Митниця й закупівлі МОУ: НАЗК провело сотні моніторингів та десятки антикорупційних експертиз
Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК
НАЗК детально вивчило, зокрема законодавство, яким врегульовується питання:
- перезавантаження митниці;
- вдосконалення дисциплінарних процедур у Національній поліції;
- закупівлі вантажних авто для Сил оборони.
У вересні 2024 року ВРУ прийняла Закон «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо встановлення особливостей проходження служби в митних органах та проведення атестації посадових осіб митних органів» № 3977-IX від 17.09.2024.
На виконання цього Закону Мінфін:
- розробив проєкти підзаконних актів, які деталізують процедурні питання перезавантаження митних органів; та
- направив їх до НАЗК для виявлення факторів, що можуть сприяти вчиненню корупційних правопорушень. У своїх висновках фахівці НАЗК надали рекомендації для їх усунення.
Відтак, з урахуванням зауважень НАЗК Мінфін доопрацював проєкт постанови КМУ «Про затвердження Порядку проведення психофізіологічного опитування посадових осіб державної служби в митних органах та кандидатів на зайняття посад державної служби в митних органах із застосуванням поліграфа». Документ доповнили чітким і вичерпним переліком підстав для ініціювання психофізіологічного опитування, щоб мінімізувати ризики зловживань і посилити прозорість процесу прийняття рішень у митних органах. Постанову вже затвердили.
У проєкті постанови КМУ «Деякі питання проведення перевірки на доброчесність та моніторингу способу життя посадових осіб митних органів» НАЗК звернуло увагу на необхідності усунення низки корупціогенних факторів, серед яких:
- юридична колізія;
- ризики надмірної дискреційності при формуванні складу комісій, що проводитимуть відповідні перевірки; а також
- нечітке регламентування повноважень та відповідальності уповноважених за проведення перевірок.
НАЗК надало рекомендації й щодо проєкту постанови КМУ «Про затвердження Порядку організації та проведення атестації, критерії і методика оцінювання доброчесності та професійної компетентності посадових осіб митних органів під час проведення атестації».
Процедура, зокрема:
- потребує усунення порушення принципу юридичної визначеності, що може вплинути на об’єктивність та неупередженість атестації посадовців митниці; і
- створює умови для прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів.
Наразі Мінфін доопрацьовує ці два документи.

НАЗК також виявило низку положень, які можуть створити корупційні ризики, у проєкті Закону «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Національної поліції України щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій».
У документі:
- не визначені чіткі критерії для відбору представників громадськості до складу дисциплінарних комісій, а зазначено, що це можуть бути особи з «високими моральними якостями» та «суспільним авторитетом». Однак відсутність конкретних вимог до їхнього фаху чи сфери діяльності відкриває простір для суб’єктивного відбору та зловживань;
- встановлюються надмірні дискреційні повноваження для керівництва поліції. Зокрема, уповноважений керівник може самостійно змінювати рішення дисциплінарної комісії або повністю його скасувати, не маючи чітко визначених для цього підстав. Це створює ризик вибіркового підходу до винесення дисциплінарних стягнень;
- законопроєкт містить ризик неповного врегулювання конфлікту інтересів.
НАЗК рекомендувало:
- чітко визначити сфери, з яких можуть залучатися представники громадськості до дисциплінарних комісій;
- узгодити законопроєкт із нормами Закону «Про запобігання корупції» щодо конфлікту інтересів;
- обмежити дискреційні повноваження уповноваженого керівника і встановити прозорі підстави для прийняття рішень.
Нацполіція доопрацьовує цей законопроєкт.
Окрім цього, НАЗК провело антикорупційну експертизу проєкту постанови КМУ «Про державну підтримку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку».
У документі виявили положення, що можуть сприяти вчиненню корупційних правопорушень, а саме:
- неврегульованість порядку здійснення закупівель та укладення державних контрактів під час закупівлі вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку, які виробляються підприємствами вітчизняного оборонно-промислового комплексу, якщо ступінь локалізації виробництва таких товарів, що є предметом закупівлі, становить менше ніж 70 відсотків, або за імпортом;
- відсутність процедури (порядку, строків) підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, що є одним із основних критеріїв під час укладання таких контрактів.
Міноборони повністю врахували рекомендації НАЗК з метою запровадження прозорої процедури таких закупівель.
Загалом з початку року НАЗК надало розробникам законодавства 100 рекомендацій з усунення корупціогенних факторів і переважна більшість з них були враховані.
Джерело: офіційний сайт НАЗК