Державний замовник у сфері оборони
Хто є державним замовником у сфері оборони
Основним нормативним актом, який регулює проведення оборонних закупівель, є Закон України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX (далі – Закон № 808). Саме в ньому даються загальні поняття державного замовника та наведені його повноваження. Державні замовники у сфері оборони – це визначені Урядом центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України (п. 10 ч. 1 ст. 1 Закону № 808).
Відповідне рішення, за яким визначили державних замовників, Уряд прийняв на початку 2021 року. Так, згідно з абзацом 4 пункту 2 постанови КМУ «Питання оборонних закупівель» від 03.03.2021 № 363 державні замовники у сфері оборони – це МВС, Мінекономіки, Міноборони, Мін’юст, ДСНС, СБ, СЗР, Державне космічне агентство, Адміністрація Держприкордонслужби, Адміністрація Держспецзв’язку, ГУР Міноборони, УДО, НАБ, Нацгвардія, Нацполіція, Держспецтрансслужба, ДБР, ДСА, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості.
Державний замовник у сфері оборони щодо закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення (товарів подвійного призначення) для будівництва фортифікаційних споруд визначений пунктом 2 постанови КМУ «Деякі питання підвищення обороноздатності держави на період воєнного стану в Україні» від 29.12.2023 № 1415. Це такі державні замовники у сфері оборони як:
- Міноборони;
- Держспецтрансслужба;
- ОДА/ОВА, Київська МДА/МВА, РДА/РВА;
- Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури.
Державний замовник наділений повноваженнями щодо планування оборонних закупівель, організації та проведення закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення тощо. Перелік його повноважень визначає, зокрема, стаття 7 Закону № 808, рішення КМУ, що прийняті на його виконання.
Також державні замовники у сфері оборони можуть делегувати частину своїх повноважень іншим державним замовникам, службі державного замовника.
Повноваження служби державного замовника
Служба державного замовника — це суб’єкт господарювання, що належить до сфери управління державного замовника, або структурний підрозділ державного замовника, що уповноважується ним на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення та інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони (п. 26 ч. 1 ст. 1 Закону № 808).
Окрім цього, Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275 (далі – Особливості № 1275), визначають, що державний замовник у сфері оборони також може бути військовою частиною, організацією (установою, закладом), якщо її за рішенням державного замовника у сфері оборони уповноважили на проведення оборонних закупівель та укладення державних контрактів (договорів). Хоча по суті отриманих повноважень та в розумінні Закону № 808 військова частина, організація (установа, заклад) є службою державного замовника.
Як правило, кожен державний замовник у сфері оборони має службу державного замовника, а деякі з них і не одну. Вона може проводити усі оборонні закупівлі за відповідною бюджетною програмою або ж спеціалізуватись на закупівлях окремих видів товарів, робіт, послуг оборонного призначення.
Служба державного замовника наділяється повноваженнями, які їй делегує державний замовник. Ці повноваження прописуються у відповідному розпорядчому акті. З переліку повноважень, якими наділяється служба державного замовника, можна виділити основні:
- проводить закупівлі товарів оборонного призначення – зокрема, озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, а також будь-які інші товари, які служба державного замовника закуповує для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони);
- проводить закупівлі послуг оборонного призначення – послуги, пов’язані із забезпеченням життєвого циклу об’єктів і споруд оборонного та спеціального призначення, товарів оборонного призначення, послуги, які служба державного замовника закуповує для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони;
- проводить закупівлі робіт оборонного призначення;
- укладає договори про закупівлю та державні контракти (договори);
- контролює їх виконання (якщо державний замовник уповноважив контрольною функцією);
- оплачує товари, роботи, послуги оборонного призначення – за умови, що це передбачає договір про закупівлю/державний контракт.
Служба державного замовника проводить оборонні закупівлі у відповідності з вимогами Закону № 808, Особливостей № 1275, постанови КМУ від 03.03.2021 № 363, порядків закупівель чи вказівок, які державний замовник затвердив своїм розпорядчим актом тощо.
Якщо суб’єкта господарювання не визначили як служба державного замовника або визначили лише за окремим типом оборонних закупівель, інші не оборонні закупівлі він має проводити у відповідності з вимогами Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178. Про це, зокрема, йдеться у роз’ясненні Мінекономіки від 21.06.2023 № 33-11/282.