НАЗК про обмеження спільної роботи близьких осіб

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
НАЗК повідомило про наявні законодавчі обмеження щодо спільної роботи близьких осіб

НАЗК про обмеження спільної роботи близьких осіб

Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК

Прозорість і неупередженість у державному управлінні – ключові принципи державної служби. Щоб запобігти конфлікту інтересів і зловживанню службовим становищем, законодавство встановлює обмеження спільної роботи близьких осіб у державних органах та органах місцевого самоврядування. 

Публічні службовці не можуть:

  • мати у прямому підпорядкування близьких їм осіб;
  • бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам (ч. 1 ст. 27 Закону «Про запобігання корупції» (далі – Закон)).

Пряме підпорядкування – це відносини прямої організаційної або правової залежності,  коли підлегла особа безпосередньо залежить від керівника в організаційному чи правовому аспекті, зокрема в прийнятті на роботу чи звільнення, наданні доручень і контролі їх виконання, призначенні премій, дисциплінарних стягнень тощо.

Перелік осіб, які згідно з законодавством, вважаються близькими, досить широкий:

  • члени сім’ї: чоловік, дружина, а також за певних умов – діти, батьки;
  • родичі до другого ступеня спорідненості: рідні та двоюрідні брати і сестри, дідусі, бабусі, онуки;
  • родичі за шлюбом: тесть, теща, свекор, свекруха, зять, невістка;
  • особи під опікою: усиновлювачі, опікуни, підопічні.

Важливо!

Претенденти на посади публічних службовців зобов’язані повідомити про близьких родичів, що вже працюють у цій установі або органі. Таке повідомлення здійснюється стосовно всіх близьких осіб, які працюють в органі, незалежно від того, яку посаду вони обіймають, та чи призведе таке призначення до утворення відносин прямого підпорядкування між близькими особами. Це стосується не лише органу, в який працевлаштовується особа, а й установ вищого або нижчого рівня, якщо вони можуть впливати на кадрові рішення.

Проте, законодавство передбачає й винятки з обмеження щодо спільної роботи близьких осіб. Обмеження не поширюються на:

  • народних засідателів і присяжних;
  • близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи;
  • осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах. Детальніше про це – за посиланням

Увага: слід пам’ятати, що на цю категорію осіб поширюються вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Це означає, що коли між близькими особами існує пряме підпорядкування, у особи, яка є керівником, існує потенційний конфлікт інтересів. У такому випадку слід вживати заходів для врегулювання конфлікту інтересів

Порядок і строки дій у разі виникнення обставин прямого підпорядкування між близькими особами:

У разі виникнення обставин, що порушують вимоги щодо прямого підпорядкування, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у 15-денний строк. Якщо в зазначений термін ці обставини не були усунуті, відповідні особи або близькі їм особи протягом одного місяця з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування. У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Статті за темою

Усі статті за темою

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
6177

Що таке конфлікт інтересів

Якщо ви проводите публічні закупівлі, маєте чітко розуміти, що таке «конфлікт інтересів». Якщо цього не врахуєте, ризикуєте наразитися на штраф та визнання договору недійсним. Головне про види конфліктів, відповідальність та запобігання їм — роз’яснює експерт
10368

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
17435

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
47424

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді