Депутати пропонують ввести у Закон про публічні закупівлі поняття товарів, робіт і послуг вітчизняного виробництва

Чому законопроект вже зазнає критики?

❓❗️ Коли ТК може завершувати закупівлі 2021 та проводити закупівлі 2022

Депутати пропонують ввести у Закон про публічні закупівлі поняття товарів, робіт і послуг вітчизняного виробництва

24 вересня 2021 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроект № 6099 «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо збільшення обсягів закупівель товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва».

Згідно пояснювальної записці законопроект має на меті вдосконалення процедур публічних закупівель задля збільшення обсягів закупівель товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва, у тому числі процедури оцінки тендерних пропозицій в частині обов’язкового врахування нецінового критерію - закупівлі товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва.

Також, законопроект передбачає:

  • визначення терміну «товари, роботи, послуги вітчизняного виробництва». Порядок віднесення товарів, робіт, послуг до таких, що виробляються в Україні, буде визначатися Уповноваженим органом;
  • збільшення з 50 000 до 100 000 гривень вартісної межі порогового значення, за яким при закупівлі товарів, робіт послуг вітчизняного виробництва замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів, а при невикористанні - оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель ;
  • запровадження обов’язкового кваліфікаційного критерію — спроможність постачання товарів, здійснення робіт, надання послуг вітчизняного виробництва, який замовник буде установлювати для учасників процедури закупівлі. Тендерна пропозиція повинна буде містити підтвердження відповідності предмету закупівлі цьому критерію;
  • незаперечні докази щодо подання учасником процедури закупівлі неправдивої інформації про його відповідність кваліфікаційному критерію спроможності постачання товарів, здійснення робіт, надання послуг вітчизняного виробництва, які має замовник, пропонується вважати підставою для відмови в участі у процедурі закупівлі;
  • запровадження обов’язкового критерію оцінки тендерних пропозицій — закупівля товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва, який визначається замовником у тендерній документації/оголошенні про

    проведення спрощеної закупівлі

    . При цьому, пропонується встановити, що у разі, коли, крім ціни, замовником застосовується цей критерій оцінки, у тендерній документацїї/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі буде визначатися його питома вага у загальній оцінці тендерних пропозицій/пропозицій. Питома вага цінового критерію у такому випадку не може бути нижчою ніж 60 відсотків;
  • пропонується встановити, що у разі, коли предметом закупівлі є товари, роботи, послуги вітчизняного виробництва тендер автоматично не відміняється електронною системою закупівель у випадках подання менше двох тендерних пропозицій у відкритих торгах;
  • поширення використання

    переговорної процедури закупівель

    лише щодо закупівлі товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва, за винятком деяких, встановлених Законом, об’єктивних випадків.

Але не все так однозначно. Наразі вже є негативна оцінка цього проекту закону від ТІ Україна, а саме роз’яснення від заступника виконавчого директора з реалізації інноваційних проектів Івана Лахтіонова, який зазначив, що: «Законопроект не відповідає базовим принципам публічних закупівель, як-от недискримінація, ефективність витрачання коштів, добросовісна конкуренція, і порушує міжнародні зобов’язання України. А ще ця ідея містить значні корупційні ризики. Наприклад, як Мінекономіки буде визначати вітчизняність товарів, робіт і послуг? Фактично від цього рішення буде залежати, чи зможе бізнес взяти участь у тендері».

У законопроекті є юридичні хиби, і подеколи пропоновані норми суперечать одна одній. Приміром, придбання товарів, робіт і послуг вітчизняного виробництва стає то обов’язковим, то опціональним. Також автори законопроекту не наводять жодних розрахунків, як пропоновані обмеження допоможуть розвитку української економіки, і переконують, що їх реалізація не потребуватиме додаткових видатків із бюджету. Утім, штучне обмеження конкуренції призведе до зростання цін, тож замовникам треба буде платити більше.

У ТІ Україна вважають, що пропоновані зміни шкідливі та породять нові випадки корупції. Тому закликають депутатів не підтримувати законопроект 6099.

Набрання чинності цього закону, у разі прийняття Верховною Радою, пропонується встановити з дня, наступного за днем його опублікування, а введення в дію – з 1 січня 2023 року.

Джерело: ВРУ, проект Закону "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо збільшення обсягів закупівель товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва"

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш FB та читайте важливі новини від порталу «Держзакупівлі» першими.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Закупівля у монополіста

Особливості дозволяють укласти прямий договір, якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання. У тому числі, якщо контрагент займає монопольне становище на ринку. Пояснимо, як підтвердити документально підставу для укладення прямого договору з монополістом
299

Бенефіціарний власник: як перевірити учасника закупівель

Хто такий кінцевий бенефіціарний власник та як замовник має перевірити інформацію про кінцевого бенефіціарного власника учасника? Чи можна відмовити в участі у процедурі закупівлі, якщо відсутній кінцевий бенефіціарний власник? Розв’язуємо законодавчі головоломки у статті
10250

Протокол про закупівлю без використання електронної системи

За результами закупівлі без використання електронної системи уповноважена особа має оприлюднити відповідний звіт, а рішення про проведення такого виду закупівлі закріпити у протоколі. Скачайте зразок протоколу УО про закупівлю без використання електронної системи
2059

Наказ про обгрунтування підстави для здійснення закупівлі

Щоб закупити за прямим договором на підставі пункту 13, потрібно оформити обґрунтування підстави для закупівлі за цим пунктом у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа. Скачайте зразок від експертів системи «Експертус Держзакупівлі»
1045

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді