Особливості проведення завершального етапу повної перевірки декларації

Завершальним етапом проведення повної перевірки декларації є виявлення ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів

Особливості проведення завершального етапу повної перевірки декларації

Чи вимагати в переможця процедури закупівлі інформаційну довідку з Реєстру НАЗК

Йому передують етапи:

  1. З’ясування достовірності задекларованих відомостей.
  2. Визначення точності оцінки задекларованих активів.
  3. Перевірка на наявність конфлікту інтересів.

Саме на цьому етапі перевіряється наявність фінансової можливості декларанта та його родичів набути активи, тобто підтвердити законність джерел походження коштів, за які набуто активи.

Йдеться про будь-який вид активу:

  • грошові кошти,
  • криптовалюта,
  • нерухомість,
  • автомобілі та інше,

що набуті після 28.11.2019

Під час аналізу уповноважена особа НАЗК:

  • встановлює родинні звʼязки декларанта;
  • досліджує джерела походження їх коштів на набуття активів тощо. 

При цьому набуттям активів є не тільки набуття права власності на обʼєкти самим декларантом, а й набуття активів у власність іншою фізичною або юридичною особою, якщо доведено, що таке набуття було здійснено за дорученням декларанта, або якщо декларант може прямо чи опосередковано вчиняти щодо таких активів дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними.

А законними доходами є ті, що правомірно отримані особою із джерел, визначених п.п. 7 і 8 ч. 1 ст. 46 Закону України «Про запобігання корупції».

Якщо при аналізі розмірів отриманих доходів та здійснених витрат буде виявлено різницю між вартістю активів і законними доходами:

  • на понад 1.003 млн грн та до 8 млн грн (якщо актив набуто у 2022 році),
  • до 8,7 млн грн (набуто у 2023 році),
  • до 9.8 млн грн (набуто у 2024 році),

то таке порушення може містити ознаки необґрунтованості активів (ст. 290 Цивільного процесуального кодексу України).

У разі виявлення ознак необґрунтованості активів після завершення повної перевірки декларанту надається можливість протягом десяти робочих днів надати письмове пояснення за таким фактом із відповідними доказами. У разі ненадання  у зазначені строки письмових пояснень і доказів чи надання їх не в повному обсязі Національне агентство інформує про це НАБУ та САП. 

Такі активи суд може конфіскувати та стягнути у державний бюджет за правовим механізмом цивільної конфіскації за позовом прокурора САП.

Завдяки такому механізму можливо конфіскувати активи без ухвалення обвинувального вироку та кримінального провадження, яке може тривати роками. Водночас цивільний процес менш тривалий та простіший в реалізації, передбачає відмінні від кримінального процесу стандарти доведення.

Якщо ж при аналізі розмірів отриманих доходів та здійснених витрат виявлено різницю:

  • на понад 8 млн грн (якщо актив набуто у 2022 році),
  • понад 8,7 млн грн (набуто у 2023 році),
  • понад 9.8 млн грн (набуто у 2024 році),

це може свідчити про ознаки незаконного збагачення (ст. 368-5 Кримінального кодексу України). У разі їх виявлення НАЗК складає обгрунтований висновок та разом з матеріалами скеровує до органів досудового розслідування, таких як НАБУ, ДБР та інших.

НАЗК звертає увагу, що декларант за запитом уповноваженої особи може надати пояснення та зобов’язаний надати підтверджуючі документи (за їх наявності), які будуть розглянуті під час повної перевірки декларації.

У 2024 році за результатами проведених повних перевірок декларацій встановлено ознаки незаконного збагачення 3 декларантів та ознаки необгрунтованості активів - у 6. Йдеться, зокрема, про здійснення НАЗК повної перевірки декларацій очаківського міського голови, колишнього податківця з Києва, народного депутата України та інших.

НАЗК нагадує, повна перевірка здійснюється за затвердженим Порядком проведення повної перевірки декларації. Відбір декларацій на повну перевірку здійснюється за новим ризик-орієнтованим підходом.

За результатами проведення повної перевірки декларації складається довідка та публікується на сайті НАЗК у розділі «Моніторинг діяльності НАЗК». Серед вжитих заходів може бути складений обґрунтований висновок, протокол, скеровано матеріали в САП, до органів податкової служби щодо виявлених ознак ухилення від сплати податків або інших органів.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Моніторинг закупівель 2024

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель 2024, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
4177

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати - роз’яснюємо у статті
9795

Що варто знати про нецільове використання бюджетних коштів

За нецільове використання бюджетних коштів, можуть не тільки оштрафувати, а й притягнути до кримінальної відповідальності! Дізнайтеся все про цей важливий аспект і вбережіть себе від неприємностей. Розберемо свіжу судову практику
13313

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді