Обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції державною допомогою — позиція ВСУ

Автор
експерт, консультантка з публічних закупівель, Київ
Дізнайтеся, чи можна державну допомогу, яку надали учаснику, вважати обґрунтуванням аномально низької ціни. Експерт акцентує увагу на висновках Верховного суду, які треба врахувати, коли визначаєте, що це саме державна допомога.


Багато закупівельників уже випробували на собі дієвість такого правового інституту у сфері публічних закупівель, як право відхилити учасника за аномально низьку ціну (АНЦ). Проте не завжди відхиляють учасника з цієї підстави правильно. Спричинює це необмежений перелік обґрунтувань, чому ціна учасника аномально низька.

Розберемо далі деталі однієї з таких підстав.

Коли учасник може обґрунтувати АНЦ

За практикою органу оскарження, фактично будь-яке обґрунтування учасником АНЦ можна сприймати як належне, якщо тендерна документація не містить якихось обмежень щодо такого обґрунтування.

Нагадаємо, що Закон № 922 про дає право учаснику, який надав найбільш економічно вигідну ТП, що є аномально низькою, протягом 1 р. дн. з дня визначення найбільш економічно вигідної ТП надати обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості товарів, робіт чи послуг ТП.

Натомість замовник:

  • може відхилити ТП з АНЦ, якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості;
  • зобов’язаний відхилити ТП з АНЦ, якщо таке обґрунтування не надійшло протягом 1 р. дн.

Як відхиляти тендерну пропозицію з АНЦ

Обґрунтування ТП з АНЦ може містити інформацію про те, що:

  • учасник досягнув економії завдяки технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва, який він застосував;
  • є сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
  • учасник отримав державну допомогу за законодавством (ч. 14 ст. 29 Закону про публічні закупівлі).

Як бачимо, одним із випадків, коли учасник може обґрунтувати АНЦ в ТП, є те, що він отримує державну допомогу за законодавством. Однак як замовнику перевірити належність такого обґрунтування? І чи завжди це саме державна допомога? І чи не попадеться сам замовник на порушення законодавства у сфері державної допомоги суб’єктам господарювання? Знайдемо відповіді на ці та інші запитання.

Обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції державною допомогою Увага! Відповіді особливо важливі для комунальних підприємств, яких органи місцевого самоврядування визначають замість себе замовниками будівництва, а також тих, хто займається благоустрієм

Чи законна державна допомога та чи допустима для конкуренції

Розгляньмо одну зі прав, яка дійшла до Верховного Суду, й звернімо увагу на його позицію. Адже вона важлива, щоб встановити:

  • надана законна чи незаконна державна допомога;
  • уникнув замовник чи не уникнув застосування Закону № 922, коли спрямував кошти та передав функції замовника іншій юридичній особі.

Суть справи

Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу міської ради (далі — Департамент) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до АМКУ, за участі третіх осіб — КП «Житло-сервіс», КП «Житлоінвестбуд-УКБ», КП «Спецжитлофонд», КП «Інженерний центр» (далі — КП). У позові він просив суд, зокрема, визнати протиправним та скасувати рішення, яким АМКУ визнав підтримку, яку Департамент надає цим КП для виконання функцій замовника, — державною допомогою відповідно до Закону № 1555 та недопустимою для конкуренції відповідно до цього Закону.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді