Як АМКУ розраховує штрафи
Порушення, що може виявити АМКУ
В публічних закупівлях, основним порушенням, що може виявити АМКУ є здійснення учасниками антиконкурентних узгоджених дій щодо спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів.
Якщо АМКУ дійде висновку, що такі неправомірні дії дійсно мали місце, то щодо кожного з учасників приймається рішення про порушення ними п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону № 2210. АМКУ оприлюднюють рішення на офіційному вебсайті Антимонопольного комітету протягом 10 робочих днів з дня його прийняття (ч. 2 ст. 48 Закону № 2210).
На виконання приписів пп.4 п.47 Особливостей № 1178, у разі коли учасник протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів, то замовник повинен відхилити тендерну пропозицію такого учасника.
Перевірити, чи учасники притягалися до відповідальності замовник може у Державному реєстрі суб'єктів господарювання, притягнутих до відповідальності за вчинення порушення, яке передбачене п.4 ч.2 ст.6, п.1 ст.50 Закону № 2210, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів https://reyestr.amcu.gov.ua/ . Для цього треба знати код ЄДРПОУ, чи ІПН (для фізичних осіб, у т.ч. ФОП).
Важливо! Відповідно до приписів ч. 5 ст. 60 Закону № 2210 господарський суд може зупинити дію рішення органу АМКУ до вирішення справи по суті. І хоча на практиці клопотання про зупинення рішення органу АМКУ задовольняються нечасто, може статися, що на момент перевірки, учасника у ньому немає (адже суд зупинив рішення органу АМКУ). Однак, якщо суд не підтримає позовну заяву учасника, через деякий час він у списку з’явиться. Втім, те, що суд зупинив рішення органу АМКУ свідчить про те, що учасника ще не притягнуто до відповідальності і наразі немає законних підстав його відхиляти.
Разом із тим, АМКУ можуть бути виявлені такі факультативні порушення, згідно зі ст. 50 Закону № 2210:
- невиконання рішення, попереднього рішення органів АМКУ, або їх виконання не в повному обсязі (пп.4);
- подання інформації в неповному обсязі до АМКУ, його територіальному відділенню у встановлені органами АМКУ, головою його територіального відділення чи нормативно-правовими актами строки (пп.14);
- подання недостовірної інформації до АМКУ (пп.15);
- створення перешкод працівникам АМКУ, його територіального відділення у проведенні перевірок, огляду, вилученні чи накладенні арешту на майно, документи, предмети чи інші носії інформації (пп.16).
Штрафи АМКУ: порядок нарахування
Підстави для початку розгляду справи органом АМКУ викладені у ст. 36 Закону № 2210. Серед таких підстав є:
- заяви суб’єктів господарювання, громадян, об’єднань, установ, організацій про порушення їхніх прав внаслідок дій чи бездіяльності, які є порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції. Тож, фактично, учасник, або замовник, які підозрюють, що інші учасники спотворюють результати торгів, можуть подати таку заяву, але це їхнє право, а не обов’язок;
- подання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю про порушення Закону № 2210;
- власна ініціативою органів АМКУ.
Відповідно до ст.48 Закону № 2210, за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи АМКУ приймають рішення, у т.ч. про: накладення штрафу.
Згідно з ч. 1 ст. 52 Закону № 2210, штрафи можуть бути накладені на:
- юридичних осіб;
- фізичних осіб;
- групу суб’єктів господарювання, пов’язаних відносинами контролю.
Штрафи АМКУ: розміри
Порушення | Розмір штрафу |
здійснення учасниками антиконкурентних узгоджених дій щодо спотворення результатів торгів | у розмірі до 10% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф. У разі наявності незаконно одержаного прибутку, який перевищує 10% зазначеного доходу (виручки), штраф накладається у розмірі, що не перевищує потрійного розміру незаконно одержаного прибутку. Розмір незаконно одержаного прибутку може бути обчислено оціночним шляхом |
невиконання рішення, попереднього рішення органів АМКУ або їх виконання не в повному обсязі | |
подання інформації в неповному обсязі до АМКУ, у встановлені строки | у розмірі до 1% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф |
подання недостовірної інформації до АМКУ | |
створення перешкод працівникам АМКУ |
Згідно зі ч.3 ст.6 Закону № 2210, особа, на яку накладено штраф рішенням органу АМКУ, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
Ці строки зупиняються на час розгляду судом справи про оскарження рішення органу АМКУ у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а також на час проведення перевірки чи перегляду рішення у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органом АМКУ.
У разі прострочення, нарахування пені припиняється з дня сплати штрафу, накладеного рішенням органу АМКУ.
Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону № 2210, учасники мають право повністю або частково оскаржити рішення, розпорядження органу АМКУ до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення, розпорядження. Зазначений строк не підлягає поновленню. Тобто, якщо учасник його пропустив, він вже не може його поновити.
Подання позовної заяви є фактом того, що учасника ще не притягнуто до відповідальності.