Карантин завершився: п'ять важливих норм, що не використовуємо
Із 30 червня 2023 року КМУ припинив на всій території України дію карантину, пов’язаного з COVID-19. Це доволі очікуване рішення після того, як ВООЗ 5 травня скасувала статус пандемії COVID-19 як глобальної надзвичайної ситуації.
З березня 2020 року, поки тривав карантин, КМУ запровадив низку нормативно-правових актів, щоб запобігти поширенню COVID-19 на території України. Вони припинили свою дію з 1 липня разом із завершенням дії карантину.
Нагадаємо, які норми тепер не можна використовувати і до яких докарантинних правил роботи слід повертатися.
Отримайте безплатний доступ на цілу добуКовідні закупівлі
Яка норма не діє
Пункт 3-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922.
Положення цього пункту запроваджували на період дії встановленого КМУ карантину виняткові предмети закупівель, на які не поширювалася дія Закону № 922 та для закупівлі яких замовники використовували спрощені закупівлі.
Як працювати
Із завершенням дії карантину не можна використовувати:
- особливий порядок закупівлі лікарських засобів з переліку, визначеного постановою КМУ «Деякі питання закупівлі лікарських засобів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 22.09.2021 № 1012;
- винятки для закупівлі поза ЕСЗ медичних препаратів, матеріалів, виробів та обладнання для надання медичної допомоги хворим на COVID-19;
- порядок, встановлений Законом № 922 для спрощених закупівель, щоб придбати товари, роботи та послуги, необхідні для запобігання виникненню і поширенню COVID-19.
Заборона передоплати
Яка норма не діє
Цей пункт на період дії карантину забороняв розпорядникам бюджетних коштів проводити попередню оплату товарів, робіт і послуг, які вони закуповують за бюджетні кошти. Своєю чергою, Казначейство дотримувало заборону проводити платежі з передоплати. Винятки з цією заборони були можливими лише для чітко встановленого переліку.
Як працювати
Передбачати в договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти попередню оплату в розмірі, в строки та з періодичністю платежів відповідно до положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати, затвердженого головним розпорядником бюджетних коштів. А у разі попередньої оплати діяти з урахуванням вимог постанови КМУ «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070.
Закупівля виробів медичного призначення
Перелік звільнених від ПДВ і мита товарів
Які норми не діють
Цей нормативно-правовий документ визначав окремий перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для запобігання виникненню та поширенню COVID-19. Це товари:
- щодо яких операції з ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України звільнялися від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України;
- які звільнялися від сплати ввізного мита відповідно до пункту 9-15 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України.
Як працювати
Перелік товарів, які визначала Постанова № 224, з 1 липня не можна використовувати.
Замовникам слід ураховувати, що пільгове оподаткування для таких товарів більше не діє і, відповідно, ринкова ціна таких товарів включатиме ПДВ та ввізне мито. Тож варто перерахувати очікувану вартість для запланованих закупівель товарів, які містила Постанова № 224 та внести зміни до річного плану закупівель.
Обов’язок застосовувати локалізацію
Яка норма не діє
Абзаци 4 і 5 пункту 4 Особливостей.
Ці положення передбачали на період дії карантину можливість не застосовувати пункт 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922 для закупівлі товару, включеного до Переліку № 224.
Як працювати
Враховуйте вимоги щодо ступеня локалізації виробництва (15% у 2023 році) та особливості проведення закупівель, визначені пунктом 6-1 розділу X Закону № 922, під час закупівлі товарів, які необхідні для запобігання виникненню і поширенню COVID-19 та операції з ввезення яких до 1 липня звільнялися від оподаткування ПДВ, сплати ввізного мита.
Соціальні товари
Які норми не діють
Цей нормативно-правовий документ визначав:
- Перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість;
- Перелік товарів протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Як працювати
Ураховуйте, що для товарів із зазначених переліків тепер не діє державне регулювання цін, що передбачало декларування зміни роздрібних цін на товари суб’єктом роздрібної торгівлі. Відтак суб’єкти господарювання не зобов’язані декларувати заплановане підвищення роздрібної ціни до Держпродспоживслужби.
Тож якщо вже внесли до річного плану інформацію про закупівлю таких товарів, звірте її актуальність з огляду на ринкові ціни. Зважайте надалі на можливість зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість або призначені для запобігання поширенню COVID-19
Як бачимо, карантинні винятки залишаються в минулому і перед закупівлею карантинних товарів варто перевіряти актуальні цінові пропозиції.