Уповноважена особа за сумісництвом: позиція НАЗК
Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК
Публічним службовцям заборонено:
- займатися підприємницькою діяльністю;
- займатися іншою оплачуваною діяльністю;
- входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (ч. 1 ст 25 Закону «Про запобігання корупції» (далі – Закон)).
НАЗК наголошує, пам’ятати про вказані обмеження вкрай важливо особам, які вперше чи після перерви обираються/ призначаються на посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.
Такі особи зобов’язані:
- не пізніше 15 робочих днів з дня призначення (обрання) на посаду здійснити дії, спрямовані на припинення:
- підприємницької діяльності; та
- припинення їх повноважень у складі правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

☑️отримуйте сповіщення на смартфон про найважливіші новини ☑️спілкуйтеся з колегами☑️будьте в курсі подій
Увага: недотримання цих вимог є правопорушенням, пов’язаним з корупцією і може призвести до:
- дисциплінарної відповідальності – у випадку неприпинення підприємницької діяльності із внесенням відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 172-4 КУпАП «Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності» – у випадку здійснення підприємницької чи іншої оплачуваної діяльності, входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.
НАЗК звертає увагу:
- Входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку, є правопорушенням незалежно від отримання/неотримання посадовцем оплати за перебування у складі такого органу;
- За умови дотримання вимог ст. 36 Закону України «Про запобігання корупції», входження публічного службовця до складу засновників/учасників господарського товариства не підпадає під дію обмеження, передбаченого ч. 1 ст. 25 Закону, тобто є законним;
- Сам факт реєстрації публічного службовця фізичною особою-підприємцем, адвокатом, приватним виконавцем, іншою особою, що надає публічні послуги, не свідчить про фактичне здійснення нею цієї діяльності та, відповідно, вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 172-4 КУпАП.
Дані обмеження не поширюються на:
- депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі);
- присяжних;
- помічників-консультантів народних депутатів України;
- працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, Першого заступника Голови Верховної Ради України та заступника Голови Верховної Ради України;
- працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України;
- працівників патронатних служб у державних органах;
- деяких інших публічних службовців.
Роз’яснення НАЗК щодо застосування зазначених обмежень викладено у:
- розділі 9; та
- розділі 10 Методичних рекомендацій щодо застосування окремих положень Закону «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції.
Джерело: офіційний сайт НАЗК