Як запланувати та провести закупівлю ремонту доріг
Маєте сумніви щодо вибору предмета закупівлі ремонту доріг? Скачайте переліки робіт з ремонту доріг за ДСТУ 8747:2017
Ремонт доріг — це досить особливий предмет закупівлі. Його особливості — це питання лише окремих замовників. Саме тому рідко зустрічаються методичні матеріали щодо цього, але з’являється все більше запитань. Розберемо кожне з них.
Предмет закупівлі ремонт доріг
Згідно з Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, (далі – Порядок № 708) і під час закупівлі робіт, і під час закупівлі послуг поточного ремонту, пов’язаних із дорогами, замовникам необхідно застосовувати термінологію галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301 (далі — ГБН Г.1-218-182:2011).
ГБН Г.1-218-182:2011 встановлює два види ремонтів:
- капітальний ремонт;
- поточний ремонт, який поділяється на середній та дрібний.
З 01.01.2022 набирав чинності ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» (далі — ДСТУ 8747), який встановлює такі види ремонтів як капітальний та поточний і не передбачає поточного середнього ремонту. Водночас є чинними ГБН Г.1-218-182:2011.
Відповідно до Закону № 922 поточний ремонт віднесено до послуг, а капітальний до робіт.
Дорога це лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури і відповідно до Порядку № 708 предмет закупівлі визначається щодо кожного такого об’єкту окремо.
Лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури — наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії.
Вид ремонту, склад й обсяги робіт з капітального та поточного ремонтів для кожної ділянки дороги, окремої дорожньої споруди або елемента автомобільної дороги встановлюють на підставі результатів діагностики й оцінювання їхнього фактичного стану, інженерних вишукувань, випробувань й обстежень, зафіксованих в актах дефектів чи інших документах, з урахуванням міжремонтних строків експлуатації дорожнього одягу (покриття) автомобільних доріг згідно з додатком Б, ДБН В.2.3-4 та інших будівельних норм та нормативних документів.
Мінекономіки в інформаційному листі від 25.11.16 № 3302-01/38216-06 зазначило: «якщо послуги з поточного ремонту проводяться за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, їх закупівлю замовник здійснює, керуючись вартісними межами для кожного окремого лінійного об’єкту інженерно-транспортної інфраструктури».
Відповідно до Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільна дорога — це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів.
Вулиця — це автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів.
Зверніть увагу! Не слід ділити вулицю на частини, коли визначаєте предмет закупівлі поточного ремонту дороги на цій вулиці, оскільки вся вулиця є лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури.
Загальний принцип визначення предмета закупівлі поточного ремонту ґрунтується на наявності кошторису або кошторисного розрахунку (об’єктний кошторис або об’єктний кошторисний розрахунок), що є підставою для визначення предмета закупівлі.
🎓Не відкладайте підвищення кваліфікації на потім!
Скористайтеся унікальною пропозицією жовтня
Мінекономіки в інформаційному листі зазначає, що кожен зі складової поняття об’єкта може бути окремим предметом закупівлі за наявності щодо нього окремого проєкту і кошторису або кошторисного розрахунку (об’єктний кошторис або об’єктний кошторисний розрахунок).
Проте, у разі здійснення закупівлі послуг поточного ремонту доріг, замовник повинен враховувати, що вся вулиця є єдиним лінійним об’єктом і, навіть за наявності кількох кошторисів щодо ремонту цієї вулиці, замовник має виходити із загального обсягу потреби у послугах із поточного ремонту дороги.
Наприклад, у судовому рішенні, Справа 906/138/19, зазначено: «два договори підряду щодо капітального ремонту доріг передбачають ідентичні за своїм змістом роботи, що здійснюються стосовно частин одного й того ж лінійного об'єкта інженерно-транспортної інфраструктури, проєктна документації щодо яких розроблялася тією ж проєктною організацією, укладені з тим же підрядником з інтервалом в двадцять днів, що дає підстави для висновку про штучний поділ одного об'єкта інфраструктури на дві частини.
Таким чином, враховуючи, що предмет обох договорів підряду є ідентичним і передбачає виконання однакових ремонтних робіт на різних частинах одного і того ж об`єкта інфраструктури, колегія суддів вважає встановленим, що вказаними договорами документально оформлено єдине існуюче між їх сторонами правовідношення».
Отже, вид закупівлі необхідно визначати з огляду на предмет закупівлі за окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури в цілому, тобто з огляду на необхідний обсяг поточного ремонту автомобільної дороги або вулиці.
Наказ Мінінфраструктури від 02.05.2022 № 273 затверджує Правила визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування.
Застосовувати ці правила, а також методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг потрібно обов’язково, коли визначаєте вартість дорожніх робіт та послуг, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.
Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування затверджує наказ Мінінфраструктури від 07.10.2022 № 753.
Враховуючи зазначене, замовник визначає предмет закупівлі ремонт дороги робіт з огляду на види робіт, що здійснюватимуться, та обирає вид закупівлі з урахуванням вартісних меж закупівлі.
Ремонт доріг: код ДК
Код Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 для ремонту робіт визначається з огляду на категорію закупівлі до якої віднесено такі роботи – послуги чи роботи.
Якщо це поточний ремонт і відповідно послуга, то замовник визначає код Єдиного закупівельного словника за четвертою цифрою Єдиного закупівельного словника.
Якщо закуповується капітальний ремонт доріг, то це роботи, і замовник враховує вимоги наказу Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі». Ним встановлено, що у разі визначення предмета закупівлі – роботи, під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо коду за показниками другої - п’ятої цифр Єдиного закупівельного словника.
Поточний ремонт доріг
Відповідно до ДСТУ 8747:2017 поточний ремонт це роботи зі систематичного та своєчасного відновлення експлуатаційного стану автомобільних доріг запобіганням зносу дорожнього покриття, виправлення (усунення) незначних пошкоджень окремих елементів автомобільної дороги та доведення їхніх параметрів до нормативних вимог.
Роботи з поточного ремонту виконуються відповідно до кошторисної документації, яка складається на підставі акту дефектівабо, за необхідності,проєктної документації та матеріалів інженерних вишукувань чи обстежень, які затверджуються територіальним органом державного управління автомобільними дорогами. Перелік робіт з поточного ремонту формуєтьсяз урахуванням положень нормативно-правових актів, будівельних норм та/або нормативних документів.
За поточного ремонту автомобільної дороги можна виконувати роботи з експлуатаційного утримання, як це передбачено ДСТУ.
Капітальний ремонт дороги
Капітальний ремонт – це роботи з комплексного відновлення чи покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг та інженерних споруд або приведення геометричних параметрів і технічних характеристик окремих елементів до нормативних вимог з урахуванням зростання інтенсивності руху та осьових навантажень без підвищення категорії дороги.
Капітальний ремонт необхідно виконувати комплексно на всіх спорудах та елементах автомо-більної дороги, що ремонтуються, на підставі проектної документації. За відповідного обґрунтування допустимо виконання вибіркового капітального ремонту окремих споруд чи ділянок автомобільної дороги.
За капітального ремонту автомобільної дороги можна виконувати роботи з поточного ремонту та експлуатаційного утримання, як це передбачено ДСТУ.
Ямковий ремонт доріг
Ямковий ремонт доріг може бути віднесено як до капітального ремонту, так і до поточного ремонту, в залежності від виду та складності ремонту, що потрібно здійснити.
Перелік робіт поточного та капітального ремонту визначено у ДСТУ 8747:2017.
До капітального ремонту віднесено підсилення дорожнього одягу (покриття), а саме комплекс конструктивних та технологічних заходів із забезпечення міцності (деформаційних характеристик) наявного дорожнього одягу в межах норм, що відповідають категорії автомобільної дороги, збільшенням його товщини, улаштування більш удосконалених типів покриттів або заміна одного чи кількох шарів дорожнього одягу на шари з вищими деформаційними характеристиками з використанням як основи наявної конструкції дорожнього одягу (чи окремих її шарів).
До поточного ремонту включено улаштування шарів зносу дорожнього покриття, за потреби з вирівнюванням поздовжнього та поперечного профілю фрезеруванням верхнього шару покриття чи шару зносу та/або влаштуванням вирівнювального шару з асфальтобетонних сумішей та відновлення профілю проїзної частини з удосконаленим полегшеним типом дорожнього одягу з додаванням нового матеріалу понад 50 % товщини шару.
Тож, якщо ямка велика і вимагає заміни покриття, то це буде капітальний ремонт. Якщо ямка маленька і може бути вирівняна шляхом фрезеруванням верхнього шару покриття чи шару зносу та/або влаштуванням вирівнювального шару з асфальтобетонних сумішей, то це буде поточний ремонт.
Гарантійний термін на ремонт доріг
Пунктом 4.3 ГБН 1-218-182/2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт» визначено, що вид ремонту, склад і обсяги робіт по кожній ділянці дороги, окремій дорожній споруді або елементу дороги встановлюють на підставі результатів діагностики й оцінки їхнього фактичного стану, інженерних вишукувань, випробувань і обстежень, які зафіксовані в дефектних актах та інших документах, з врахуванням міжремонтних строків експлуатації дорожніх одягів та покриттів на автомобільних дорогах загального користування згідно з ВБН Г.1-218-050.
Втім, наразі ВБН Г.1-218-050-2001"Міжремонтні строки експлуатації дорожніх одягів та покриттів на автомобільних дорогах загального користування" не діють.
Оскільки капітальний ремонт доріг віднесено до категорії робіт, то можемо згадати ст. 884 ЦКУ, яка передбачає, що підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Згідно з додатком Е СОУ 42.1-37641918-128-2019 Настанови щодо приймання робіт з поточного ремонту автомобільних доріг загального користування мінімально допустимі строки експлуатаційної придатності покриття з асфальтобетону складають 3 роки.
Цей стандарт застосовується при прийманні робіт з поточного ремонту, що фінансуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, а також кредитів, наданих під державні гарантії. Однак, доцільність застосування цього стандарту визначається в кожному окремому випадку та обумовлюється договором.
В будь-якому разі гарантійні терміни повинні бути визначені у договорі про закупівлю.
З цього питання рекомендуємо ознайомитися з рішеннями Господарського суду Тернопільської області у постанові від 23.11.2018 справа № 921/341/18 та Другого апеляційного адміністративного суду від 22.03.2024 справа № 520/23652/23.