Так, за 2021-2023 роки АМКУ за порушення економічної конкуренції накладено штрафів:
- 2021 року - накладено 7,2 млрд грн штрафів (враховано штраф зі справи «Авіас» - 4,7 млрд грн), сплачено відповідачами до держбюджету - майже 531 млн грн;
- 2022 року - накладено штрафів на 557,9 млн, сплачено порушниками - 330 млн грн;
- за січень-червень 2023 року - накладено штрафів на 165 млн, а сплачено відповідачами - 185 млн.
Ольга Піщанська пояснила, що сума сплачених штрафів більша за суму накладених цього року, тому що частина штрафів сплачується за рішеннями минулих років. Бізнес не завжди одразу сплачує штраф після винесення рішення. Його оскаржують в судах, і лише підтверджений судом штраф сплачується. Його сплата відбувається з певною затримкою у часі. Сума, яку сплачуватиме відповідач як штраф, залежить від складності порушення і того, чи співпрацював він з Комітетом під час розслідування. Сам штраф вираховують з розміру його доходу за рік, що передував року винесення Комітетом рішення. Окремі штрафи, які 2023-го накладав Комітет, є меншими, порівняно з роками до початку широкомасштабного вторгнення, оскільки 2022 року у багатьох компаній зменшилися доходи.
Серед найпоширеніших зловживань Ольга Піщанська виокремила змови на публічних закупівлях. За її словами, у 2021 році Комітет прийняв 193 рішення у таких справах, 2022-го - 73. В поточному році Комітетом вже винесено 100 рішень по порушеннях на торгах. В рамках цих 100 рішень встановлено 413 порушень. Найчастіше зловживання фіксуються:
- у сфері будівництва;
- житлово-комунального господарства.
Голова Комітету зазначила, що раніше було ще багато порушень у закупівлях електроенергії, але після того, як внесли певні зміни в регулювання ринку, їх стало менше. Також АМКУ детально аналізує аукціони з продажу державного майна, там також є змови.
З огляду на заплановану на найближчий час реформу конкурентного законодавства, голова Комітету прокоментувала етапи, заплановані після ухвалення законопроєкту №5431.
«Згідно з міжнародними зобов’язаннями, Україна також має посилити інституційну спроможність і забезпечити незалежність Комітету, переглянути процедуру обрання і звільнення голови Антимонопольного комітету, державних уповноважених. Виконати цю частину зобов’язань, думаю, буде не просто, тому що вона - політична. Тобто технічно її виписати не складно, але вона буде складною в плані узгодження. Очікуємо баталії з цього приводу», - висловила думку Ольга Піщанська.
Коментуючи шляхи врегулювання проблем зі своєчасною оплатою постачальникам торговельних мереж, голова Комітету зазначила, що українське законодавство має бути максимально наближене до директиви ЄП 2019/633 від 17 квітня 2019 року «Про недобросовісну торгову практику між підприємствами у сфері сільського господарства та продовольства».
«Нам відомо, що у Верховній Раді на розгляді перебувають декілька законопроєктів саме щодо встановлення правил і порядків на цьому ринку. Прийняти відповідний закон – єдино правильний шлях, на нашу думку, щоб владнати цей конфлікт… Не потрібно винаходити заново те, що у світі уже давно і добре працює», – висловила думку голова АМКУ.
Джерело: офіційний сайт АМКУ