Державні закупівлі без спонсорів війни: НАЗК вітає рішення АМКУ

НАЗК вітає рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо заборони проведення державних закупівель через систему Prozorro продукції компаній, які знаходяться у переліку міжнародних спонсорів війни на порталі НАЗК «Війна і Санкції».

Так, у рішенні тендерної Комісії АМКУ No 13037-р/пк-пз від 18.08.2023 йдеться про те, що кожен замовник, оголошуючи тендер, може самостійно вирішувати, чи готовий він купувати продукцію компаній, які фінансують російську агресію. Це означає, що у випадку зазначення відповідних вимог замовником, компанія не матиме права брати участь у тендері.

«Продукція доброчесного бізнесу, який не співпрацює з країною-агресоркою, має бути у пріоритеті в державних закупівлях. Держава не може дозволити собі здійснювати закупівлі товарів компаній, які сплачують значні податки до бюджету рф. Це посилює її спроможність продовжувати військову агресію. Рішення АМКУ допоможе замовникам, які здійснюють закупівлі через систему Prozorro, долучитися до бойкоту спонсорів війни», — зазначив очільник НАЗК Олександр Новіков. 

Варто зауважити, що Золочівська сільська рада Київської області стала першим органом, який передбачив в своїй тендерній документації таку заборону. Однак компанія-заявник, яка планувала запропонувати на тендері продукцію компанії Hikvision, внесену  до переліку спонсорів війни, вирішила оскаржити цю вимогу сільради. АМКУ своїм рішенням став на бік замовника, врегулювавши це питання на користь інтересів України. 

Адже норми Конституції України мають пряму дію, а її стаття 3 визначає, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.

НАЗК закликає всіх замовників, зокрема, державні підприємства, органи державної влади та місцевого самоврядування, робити свідомий вибір та відмовитись від товарів компаній, які фінансують війну проти України, сплачуючи значні податки до бюджету рф.

НАЗК є органом, відповідальним за розбудову системи комплаєнсу у приватному секторі. Під час процедур комплаєнсу контрагенти підлягають перевірці на доброчесність, у тому числі соціально відповідальне ведення бізнесу відповідно до стандартів ОЕСР. Перелік «Міжнародні спонсори війни» на порталі «Війна і санкції» є потужним репутаційним інструментом для досягнення доброченості ланцюжків постачання у міжнародному вимірі, виходу міжнародного бізнесу з росії, отже, зменшення фінансової і технологічної спроможності країни-терориста вбивати українців. Одним з «важелів тиску» платформи є співпраця з базою даних World-Check, що використовується банками і страховими компаніями для оцінки ризиків. Саме тому для світових компаній наслідки перебування в переліку стають гіршими, ніж продовження ведення бізнесу з країною-агресором.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15850

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44226

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7750

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5731

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді