Як закуповувати за Особливостями після останніх змін: відповідає закупівельник-практик

UA RU
Автор
керівник консультаційної групи Експертус Держзакупівлі
Як врахувати новий порядок у закупівлях – гарячі відповіді від експерта-практика точно допоможуть в роботі. Пояснюємо, як працювати з урахуванням Особливостей

 

Schkola1.png

Станьте слухачем Вищої школи Закупівельника,

щоб швидко опановувати всі закупівельні зміни в умовах воєнного стану

Відколи набрали чинності останні зміни до Особливостей, ми постійно отримуємо запитання від закупівельників. Є серед них точкові, що стосуються конкретних випадків, а є й загальні, відповіді на які чекають сотні закупівельників. 

Тож редакція системи «Експертус Держзакупівлі» провела серію вебінарів, присвячених змінам у закупівельних нормах та новим алгоритмам дій закупівельників:

Слухачі вебінарів активно залишали в чаті свої запитання, а ми, як і обіцяли, відповіли на них в експертно-правовій системі «Експертус Держзакупівлі».

Перш ніж перейти до відповідей, нагадаємо, що КМУ вніс чергові зміни до своєї постанови від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178), що затверджує Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості). Зміни вносить постанова КМУ від 17.02.2023 № 157 (далі — Постанова № 157), яка набрала чинності 25.02.2023.

 Чи можна укладати договір в результаті запиту ціни пропозицій, якщо річна потреба більше 100 тис. грн, але прийшов лише один учасник?

Так, можна.

Запит ціни пропозицій формується у разі, коли у профілі товару розміщено дві або більше пропозицій товару від постачальників (п. 56 Порядку № 822).

Якщо в електронному каталозі запит ціни пропозицій сформований, це свідчить про наявність двох або більше пропозиції товару від постачальників у профілі товару.

Подання однієї пропозиції на участь у запиті ціни пропозицій не є підставою для його відміни/скасування.

 

Чи звітувати про кілька укладених договорів, якщо за предметом закупівлі буде більше 50 тисяч

 Замовник перебуває в зоні можливих бойових дій, а не активних. Чи може він використовувати виняток згідно з підпунктом 2 пункту 13 Особливостей?

За поточною редакцією Постанови № 1178 такий замовник не може застосувати підпункт 2 пункту 13 Особливостей, щоб укласти договір без використання відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.

 

Чи підвантажувати в Prozorro прямі договори, які уклали після змін в Особливостях

 Чи можна застосовувати статтю 631 Цивільного кодексу України (ЦК) в березні (договір діє з 01.01.2023), коли замовник укладає прямий договір за пунктом 13 Особливостей?

Така можливість залежить від підстав, за якими замовник застосовує пункт 13 Особливостей.

Наприклад, підпункт 6 пункту 13 Особливостей унеможливлює застосування норм статті 631 ЦК до правовідносин, які виникли у період до відміни відкритих торгів через відсутність поданих тендерних пропозицій.

Яскравий приклад застосування статті 631 ЦК – закупівлі у монополістів, ПОН, ПУП тощо.

 


Постачальник пропонує підняти ціну на бензин. Однак він не хоче брати платну довідку у торгово-промисловій палаті, а керується даними із сайту Мінфіну у нашій області. Що робити у такому випадку і чи не буде порушенням?

Це регламентують винятково положення договору про закупівлю.

В положеннях договору потрібно визначати, які документи і з яких організацій/установ замовник прийматиме, щоб розглядати зміну ціни в договорі.

Якщо умови договору про закупівлю для зміни ціни передбачають надання з боку постачальника довідки торгово-промислової палати, то довідку в довільній формі про зміну ціни чи інформацію із сайту minfin.com.ua/, яку надає учасник, не можна вважати належним підтвердженням зміни ціни.

Якщо договір не містив відповідних положень, то замовник винятково на власний розсуд вирішує, враховувати чи не враховувати інформацію/документи, що надав постачальник щодо зміни цін.

 

Чи оприлюднювати звіт про виконання договору про закупівлю для договорів на суму до 100 тис. грн


Як бути з вимогами підпунктів 2 та 8 пункту 44 Особливостей? Чи можна вимагати їх в переможця з огляду на те, що реєстри закриті?

Наразі немає однозначної позиції, як застосовувати до переможця процедури закупівлі вимоги щодо надання документального підтвердження відсутності обставин, передбачених підпунктами 2 і 8 пункту 44 Особливостей.

Позиція уповноваженого органу (Мінекономіки): не вимагати.

Позиція Держаудитслужби під час моніторингів: наявність в тендерній документації вимог щодо переможця в частині надання документального підтвердження відсутності обставин, передбачених підпунктами 2 і 8 пункту 44 Особливостей, є порушенням.

 

 Стаття 16 Закону № 922 для товару все ж таки застосовується?

Пункт 28 Особливостей передбачає, що у тендерній документації обов’язково зазначають один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону № 922 з урахуванням положень Особливостей та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Тобто замовник не просто встановлює один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону № 922, а встановлює їх з урахуванням положень Особливостей. А пункт 45 Особливостей передбачає, що під час закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону № 922.

Отже, коли замовник закуповує товари, він має право не застосовувати кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону № 922.

 

Чи можна відмовити учаснику на підставі того, що він не надав сертифікат відповідності українською мовою (англійська мова)?

Замовник повинен надати 24 години на усунення невідповідностей.

 

Чи правомірно просити в учасника підтвердження за підпунктами 1, 7 та 3, 6, 12 пункту 44 Особливостей?

На вимогу пункту 44 Особливостей учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім абзацу 14 пункту 44 Особливостей), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в ЕСЗ під час подання тендерної пропозиції. Таку норму повинна містити тендерна документація.

 

Виділення нових коштів залишається без змін – це новий предмет закупівлі?

Саме так. Нове/додаткове фінансування – новий предмет закупівлі.

Прослухайте записи вебінарів, присвячених змінам в Особливостях

Як закуповувати за Особливостями після останніх змін: відповідає практик

Свіжі зміни в Постанові № 1178: що врахувати закупівельникам

 

Опановуємо зміни у підставах для відхилення тендерної пропозиції та відмови в участі у відкритих торгах

 

 

 

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді