Звіт про виконання договору: шість відповідей на запитання замовників

Автор
експерт, заступник директора департаменту публічних закупівель, конкурентної політики та гуманітарної сфери Мінекономіки
Поточний рік завершується, і замовники мають відзвітувати про виконані договори. За які саме, як і коли? Не залишимо цих запитань без відповідей

1. Строк дії договору про закупівлю завершується 31.12.2018, але сторони виконали взяті зобов’язання не в повному обсязі. Коли звітувати про виконання договору?

Договір про закупівлю сторони укладають відповідно до норм Цивільного кодексу України (ЦК) та Господарського кодексу України (ГК) з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922).

Вони мають належно виконувати господарські зобов’язання відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 ГК). Господарське зобов’язання припиняється, зокрема (ст. 202 ГК):

  • виконанням, проведеним належно;
  • за згодою сторін;
  • через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених ГК або іншими законами;
  • у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.

Сутність звіту про виконання договору зводиться до того, щоб розуміти, що в результаті відбулося з договором і чим завершилася робота. Якщо робота за договором ще триває, замовник може не оприлюднювати інформацію про те, що він виконаний.

Частина 1 статті 10 Закону № 922 зобов’язує замовників оприлюднювати звіт про виконання договору протягом трьох днів із дня, коли:

  • закінчився строк дії договору;
  • договір виконаний;
  • договір розірваний.

Замовник розуміє, наприклад, що договір не буде виконаний в обумовлений строк і буде розірваний. Коли це станеться — у нього одразу з’явиться підстава для оприлюднення звіту. Або ж замовник знає, що зобов’язання за договором у повному обсязі будуть виконані пізніше обумовленого строку. Тож він може вже від тієї дати відштовхуватися й оприлюднювати такий звіт.

Оприлюднювати звіт, якщо ще не виконані зобов’язання, недоцільно. Якщо замовник хоче дотримати мети Закону № 922, його принципів і поінформувати, що відбувається з договором, то краще дочекатися завершення виконання зобов’язань і тоді оприлюднювати повну інформацію. Так коректніше з огляду на норими Закону.

2. Якщо строк дії договору завершується 31.12.2018, але сторони уклали угоду про його продовження на 20% на початку наступного року, коли оприлюднювати звіт про виконання договору?

Додаткову угоду на продовження дії договору про закупівлю на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20% суми договору, сторони укладають до того, як закінчився строк дії договору. У замовників-бюджетників дія договорів, як правило, обмежена бюджетним періодом.

Додатковою угодою сторони домовляються, що строк дії договору продовжується на час, достатній для проведення процедури на початку наступного року. Тобто за цим договором ані строк дії ще не завершився, ані зобов’язання ще не виконані. Тож підстав для оприлюднення звіту про виконання договору немає.

Тим паче, що коли замовник 31 грудня оприлюднить звіт, він потім фізично вже нічого не зможете додати в електронну систему закупівель. Після оприлюднення звіту процедура закупівлі закрита повністю, адже в системі вже відображений цей звіт. Тому угоду про продовження дії договору не можна буде відобразити в системі.

3. Коли звіт про виконання договору вважається оприлюдненим?

Ми вже згадали про три підстави, передбачені частиною 1 статті 10 Закону № 922 для оприлюднення звіту про виконання договору. Оскільки в цій нормі не йдеться про робочі дні, рахувати потрібно дні календарні.

Отже, коли настає будь-яка з трьох підстав, замовник має відрахувати три календарних дні й встигнути в цей час оприлюднити звіт на Prozorro.

За цивільним законодавством можна вичерпати повністю встановлений для вчинення певної дії строк. Якщо ж останній день строку — святковий або вихідний, замовник не зможе цього зробити. Тому має право оприлюднити звіт у перший за ним робочий день.

Якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону в місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день (ч. 5 ст. 254 ЦК).
Датою та часом оприлюднення інформації в електронній системі закупівель є дата та час, коли замовник її вніс та заповнив через своє автоматизоване робоче місце. Інформацію вважають оприлюдненою, якщо вона наявна в електронній системі закупівель в інтерактивному режимі реального часу (п. 10 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 18.03.2016 № 477).

4. Замовник оприлюднив звіт про виконання договору з помилками. Чи можна це виправити?

Зміни до звіту про виконання договору замовник не зможе довантажити. Технічної можливості для цього система не передбачає. Тому якщо звіт розміщений із помилками, у Prozorro нічого вже змінити не вдасться.

Утім, якщо та інформація містить помилки, то зафіксувати це може тендерний комітет або уповноважена особа, які відповідають за організацію та проведення процедур закупівель. Для внутрішнього користування вони можуть скласти протокол і в ньому прописати пояснення, що й чому відбулося (механічна помилка, людський фактор тощо). Тобто зафіксувати документально, що звіт про виконання договору оприлюднений із помилками й вони про це знають. Далі в разі перевірки закупівлі це дасть змогу аргументувати, чому так сталося.

5. Чи потрібно оприлюднювати звіт про виконання договору в разі допорогової закупівлі?

Ні, звіт про виконання договору стосується тільки договорів про закупівлю, укладених за результатами процедур закупівель. Тобто якщо після переговорної процедури, конкурентного діалогу чи відкритих торгів замовники уклали договір про закупівлю, вони мають відзвітувати про його виконання в системі Prozorro.

Якщо ж очікувана вартість закупівлі менша порогів, встановлених Законом № 922, і замовники не використовують електронну систему, у такому разі передбачено, що вони оприлюднюють звіт про укладений договір. Цим вони повідомляють про укладення договору й вказують усю інформацію, яку передбачає форма. Тож у системі буде відображено, із ким і про що укладений договір за результатами допорогової закупівлі.

6. Секретар тендерного комітету оприлюднив звіт про виконання договору, але на кілька днів пізніше встановленого строку. Зашкодили технічні негаразди в роботі електронної системи закупівель. Чи притягнуть його до відповідальності?

Неоприлюднення звіту про виконання договору — не відповідає вимогам Закону. Адже за порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі стаття 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає адміністративну відповідальність.

Утім, може бути так, що через технічні проблеми замовник не зміг оприлюднити потрібну інформацію. Адже так само, як у кожній електронній системі, у Prozorro бувають збої. У такому випадку слід звернутися до ДП «Прозорро», щоб отримати офіційне підтвердження. Таке підтвердження надають, якщо технічний збій справді трапився.

Якщо ж в аудиторів виникнуть запитання, замовник зможе пояснити, що не зміг оприлюднити інформацію з незалежних від нього причин. І підтвердити це документом із ДП «Прозорро».



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді