Антикорупційні уповноважені: завдання та обов'язки

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
У державних органах, підприємствах, установах, організаціях, органах місцевого самоврядування обов’язково створюються незалежні підрозділи або призначаються посадові особи, які відповідають за реалізацію антикорупційної програми, забезпечення організації заходів запобігання та виявлення корупції

Які завдання та обов’язки антикорупційного уповноваженого

Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК

Мова йде про антикорупційних уповноважених (АК-уповноважені). Перелік органів та установ, у яких утворюється такий підрозділ вказаний в ст. 13-1 Закону «Про запобігання корупції» (далі – Закон).

АК–уповноважений, як первинна ланка запобігання корупційним проявам в організації:

  • несе основну відповідальність за створення ефективної системи запобігання конфлікту інтересів;
  • його своєчасного виявлення та врегулювання.

Основні завдання АК-уповноваженого, що стосуються запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

1. Надання методичної та консультаційної допомоги з питань додержання законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції.

В рамках цього завдання уповноважений допомагає працівникам встановити наявність або відсутність у них конфлікту інтересів. За наявності відповідних сумнівів надає консультації стосовно дотримання обмежень щодо отримання подарунків, сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності тощо. 

У зв'язку з тим що АК-уповноважений є першою особою, до якої працівник може звернутися за консультацією щодо конфлікту інтересів – звертатись за роз’ясненням до НАЗК рекомендується лише у випадку неможливості надання консультаційної допомоги уповноваженим (через виняткову складність питання, тимчасову відсутність уповноваженого тощо). 

При цьому, АК-уповноважений зобов’язаний допомогти працівнику в оформленні звернення до НАЗК та роз’яснити, яку саме інформацію необхідно надати НАЗК для отримання змістовного роз’яснення.

2. Здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню.

Своєчасне виявлення та врегулювання конфлікту інтересів дозволяє запобігти вчиненню працівниками корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень. Тому це одне з найважливіших завдань АК-уповноваженого. Уповноважений, зокрема:

  • може вказати працівнику на ризик виникнення конфлікту інтересів (наприклад, не допустити спільної роботи близьких осіб чи прийняття працівником рішення стосовно себе); та
  • вжити заходів, щоб йому запобігти, а якщо конфлікт інтересів уже виник – забезпечити його своєчасне врегулювання.

При цьому АК–уповноважений:

  • консультує особу про можливі шляхи самостійного врегулювання конфлікту інтересів та щодо вибору найбільш сприятливого, контролює самостійне врегулювання конфлікту інтересів;
  • консультує про зміст і порядок повідомлення про конфлікт інтересів;
  • надає керівнику відповідного рівня рекомендації щодо оптимального способу врегулювання конфлікту інтересів у конкретній ситуації.

Про виявлення конфлікту інтересів та вжиті заходи для його врегулювання, АК-уповноважені зобов’язані інформувати НАЗК.

Увага: порушення службовою особою вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, а також інших антикорупційних обмежень може призвести до адміністративної, дисциплінарної, і навіть кримінальної відповідальності.

3. Інформування керівника відповідного органу, НАЗК або інших спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції про факти порушення законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.

Якщо запобігти вчиненню працівником корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення не вдалось, АК-уповноважений зобов’язаний:

  • забезпечити умови для вжиття передбачених законодавством заходів реагування;
  • проаналізувати та усунути причини та умови, які сприяли вчиненню правопорушення.

Для виконання зазначеного завдання АК-уповноваженому має бути надано відповідні повноваження та інструменти, зокрема:

  • забезпечення функціонування передбачених Законом каналів повідомлення про корупцію та їх належний розгляд;
  • доступ уповноваженого до інформації та документів;
  • право уповноваженого отримувати пояснення працівників;
  • ініціювати службові розслідування тощо.

НАЗК зазначає, що:

  • у випадку виявлення правопорушень, за які передбачена дисциплінарна відповідальність, АК-уповноважений ініціює питання притягнення особи до відповідальності;
  • виявивши адміністративне правопорушення, уповноваженій особі слід проінформувати про нього НАЗК або Національну поліцію України;
  • в певних випадках дії або рішення, ухвалені в умовах конфлікту інтересів, можуть мати ознаки корупційного правопорушення. В такому випадку АК-уповноважений інформує відповідний орган досудового розслідування. 

Для допомоги АК-уповноваженим НАЗК розробило Настанову, де можна знайти роз’яснення та інструментарій з питань, зокрема:

  • як уповноваженому дізнатись про наявний конфлікт інтересів у працівників та шляхи його врегулювання;
  • норми та вимоги Закону «Про запобігання корупції»;
  • посилання на документи, відкриті бази даних і реєстри, які будуть корисними у діяльності АК-уповноважених.

Нагадаємо, яка позиція НАЗК щодо уповноваженої особи за сумісництвом.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Статті за темою

Усі статті за темою

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
6629

Що таке конфлікт інтересів

Якщо ви проводите публічні закупівлі, маєте чітко розуміти, що таке «конфлікт інтересів». Якщо цього не врахуєте, ризикуєте наразитися на штраф та визнання договору недійсним. Головне про види конфліктів, відповідальність та запобігання їм — роз’яснює експерт
10507

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
17752

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
47990

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді