Ефективний контроль якості медичної допомоги є пріоритетом МОЗ

Відповідно до законодавства про охорону здоров’я держава гарантує належну якість медичного обслуговування для пацієнтів, а закон «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» встановлює основні принципи програми медичних гарантій, включаючи збереження та відновлення здоровʼя через медичні послуги.

Ефективний контроль якості медичної допомоги є пріоритетом МОЗ

Закупівлі ліків та медвиробів за Особливостями

А тому здійснення ефективного контролю за якістю медичної допомоги є одним з пріоритетів Міністерства охорони здоровʼя

Якість – це характеристика медичної допомоги, яка визначає, наскільки послуги, що надаються в закладах охорони здоров’я громадянам та населенню, дозволяють досягти бажаних показників здоров’я та відповідають стандартам надання медичної допомоги (ВООЗ).

Забезпечення якості медичної допомоги на всіх етапах та рівнях її надання є комплексним процесом, яка залежить від багатьох складових. Якісна медична допомога повинна відповідати певним критеріям та бути

  • ефективною (базуватися на наукових доказах та з раціональним використанням ресурсів); 
  • доступною (як географічно, по часу так і наявністю необхідного медичного персоналу, обладнання, ліків); 
  • орієнтованою на пацієнта;
  • безпечною (не допускається заподіяння шкоди пацієнтам); 
  • комплексною (відповідно до необхідного спектру медичних послуг протягом усього життя).

Основні складові, необхідні для забезпечення якості надання медичної допомоги:

  • наявність стандартів або клінічних протоколів;
  • кваліфікованих лікарів та медичних сестер/медбратів;
  • безпечних умов для перебування пацієнтів (доступність до будівель, облаштовані палати, сховища);
  • облаштованих згідно з табелями оснащення медичним обладнанням;
  • лікарських засобів та медичних виробів, належного фінансування тощо.

Підтвердженням того, що заклад охорони здоров’я може здійснювати медичне обслуговування, є наявність ліцензії на медичну практику за заявленими спеціальностями.

Для оцінки відповідності медичної допомоги, що надається, застосовується такий інструмент, як контроль якості надання медичної допомоги.

На національному рівні функцію зовнішнього контролю якості медичної допомоги в Україні здійснює Міністерство охорони здоровʼя, зокрема:

  • визначає стратегії розвитку медичної галузі;
  • регулює діяльність медичних установ;
  • затверджує стандарти й клінічні протоколи надання медичної допомоги;
  • МОЗ стежить за дотриманням ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики;
  • проводить акредитацію медзакладів;
  • атестацію медиків;
  • клініко-експертну оцінку якості та обсягів медичної допомоги та позапланові заходи з державного нагляду в охороні здоров’я.

На регіональному рівні важливу роль у здійсненні контролю за діяльністю закладів охорони здоров’я відіграють обласні департаменти охорони здоровʼя, зокрема, мають завдання:

  • визначати потреби населення області у медичних послугах;
  • забезпечувати виконання стандартів та вивчати потреби та відгуки пацієнтів;
  • здійснювати клініко-експертну оцінку якості та обсягів медичної допомоги.

На локальному рівні завдання здійснення контролю якості медичної допомоги належить закладам охорони здоров’я усіх форм власності. Це контроль за:

  • наявністю необхідного медичного персоналу;
  • вчасною атестацією;
  • дотриманням стандартів та клінічних протоколів;
  • вивчення думки пацієнтів щодо наданої медичної допомоги та дотримання їх прав.

Пацієнти також мають здійснювати контроль за якістю медичних послуг. Зокрема, ініціативи громадських організацій, які захищають права пацієнтів, сприяють створенню механізмів зворотного звʼязку та вдосконаленню системи медичного обслуговування.

Здійснення ефективного контролю за якістю медичної допомоги є невіддільною частиною шляху до сталого покращення системи охорони здоровʼя в Україні.

Джерело: офіційний сайт МОЗ

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15899

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44279

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7774

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5746

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді