Закупівля бензину: як провести правильно
Планування закупівлі бензину на кожен наступний рік замовник здійснює самостійно, виходячи із досвіду попередніх років. Замовникам, витрати яких фінансуються з бюджету, також слід враховувати видатки кошторису на наступний рік.
В умовах воєнного стану може виникати додаткова непередбачувана потреба у пальному.
Як закуповувати пальне в Prozorro Market
Як визначити очікувану вартість для закупівлі бензину
Найважливішим моментом під час планування закупівлі такого товару як бензин є визначення орієнтовної очікуваної вартості під час складання річного плану закупівель. Чому саме орієнтовної очікуваної вартості? Насамперед вартість предмета закупівлі під час планування – запорука визначення правильного виду закупівлі. Водночас передбачити ринкову вартість бензину та її коливання протягом року без системного аналізу ринку малоймовірно.
Динамічність зміни ціни на паливо, яку неможливо заздалегідь передбачити та закласти в очікувану вартість під час плануванн закупівлі на наступний період є проблемою багатьох замовників, яку кожен із них вирішує самостійно, про що й поговоримо далі.
Для формування очікуваної вартості бензину рекомендуємо використовувати інформацію з офіційних відкритих джерел, а саме:
- Офіційний вебсайт Мінекономіки;
- Офіційний вебсайт Мінфіну.
Попри наявність відкритих джерел, що надають інформацію про середньоринкові ціни, під час планування слід враховувати нестабільність ринку палива та передбачати можливість підвищення ринкових цін на бензин до моменту оголошення закупівлі.
Відтак, з метою уникнення у подальшому проблем із визначенням виду закупівлі, замовникам, річна потреба яких з урахуванням поточної вартості бензину балансує на межі обрання між, наприклад, укладенням прямого договору про закупівлю (до 100 тис. грн) або процедурою відкритих торгів, рекомендуємо зробити вибір в річному плані на користь виду закупівлі, ціновий поріг якої вищий.
Предмет закупівлі визначайте відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (ДК 2015).
Під час закупівлі бензину використовуємо код ДК 021:2015 – 09130000-9 «Нафта і дистиляти». Під час розміщення інформації на етапі оголошення закупівлі, відповідно до пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, також зазначаємо код товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельними словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Що врахувати для закупівлі дизельного палива
До уваги замовників – до вказаного коду ДК 021:2015 – 09130000-9 «Нафта і дистиляти» належить також дизельне паливо та нафтовий газ скраплений. Таким чином, якщо замовник має автотранспорт, для забезпечення роботи якого необхідно придбання різного пального, під час планування це слід врахувати, оскільки відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» бензин, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений – один предмет закупівлі, та обрання виду закупівлі буде залежати від потреб замовника на всі ці види палива.
Крім того, залежно від потреб та матеріальної бази замовників можуть здійснювати закупівлю бензину наливом (за наявності у замовника ліцензії на зберігання пального) або у талонах.
Замовники, які відповідно до власних потреб планують закупівлю як наливом, так і у талонах, також мають пам’ятати, що це один предмет закупівлі. Водночас, враховуючи, що технічні вимоги до предмета закупівлі, кваліфікаційні критерії для учасників та умови договору у такому випадку будуть різнитись, рекомендуємо проводити декілька закупівель за обраним видом закупівлі або здійснити поділ закупівлі на лоти.
Який КЕКВ обрати для закупівлі бензину
Визначення КЕКВ для замовників, видатки яких фінансуються із бюджету, здійснюються відповідно до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333. Придбання пально-мастильних матеріалів, талонів, смарт-карт (у тому числі для транспортних засобів спеціального призначення) здійснюється по КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». Нагадаємо, що інформація про відповідний код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів) має зазначатись у річному плані закупівель.
Який вид закупівлі бензину обрати
Вибір процедури закупівлі залежить від загальної очікуваної вартості предмета закупівлі. Як ми вже наголошували, якщо замовник вагається, краще зробити вибір в річному плані на користь виду закупівлі, ціновий поріг якої є вищим. Нагадаємо, відповідно до пункту 6 Особливостей замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими Особливостями.
Водночас ключовим у цій нормі є заборона на поділ предмета на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/електронного каталогу.
Тобто, якщо замовник, з урахуванням загальної потреби у закупівлі бензину, наприклад на 3 мільйони гривень, має провести процедуру відкритих торгів, Закон не забороняє провести 6 процедур відкритих торгів по 500 тисяч гривень кожна. Проте радимо не робити цього одночасно.
