Як закуповувати за Особливостями після останніх змін: відповідає закупівельник-практик
Станьте слухачем Вищої школи Закупівельника,
щоб швидко опановувати всі закупівельні зміни в умовах воєнного стану
Відколи набрали чинності останні зміни до Особливостей, ми постійно отримуємо запитання від закупівельників. Є серед них точкові, що стосуються конкретних випадків, а є й загальні, відповіді на які чекають сотні закупівельників.
Тож редакція системи «Експертус Держзакупівлі» провела серію вебінарів, присвячених змінам у закупівельних нормах та новим алгоритмам дій закупівельників:
- ⚡ Свіжі зміни в Постанові № 1178: що врахувати закупівельникам
- ⚡ Опановуємо зміни у підставах для відхилення тендерної пропозиції та відмови в участі у відкритих торгах
Слухачі вебінарів активно залишали в чаті свої запитання, а ми, як і обіцяли, відповіли на них в експертно-правовій системі «Експертус Держзакупівлі».
Перш ніж перейти до відповідей, нагадаємо, що КМУ вніс чергові зміни до своєї постанови від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178), що затверджує Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості). Зміни вносить постанова КМУ від 17.02.2023 № 157 (далі — Постанова № 157), яка набрала чинності 25.02.2023.
❓ Чи можна укладати договір в результаті запиту ціни пропозицій, якщо річна потреба більше 100 тис. грн, але прийшов лише один учасник? Так, можна. Запит ціни пропозицій формується у разі, коли у профілі товару розміщено дві або більше пропозицій товару від постачальників (п. 56 Порядку № 822). Якщо в електронному каталозі запит ціни пропозицій сформований, це свідчить про наявність двох або більше пропозиції товару від постачальників у профілі товару. Подання однієї пропозиції на участь у запиті ціни пропозицій не є підставою для його відміни/скасування. |
Чи звітувати про кілька укладених договорів, якщо за предметом закупівлі буде більше 50 тисяч
❓ Замовник перебуває в зоні можливих бойових дій, а не активних. Чи може він використовувати виняток згідно з підпунктом 2 пункту 13 Особливостей? За поточною редакцією Постанови № 1178 такий замовник не може застосувати підпункт 2 пункту 13 Особливостей, щоб укласти договір без використання відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару. |
Чи підвантажувати в Prozorro прямі договори, які уклали після змін в Особливостях
❓ Чи можна застосовувати статтю 631 Цивільного кодексу України (ЦК) в березні (договір діє з 01.01.2023), коли замовник укладає прямий договір за пунктом 13 Особливостей? Така можливість залежить від підстав, за якими замовник застосовує пункт 13 Особливостей. Наприклад, підпункт 6 пункту 13 Особливостей унеможливлює застосування норм статті 631 ЦК до правовідносин, які виникли у період до відміни відкритих торгів через відсутність поданих тендерних пропозицій. Яскравий приклад застосування статті 631 ЦК – закупівлі у монополістів, ПОН, ПУП тощо. |
❓ Постачальник пропонує підняти ціну на бензин. Однак він не хоче брати платну довідку у торгово-промисловій палаті, а керується даними із сайту Мінфіну у нашій області. Що робити у такому випадку і чи не буде порушенням? Це регламентують винятково положення договору про закупівлю. В положеннях договору потрібно визначати, які документи і з яких організацій/установ замовник прийматиме, щоб розглядати зміну ціни в договорі. Якщо умови договору про закупівлю для зміни ціни передбачають надання з боку постачальника довідки торгово-промислової палати, то довідку в довільній формі про зміну ціни чи інформацію із сайту minfin.com.ua/, яку надає учасник, не можна вважати належним підтвердженням зміни ціни. Якщо договір не містив відповідних положень, то замовник винятково на власний розсуд вирішує, враховувати чи не враховувати інформацію/документи, що надав постачальник щодо зміни цін. | ||
Чи оприлюднювати звіт про виконання договору про закупівлю для договорів на суму до 100 тис. грн
❓ Як бути з вимогами підпунктів 2 та 8 пункту 44 Особливостей? Чи можна вимагати їх в переможця з огляду на те, що реєстри закриті? Наразі немає однозначної позиції, як застосовувати до переможця процедури закупівлі вимоги щодо надання документального підтвердження відсутності обставин, передбачених підпунктами 2 і 8 пункту 44 Особливостей. Позиція уповноваженого органу (Мінекономіки): не вимагати. Позиція Держаудитслужби під час моніторингів: наявність в тендерній документації вимог щодо переможця в частині надання документального підтвердження відсутності обставин, передбачених підпунктами 2 і 8 пункту 44 Особливостей, є порушенням. | ||
❓ Стаття 16 Закону № 922 для товару все ж таки застосовується? Пункт 28 Особливостей передбачає, що у тендерній документації обов’язково зазначають один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону № 922 з урахуванням положень Особливостей та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Тобто замовник не просто встановлює один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону № 922, а встановлює їх з урахуванням положень Особливостей. А пункт 45 Особливостей передбачає, що під час закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону № 922. Отже, коли замовник закуповує товари, він має право не застосовувати кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону № 922. |
❓ Чи можна відмовити учаснику на підставі того, що він не надав сертифікат відповідності українською мовою (англійська мова)? Замовник повинен надати 24 години на усунення невідповідностей.
❓ Чи правомірно просити в учасника підтвердження за підпунктами 1, 7 та 3, 6, 12 пункту 44 Особливостей? На вимогу пункту 44 Особливостей учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім абзацу 14 пункту 44 Особливостей), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в ЕСЗ під час подання тендерної пропозиції. Таку норму повинна містити тендерна документація.
❓ Виділення нових коштів залишається без змін – це новий предмет закупівлі? Саме так. Нове/додаткове фінансування – новий предмет закупівлі. | |
Прослухайте записи вебінарів, присвячених змінам в Особливостях