Викривачі корупції отримали компенсацій на 2,5 млн грн

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
У 2024 році частка судових рішень на користь викривачів зросла на 56% порівняно з 2023 роком (16 проти 9), а загальна сума компенсацій викривачам за порушення їхніх трудових прав склала 2,56 млн грн

Викривачі корупції отримали компенсацій на 2,5 млн грн

Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК

Про це йдеться у щорічному аналізі НАЗК у сфері захисту викривачів за 2024 рік.

Загалом за рік кількість повідомлень про корупцію зросла на 11% — з 1737 до 1952, що свідчить про зростання довіри громадян до антикорупційних інструментів.

Серед інших ключових досягнень інституту викривання у 2024 році — це, зокрема

  • масштабування можливості безпечного та анонімного повідомлення про корупцію для викривачів, яке стало реальним завдяки підключенню організацій до Єдиного порталу повідомлень викривачів (кількість організацій, підключених до порталу, зросла майже в 83 рази — з 95 на початку 2024 року до 7904 на кінець року);
  • перші в історії України виплати винагород викривачам (загалом близько 15 млн грн) як потужний фінансовий стимул для викриття корупційних схем. 

«Щорічний аналіз підтверджує позитивні тенденції в розвитку інституту викривання в Україні.  І ми маємо перетворити цей прогрес на стабільну практику. Наша мета — створити дієвий і зрозумілий механізм, який не просто захищає викривачів, а й мотивує громадян активно протидіяти корупції. Для цього слід вирішити низку системних проблем, які, зокрема, виявив і цей аналіз», — зауважив заступник Голови НАЗК Сергій Гупяк.

Серед викликів:

  • невиконання окремими державними органами вимог законодавства щодо впровадження механізмів заохочення викривачів;
  • неналежний облік повідомлень у Єдиному порталі; та
  • низький рівень правової обізнаності громадян.

Окремо відзначили спроби зловживання статусом викривача для особистих цілей, що може дискредитувати інститут викривання загалом.

Для подолання цих викликів  й максимально ефективного захисту викривачів НАЗК пропонує низку комплексних змін, зокрема:

  1. Прискорення судових процедур: створення механізмів для швидкого поновлення викривачів на роботі та встановлення коротких термінів для розгляду таких справ у судах.
  2. Посилення санкцій та запровадження персональної відповідальності: запровадження значних штрафів та кримінальної відповідальності для роботодавців за будь-яку форму переслідувань викривачів. Притягнення до відповідальності не лише юридичних осіб, а й конкретних посадовців.
  3. Адаптація кращих міжнародних практик викривання: відсоткові винагороди за викриття (досвід США) або створення незалежного органу для розгляду заяв викривачів (досвід Норвегії).
  4. Підвищення обізнаності: розгортання масштабних інформаційних кампаній для громадян та бізнесу для підвищення їхньої правової обізнаності та заохочення до активної позиції.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Статті за темою

Усі статті за темою

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2025 році, які строки проведення моніторингу закупівлі, особливості під час воєнного стану — у консультації
8538

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
51244

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
7790

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді