Президент підписав Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» від 17.06.2025 № 4496-IX

Повідомлення викривачів: хто і які порушення викриває
Закон від 17.06.2025 № 4496-IX передбачає наступне:
- адміністративна відповідальність за недостовірне декларування наставатиме за подання неправдивих відомостей на суму 150-750 прожиткових мінімумів (454 200 грн — 2 271 000 грн). На сьогодні такий поріг встановлено на рівні від 100 — 500 (302 000 грн — 1 514 000 грн) прожиткових мінімумів;
- кримінальна відповідальність за недостовірне декларування наставатиме за подання неправдивих відомостей за частиною 1 ст. 3662 КК України на суму 750-2500 прожиткових мінімумів (2 271 000 грн — 7 570 000 грн), за частиною 2 — на суму понад 2500 прожиткових мінімумів (7 570 000 грн);
- зменшення порогового значення розміру активів, набуття яких дає підстави для притягнення до відповідальності за ст. 368-5 «Незаконне збагачення» КК України, а саме встановлення 3000 прожиткових мінімумів (9 084 000 грн);
- розширений перелік осіб, щодо яких можна подавати позови про стягнення необґрунтованих активів та щодо яких буде діяти стаття Кримінального кодексу про незаконне збагачення;
- позови про конфіскацію та стягнення в дохід держави необґрунтованих активів в рамках цивільної конфіскації за ст. 290 ЦПК пред’являтимуться при розбіжностях між їх вартістю та законними доходами від 750 прожиткових мінімумів (2 271 000 грн);
- строк зберігання відомостей в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, становитиме:
- 1 рік — для відомостей про притягнення до цивільно-правової та адміністративної відповідальності;
- до погашення або зняття судимості з особи — для відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності;
- 5 років — при застосуванні заходів кримінально-правового характеру до юридичних осіб;
- змінами до Закону «Про військовий обов'язок і військову службу» пропонується, що Збройні Сили України та інші військові формування не можуть комплектуватися особами, які обвинувачуються у скоєнні тяжкого або особливо тяжкого корупційного кримінального правопорушення та кримінальне провадження стосовно яких перебуває на стадії судового провадження.
Увага: Закон вносить важливе уточнення, що після завершення строків, визначених вище, відомості про особу в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, підлягають виключенню.
Джерело: офіційний сайт ВРУ
На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати — роз’яснюємо у статті
У консультації розглянемо, що таке корупційні ризики в публічних закупівлях та на що зважати замовнику під час планування закупівлі