Замовник може отримати певну вигоду від такого «поділу». Ринок палива нестабільний. Відтак ринкова ціна бензину, на підставі якої замовник розрахував очікувану вартість під час внесення інформації до плану закупівель, може змінитись вже за період проведення процедури закупівлі та укладання договору. Якщо ж договір довгостроковий та на значний обсяг, а замовник не має змоги прийняти весь обсяг одночасно, до завершення такого договору ціна може підвищуватись неодноразово, що призведе до необхідності збільшення ціни за одиницю товару або до розірвання договору про закупівлю внаслідок неможливості виконання постачальником своїх зобов’язань.
У цьому випадку для замовників, які можуть контролювати та планувати витрати бензину, оптимальним рішенням може стати проведення «невеликих» закупівель. Це дозволить здійснити постачання в повному обсязі одноразово відповідно до умов договору одразу після його підписання та уникнути необхідності підвищення ціни.
Єдина умова, що такий поділ загальної потреби на декілька закупівель можливий лише у разі проведення декількох відкритих торгів або ж закупівель шляхом застосування електронного каталогу.
Останній теж дуже доречний у випадку, коли замовнику пальне потрібно терміново.
Пам’ятайте, що пункт 12 Особливостей передбачає, що у разі здійснення закупівлі товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822.
У разі коли закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або профіль товару містить тільки одну пропозицію постачальника, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими Особливостями, або шляхом запиту ціни пропозиції постачальника в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822, з урахуванням цих Особливостей.
Замовник може протягом року розділити потребу у закупівлі пального на декілька відритих торгів та/або застосування електронного каталогу, тобто частину закупити через процедуру закупівлі, а частину – через електронний каталог.
Якщо замовник вирішить закупити бензин шляхом проведення процедури закупівлі відкритих торгів на всю річну потребу, йому слід в проєкті договору передбачити механізми зміни ціни з урахуванням вимог пункту 19 Особливостей.
Крім того, під час проведення відкритих торгів на закупівлю пального замовникам варто враховувати вимоги пункту 29 Особливостей. А самеположення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються для закупівлі :
- твердого палива;
- бензину;
- дизельного пального;
- природного газу;
- газу скрапленого для автомобільного транспорту;
- газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей;
- електричної енергії.
У разі здійснення таких закупівель замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Що врахувати у проєкті договору для закупівлі бензину
Для замовників, які віддають перевагу проведенню закупівлі однією процедурою на великий обсяг товару, рекомендуємо уважно підійти до включення в проєкт договору про закупівлю умов внесення змін щодо збільшення ціни.
Відповідно до пункту 19 Особливостей, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.
Таким чином, у проєкті договору бажано одразу окреслити випадки, коли ціна може змінюватися, визначити, яким документом це потрібно підтвердити і у якому порядку це відбуватиметься.
Норма не обмежує час, коли може змінюватися ціна договору про закупівлю, тож замовники, за бажанням, можуть самостійно визначити, протягом якого часу з дати укладання договору ціна за одиницю товару не може змінюватись.
Ще однією умовою цієї норми є те, що зміна ціни обов’язково має бути документально підтверджена. У проєкті договору замовник може передбачити, що такий документ надає учасник, а також – визначити, яким саме документом потрібно підтвердити коливання ціни на ринку та зміст цього документа.
Ще однією підставою для підвищення ціни є пункт 7 Особливостей, а саме: зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку «на добу наперед», що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни. З метою застосування цієї підстави можемо звернути увагу на лист Мінекономіки від 08.01.2020 № 3304-04/698-06 «Щодо розрахунку ціни на нафтопродукти», у якому вони рекомендують застосовувати формульне ціноутворення під час закупівлі палива.
Крім того, закупівля пального у період воєнного стану супроводжується відповідними ризиками. Тому, у проєкті договору варто ретельно підійти до формування положень, що окреслюють порядок застосування форс-мажорних обставин.
Щоб привернути увагу постачальників до закупівлі замовника, останньому варто проводити ринкові консультації та запрошувати постачальників до участі у закупівлі. Якщо у відкритих торгах тендерну пропозицію подасть хоча б один учасника, замовник зможе визначити його переможцем і укласти із ним договір. Звісно, якщо тендерна пропозиція такого учасника відповідатиме усім вимогам замовника в тендерній документації. Тож не навантажуйте тендерну документацію надлишковими, непотрібними вимогами. Натомість – передбачте у ній забезпечення виконання договірних зобов’язань. Це зменшить ризик того, що учасник відмовиться від виконання договору про закупівлю в подальшому. Однак, врахуйте, що така вимога водночас зменшить і зацікавленість багатьох учасників брати участь у процедурі закупівлі.
За будь-яких обставин замовник має пам’ятати, що запорукою ефективних закупівель є дотримання принципів публічних закупівель із збереженням балансу державних та приватних інтересів.