Чи вносити зміни в Положення про УО після набрання чинності Особливостями (відео з циклу «Експертус Держзакупівлі пояснює»)

Автор
консультант із питань публічних закупівель, Київ
У свіжій відеовідповіді експерт пояснює, як можна розділити обов’язки між уповноваженими особами; у яких випадках доведеться внести зміни до Положення про УО відповідно до Особливостей

 

Шановні закупівельники! Ми продовжуємо розв'язувати начасні закупівельні задачі у форматі коротких відео із циклу «Експертус Держзакупівлі пояснює». Це можливість для вас заощадити свій час і отримати ґрунтовну відповідь.
 

Слухайте нове відео або читайте відповідь нижче. Приємного перегляду!

 

⚡ ДИВИТИСЯ ВСІ ВІДЕО ІЗ ЦИКЛУ «ЕКСПЕРТУС ДЕРЖЗАКУПІВЛІ ПОЯСНЮЄ»

⬇⬇⬇ ЧИТАТИ ВІДПОВІДЬ ⬇⬇⬇

«Примірне положення про уповноважену особу затверджене наказом Міністерства економіки № 40. Оскільки з початку 2022 року ми всі працюємо як уповноважені особи, у всіх є Положення про цих уповноважених осіб, виникає слушне запитання. У зв’язку з тим, що сьогодні ми повинні працювати і проводити закупівлі згідно із Законом з урахуванням Особливостей, встановлених Постановою № 1178, чи потрібно вносити зміни в Положення про уповноважену особу у зв’язку з набранням чинності Особливостями?

Трішечки теорії.Дивитися відео «Чи укладати договір за Особливостями після двох відмін торгів за Законом»

Уповноважена особа — службова, посадова чи інша особа замовника, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі (залишаю «спрощених закупівель», тому що ковідні закупівлі ніхто не відміняв) згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору. З цього ми робимо висновок, що це штатний працівник замовника.

Також Законом визначені функції уповноваженої особи. Звичайно, якщо ми переглянемо всі функції, то не всі, скажімо, дії, рішення, заходи, які повинні вчинятися згідно з Особливостями, передбачені у функціях уповноваженої особи. Але є але. Підпункт 7 вказує на те, що уповноважена особа здійснює інші дії, передбачені цим Законом. Хочу ще раз наголосити на тому, що ми не працюємо згідно з Особливостями. Ми здійснюємо закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей. Тому Закон нікуди не дівся. Закон спершу, а потім ми дивимося, чи є особливості.

Із чого ми робимо висновок наступний. Уповноважена особа, яка здійснювала закупівлі згідно з Законом, зобов’язана далі працювати, виконовувати закупівельну функцію у замовника згідно із Законом з урахуванням Особливостей. Але якщо виникає питання, чи потрібно вносити зміни в Положення про уповноважену особу, потрібно розглянути ще декілька організаційних моментів, пов’язаних із уповноваженою особою.

В організації може бути як одна уповноважена особа, так може бути і декілька уповноважених осіб. І якщо в організації є декілька уповноважених осіб, то, як правило, їхні функції і повноваження розділені.

У нас є, скажімо так, два варіанти розділення повноважень уповноважених осіб — вертикальне і горизонтальне.

Що означає, наприклад, горизонтальне? Переважна більшість замовників розмежовує повноваження уповноважених осіб за наступним принципом: ця уповноважена особа проводить тільки процедури закупівель, інша — займається всім іншим.

Всі механізми мають право на життя, всі до єдиного. Хоча я вважаю, що найкращим все ж таки є варіант вертикального розділення повноважень. Що це означає? Це означає, що уповноважена особа займається і прийняттям рішень стосовно наявності підстав для укладення прямого договору, і електронними каталогами, так само вона займається і процедурами закупівель. З моєї точки зору, це найкращий варіант для, скажімо, організації планування закупівель в цілому. Проте ще раз наголошую, всі варіанти мають повне право на життя.

Дивитися відео «Чому не завжди можна закупити компослуги напряму як виняток»

Тому виникає питання: чи потрібно вносити зміни в Положення про уповноважену особу? Якщо одна уповноважена особа в організації, нічого не потрібно робити. Швидше за все у вас стандартно переписано Примірне положення, затверджене наказом Мінекономіки — тут робити нічого не потрібно. Достатньо тієї фрази, що уповноважена особа вчиняє, здійснює інші дії, передбачені Законом. Якщо ж є декілька уповноважених осіб, але функції чи повноваження цих УО розділені, наприклад, вертикально, тобто УО займається певним напрямом закупівлі, але при цьому вона займається всіма видами закупівель — від укладення прямих договорів до каталогів і до відкритих торгів — у цьому випадку також не потрібно вносити зміни.

Разом із тим, якщо у вас горизонтальне розділення повноважень уповноважених осіб, то вам потрібно переглядати. Потрібно, можливо, переглядати функції чи повноваження, чи Положення, якщо воно було у вас встановлено окремо для тих УО, які займаються тільки процедурами. Звичайно, я б сказала так, що не потрібно було би вносити зміни в Положення про УО, які займалися, наприклад, закупівлями без використання електронної системи, тому що під ці закупівлі потрапляють і прямі договори, а прямі договори — в пункті 13 Особливостей, що передбачає винятки. Але якщо у вас звучали конкретні види закупівель, вартісні межі, які на сьогодні не відповідають положенням Особливостей, у таких випадках вам доведеться вносити зміни.

Є другий ще варіант — затвердити на період дії воєнного стану, тобто допоки діють Особливості, окреме Положення, що регулюватиме роботу УО саме в пероід дії воєнного стану.

Який варіант оберете ви як замовник, буде залежати від того, як прописані функції ваших УО у ваших внутрішніх розпорядчих документах».

 

Вебінар від журналу Держзакупівлі

Запис вебінару про закупівлю ліків в е-каталозі

Закупівлі природного газу на опалювальний сезон 2022—2023 років у Нафтогаз Трейдинг

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді