Відхилення учасника закупівлі за кримінальне правопорушення
Понад рік тому набрали чинності зміни до норм закупівельного законодавства про відмову учаснику, який був засуджений за кримінальне правопорушення і судимість з якого не зняли або вона не погашена. Однак донині бачимо, що замовники, учасники і навіть аудитори не розуміють, як правильно застосовувати ці норми. У чому ж річ?
Положенняпунктів 5 і 6 частини 1 статті 17 Закону № 922 законодавець змінив ще 22.11.2020. Закон № 954 у цих положеннях слова «злочин, учинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний», «злочин, вчинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний» замінив словами «кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане».
Утім тривалий час замовники забували замінити у своїх тендерних документаціях стару редакцію пунктів 5 і 6 частини 1 статті 17 Закону № 922 на нову. Як наслідок, складали свої тендерні документації не за Законом. Коли такі факти виявляли аудитори, то писали у висновках про результати моніторингу процедури закупівлі, що тендерна документація складена з порушенням. Розберімо кілька ситуацій.
Практика Колегії АМКУ
Часто замовників ще й збиває з пантелику практика органу оскарження, яка з самого початку викликає запитання. Те саме стосується й учасників, які знають її, але подають довідки з інформацією про злочини. Мабуть, вони не розуміють, що у такий спосіб не підтверджують повною мірою відсутність підстав для відмови згідно із Законом № 922. А буває, учасники надають довідки за старою редакцією статті 17 Закону № 922, попри те, що замовник вказує в умовах тендерної документації чинну редакцію.
Судова практика
Час перейти до судової практики. До прикладу рішення від 22.11.2021 у справі № 300/2106/21 Колегії суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційний суд вважає підставними доводи аудитора, що суд першої інстанції під час розгляду порушення за пунктами 5 і 6 частини 1 статті 17 Закону № 922 дав йому неналежну оцінку.
Порушення полягає в тому, що замовник фактично у довідці на підтвердження відсутності підстав, визначених у пунктах 5, 6 та 12 частини 1 статті 17 Закону № 922, вимагав інформацію про відсутність в учасника не знятої чи непогашеної судимості за злочини, вчинені з корисливих мотивів. Однак за Законом № 922 замовник мав вимагати інформацію про відсутність в учасника не знятої чи непогашеної судимості за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів.
На думку суду, таке порушення могло мати значний негативний вплив на результат проведеної процедури закупівлі. Адже формулювання, яке вибрав замовник, дало змогу брати участь у закупівлі учасникам, які вчинили кримінальні проступки з корисливих мотивів.
З огляду на таку позицію суду можемо зробити висновок, що позиція Колегії АМКУ, яка трактує підстави для відмови учасникам в участі в процедурі закупівлі за пунктами 5 і 6 часини 1 статті 17 Закону № 922 лише в розрізі відсутності судимості за злочини і не враховує відсутності судимості за проступки, може дозволити брати участь у процедурі закупівлі учасникам, які вчинили кримінальні проступки з корисливих мотивів.