Депутати пропонують ввести у Закон про публічні закупівлі поняття товарів, робіт і послуг вітчизняного виробництва

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Чому законопроект вже зазнає критики?

❓❗️ Коли ТК може завершувати закупівлі 2021 та проводити закупівлі 2022

Депутати пропонують ввести у Закон про публічні закупівлі поняття товарів, робіт і послуг вітчизняного виробництва

24 вересня 2021 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроект № 6099 «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо збільшення обсягів закупівель товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва».

Згідно пояснювальної записці законопроект має на меті вдосконалення процедур публічних закупівель задля збільшення обсягів закупівель товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва, у тому числі процедури оцінки тендерних пропозицій в частині обов’язкового врахування нецінового критерію - закупівлі товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва.

Також, законопроект передбачає:

  • визначення терміну «товари, роботи, послуги вітчизняного виробництва». Порядок віднесення товарів, робіт, послуг до таких, що виробляються в Україні, буде визначатися Уповноваженим органом;
  • збільшення з 50 000 до 100 000 гривень вартісної межі порогового значення, за яким при закупівлі товарів, робіт послуг вітчизняного виробництва замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів, а при невикористанні - оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель ;
  • запровадження обов’язкового кваліфікаційного критерію — спроможність постачання товарів, здійснення робіт, надання послуг вітчизняного виробництва, який замовник буде установлювати для учасників процедури закупівлі. Тендерна пропозиція повинна буде містити підтвердження відповідності предмету закупівлі цьому критерію;
  • незаперечні докази щодо подання учасником процедури закупівлі неправдивої інформації про його відповідність кваліфікаційному критерію спроможності постачання товарів, здійснення робіт, надання послуг вітчизняного виробництва, які має замовник, пропонується вважати підставою для відмови в участі у процедурі закупівлі;
  • запровадження обов’язкового критерію оцінки тендерних пропозицій — закупівля товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва, який визначається замовником у тендерній документації/оголошенні про

    проведення спрощеної закупівлі

    . При цьому, пропонується встановити, що у разі, коли, крім ціни, замовником застосовується цей критерій оцінки, у тендерній документацїї/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі буде визначатися його питома вага у загальній оцінці тендерних пропозицій/пропозицій. Питома вага цінового критерію у такому випадку не може бути нижчою ніж 60 відсотків;
  • пропонується встановити, що у разі, коли предметом закупівлі є товари, роботи, послуги вітчизняного виробництва тендер автоматично не відміняється електронною системою закупівель у випадках подання менше двох тендерних пропозицій у відкритих торгах;
  • поширення використання

    переговорної процедури закупівель

    лише щодо закупівлі товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва, за винятком деяких, встановлених Законом, об’єктивних випадків.

Але не все так однозначно. Наразі вже є негативна оцінка цього проекту закону від ТІ Україна, а саме роз’яснення від заступника виконавчого директора з реалізації інноваційних проектів Івана Лахтіонова, який зазначив, що: «Законопроект не відповідає базовим принципам публічних закупівель, як-от недискримінація, ефективність витрачання коштів, добросовісна конкуренція, і порушує міжнародні зобов’язання України. А ще ця ідея містить значні корупційні ризики. Наприклад, як Мінекономіки буде визначати вітчизняність товарів, робіт і послуг? Фактично від цього рішення буде залежати, чи зможе бізнес взяти участь у тендері».

У законопроекті є юридичні хиби, і подеколи пропоновані норми суперечать одна одній. Приміром, придбання товарів, робіт і послуг вітчизняного виробництва стає то обов’язковим, то опціональним. Також автори законопроекту не наводять жодних розрахунків, як пропоновані обмеження допоможуть розвитку української економіки, і переконують, що їх реалізація не потребуватиме додаткових видатків із бюджету. Утім, штучне обмеження конкуренції призведе до зростання цін, тож замовникам треба буде платити більше.

У ТІ Україна вважають, що пропоновані зміни шкідливі та породять нові випадки корупції. Тому закликають депутатів не підтримувати законопроект 6099.

Набрання чинності цього закону, у разі прийняття Верховною Радою, пропонується встановити з дня, наступного за днем його опублікування, а введення в дію – з 1 січня 2023 року.

Джерело: ВРУ, проект Закону "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо збільшення обсягів закупівель товарів, робіт, послуг вітчизняного виробництва"

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш FB та читайте важливі новини від порталу «Держзакупівлі» першими.

Статті за темою

Усі статті за темою

Враховуємо вимоги локалізації закупівлі

Локалізація в публічних закупівлях набуває дедалі більшого значення, адже законодавці зосереджують увагу на підтримці вітчизняного виробника. У статті – про умови локалізації виробництва у 2025 році та особливості вимог тендерної документації щодо локалізованих товарів
8538

Запит пропозицій постачальників (запит ціни пропозицій)

Запит пропозицій постачальників замовники вже давно використовують як альтернативу відкритим торгам для закупівлі товарів. За яких умов можна використовувати запит пропозицій постачальників та як діяти на кожному етапі такої закупівлі — розбираємо
114203

Як внести зміни до тендерної документації

Доволі часто замовники змушені вносити зміни до тендерної документації. Розглянемо, як внести зміни до тендерної документації у відкритих торгах за Особливостями № 1178. Про підстави, порядок та строки внесення змін до тендерної документації — у статті
20592

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді