критеріїв:

  • наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
  • наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
  • наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Так визначено у частині 1 статті 16 Закону про публічні закупівлі.

Варто звернути увагу, що згідно з частиною 3 статті 16 цього Закону визначені замовником кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям, зазначають у тендерній документації. Їх вимагають під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Тендерна документація має містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв для учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством (п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону про публічні закупівлі).

Зауважте, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.

Водночас тендерна документація не має містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Слід зазначити, що відповідно до частини 1 статті 5 Закону про публічні закупівлі вітчизняні та іноземні учасники всіх форм власності й організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах.

При цьому замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.

Не зайвим буде також нагадати, що закупівлі здійснюють, зокрема, за такими принципами, як недискримінація учасників та об’єктивна і неупереджена оцінка тендерних пропозицій.

А забезпечити рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця має ТК або уповноважена особа (особи) замовника.

Отже, замовник у тендерній документації насамперед має передбачити умови, щоб забезпечити можливість участі в торгах не лише виробників. Інакше можна говорити про обмеження конкуренції та дискримінаційні умови.

Водночас, встановлюючи спосіб документального підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям, замовник має прописати в тендерній документації, які саме документи учасник для цього має надати. До того ж для забезпечення участі в торгах посередників варто зазначити, у який спосіб вони мають підтвердити кваліфікацію та можливість виконати в майбутньому договір про закупівлю.

⚡️ Закупівлі-2021: плануємо за новими вимогамиТож якщо в описаній ситуації замовник для пiдтвердження відповідності таким кваліфікаційним критеріям, як «наявність обладнання та матеріально-технічної бази» і «наявність працівників відповідної кваліфікації, що мають необхідні знання та досвід», передбачив надання довідок саме щодо інформації про обладнання і працівників учасника і не прописав можливості надати кваліфікаційне підтвердження щодо посередника, то тендерна пропозиція учасника-посередника в цьому випадку не відповідає вимогам тендерної документації.

Водночас варто звернути увагу на таке: якщо замовнику необхідно закупити товар, щодо якого немає постійно діючого ринку й такий товар треба виробляти згідно з технічною специфікацією, то замовнику варто розглянути питання про правильність визначення предмета закупівлі, а саме: замість закупівлі товару закупити послуги з виготовлення такого товару.

1. Замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.

2. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:

• наявність обладнання та матеріально-технічної бази;

• наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

• наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

3. Визначені замовником згідно з цією статтею кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям, зазначаються в тендерній документації та вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Замовник не встановлює кваліфікаційні критерії та не визначає перелік документів, що підтверджують подану учасниками інформацію про відповідність їх таким критеріям, у разі закупівлі:

• нафти, нафтопродуктів сирих;

• електричної енергії;

• послуг з її передачі та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води;

• послуг з централізованого опалення;

• послуг поштового зв’язку;

• поштових марок і маркованих конвертів;

• телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів,

• послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення;

• послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування.

4. Документи, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником.

(ст. 16 Закону про публічні закупівлі)

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді