Закупівлі за тимчасовим кошторисом: як планувати у період дії воєнного стану

Початок року у закупівельників буває таким же напруженим, як і кінець. Бюджети ще не прийняті, а потреба у закупівлі є. План «Б» у такому разі — провести закупівлю за тимчасовим кошторисом. Як правильно це зробити у період воєнного стану — розбираємо

Вебінар від журналу Держзакупівлі

Запис вебінару про закупівлю ліків в е-каталозі

Законодавець передбачає, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників визначає КМУ (п. 3–7 розд. X «Прикінцевих та перехідних положень» Закону № 922).

Щоб виконати цю вимогу, КМУ затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування — постановою від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Закупівлю відповідно до Особливостей замовник проводить:

  • на підставі наявної потреби; або

  • у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).

Тож замовник може планувати закупівлю на потребу усього 2023 року, звісно, якщо знає її чи орієнтується у сумі виділених коштів.

Чи можна планувати й оголошувати закупівлю на всю потребу

Пункт 14 Особливостей передбачає, що заплановану закупівлю замовник включає до свого річного плану закупівель відповідно до статті 4 Закону № 922. А вимоги статті 4 Закону ми добре пам’ятаємо:

  • закупівлі планують на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг;

  • заплановані закупівлі включають до річного плану закупівель;

  • закупівлю проводять відповідно до річного плану.

Якщо у замовника ще діє тимчасовий кошторис, то планування у такому разі Особливості не змінили.

Державний бюджет України виконують за розписом, який затверджує Міністр фінансів України, відповідно до бюджетних призначень у місячний строк з дня прийняття закону про Державний бюджет України (ч. 1 ст. 44 БК). Бюджетне законодавство визначає порядок встановлення бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів, якщо бюджетний розпис на наступний рік не затверджений в установлений термін.

Так, у разі коли бюджетний розпис на наступний рік в установлений законодавством термін не затверджений, в обов’язковому порядку складають тимчасовий розпис бюджету на відповідний період. Бюджетні установи складають на цей період тимчасові індивідуальні кошториси, а заклади фахової передвищої та вищої освіти, наукові установи та заклади охорони здоров’я також тимчасові індивідуальні плани використання бюджетних коштів і тимчасові індивідуальні помісячні плани використання бюджетних коштів, які затверджують їх керівники (п. 45 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 № 228).

Наразі Закон № 922 не містить обмежень щодо організації процедур закупівель до набрання чинності законом про Державний бюджет України, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів, фінансового плану. Тож замовник, щоб забезпечити невідкладні потреби у товарах, роботах і послугах у наступному році, може наприкінці поточного року або на початку наступного року розпочати процедуру закупівлі за відповідним предметом закупівлі з огляду на його очікувану вартість.

Коли оприлюднювати річний план для закупівлі за прямим договором

У такому разі у проєкті договору про закупівлю та у договорі про закупівлю маєте передбачити порядок виникнення договірних зобов’язань залежно від реального фінансування.

Отже, замовники можуть проводити закупівлі товарів, робіт і послуг за тимчасовим індивідуальним кошторисом/тимчасовим індивідуальним планом використання бюджетних коштів. Однак, коли постійний кошторис на рік затвердять та доведуть, обсягів таких закупівель не потрібно враховувати потім у змінах до річного плану закупівель. Надалі спосіб закупівель та їх проведення слід вибирати з огляду на вартісні межі, визначені Законом № 922 з урахуванням Особливостей. На цьому наголосило Мінекономіки у листі від 03.09.2020 № 3302–06/29640–06: «Після затвердження та доведення постійного кошторису на рік, обрання і проведення способів закупівель здійснюється без урахування обсягів закупівель, здійснених відповідно до тимчасового індивідуального кошторису (тимчасового індивідуального плану використання бюджетних коштів), керуючись відповідними вартісними межами, визначеними Законом.

Що вносити до плану, якщо виникла додаткова потреба

В іншому випадку за наявності тимчасового індивідуального кошторису (тимчасового індивідуального плану використання бюджетних коштів) замовник може здійснювати закупівлю планової потреби у товарах, роботах і послугах на рік. При цьому у проекті договору про закупівлю та договорі про закупівлю такий замовник може визначити умову взяття зобов’язань щодо сплати частини предмета закупівлі в межах доведеної суми в тимчасовому кошторисі, та передбачити умову щодо оплати залишку суми договору виключно за наявності коштів згідно з постійним кошторисом (планом використання бюджетних коштів)».

.

 

 

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді