Обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції державною допомогою — позиція ВСУ
Багато закупівельників уже випробували на собі дієвість такого правового інституту у сфері публічних закупівель, як право відхилити учасника за аномально низьку ціну (АНЦ). Проте не завжди відхиляють учасника з цієї підстави правильно. Спричинює це необмежений перелік обґрунтувань, чому ціна учасника аномально низька.
Розберемо далі деталі однієї з таких підстав.
Коли учасник може обґрунтувати АНЦ
За практикою органу оскарження, фактично будь-яке обґрунтування учасником АНЦ можна сприймати як належне, якщо тендерна документація не містить якихось обмежень щодо такого обґрунтування.
Нагадаємо, що Закон № 922 про дає право учаснику, який надав найбільш економічно вигідну ТП, що є аномально низькою, протягом 1 р. дн. з дня визначення найбільш економічно вигідної ТП надати обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості товарів, робіт чи послуг ТП.
Натомість замовник:
- може відхилити ТП з АНЦ, якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості;
- зобов’язаний відхилити ТП з АНЦ, якщо таке обґрунтування не надійшло протягом 1 р. дн.
Як відхиляти тендерну пропозицію з АНЦ
Обґрунтування ТП з АНЦ може містити інформацію про те, що:
- учасник досягнув економії завдяки технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва, який він застосував;
- є сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
- учасник отримав державну допомогу за законодавством (ч. 14 ст. 29 Закону про публічні закупівлі).
Як бачимо, одним із випадків, коли учасник може обґрунтувати АНЦ в ТП, є те, що він отримує державну допомогу за законодавством. Однак як замовнику перевірити належність такого обґрунтування? І чи завжди це саме державна допомога? І чи не попадеться сам замовник на порушення законодавства у сфері державної допомоги суб’єктам господарювання? Знайдемо відповіді на ці та інші запитання.
Увага! Відповіді особливо важливі для комунальних підприємств, яких органи місцевого самоврядування визначають замість себе замовниками будівництва, а також тих, хто займається благоустрієм
Чи законна державна допомога та чи допустима для конкуренції
Розгляньмо одну зі прав, яка дійшла до Верховного Суду, й звернімо увагу на його позицію. Адже вона важлива, щоб встановити:
- надана законна чи незаконна державна допомога;
- уникнув замовник чи не уникнув застосування Закону № 922, коли спрямував кошти та передав функції замовника іншій юридичній особі.
Суть справи
Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу міської ради (далі — Департамент) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до АМКУ, за участі третіх осіб — КП «Житло-сервіс», КП «Житлоінвестбуд-УКБ», КП «Спецжитлофонд», КП «Інженерний центр» (далі — КП). У позові він просив суд, зокрема, визнати протиправним та скасувати рішення, яким АМКУ визнав підтримку, яку Департамент надає цим КП для виконання функцій замовника, — державною допомогою відповідно до Закону № 1555 та недопустимою для конкуренції відповідно до цього Закону.