НАЗК виявило корупційні ризики в діяльності АТ «Укрзалізниця»

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

НАЗК провело ґрунтовний аналіз і виявило низку корупціогенних факторів у діяльності АТ «Укрзалізниця», які негативно впливають на фінансові показники державного підприємства, знижують ефективність управлінських рішень його керівництва, допускають високий рівень неформального впливу окремих фінансово-політичних груп
БЕЗПЛАТНИЙ ВЕБІНАР: Законодавчі зміни 2025 року

В процесі дослідження НАЗК проаналізувало результати перевірок контролюючих органів, інформацію щодо розслідувань правоохоронних органів, законодавство та виявило в діяльності АТ «Укрзалізниця» такі  корупційні ризики:

  • зловживання під час процедур закупівлі товарів, робіт та послуг;
  • застосування практик неконкурентних процедур закупівель у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин;
  • упереджене формування необхідних технічних характеристик закупівлі під одного виробника;
  • маніпуляції умовами постачання та оплати товарів, робіт і послуг з метою створення конкурентних переваг для раніше узгодженого учасника;
  • закупівля товарів, робіт та послуг без виробничої потреби;
  • неправомірні переваги окремим суб’єктам господарювання при наданні послуг з вантажних перевезень;
  • планування потреб та визначення пріоритетності закупівель АТ «Укрзалізниця» в інтересах заздалегідь визначених постачальників;
  • призначення посадових осіб керівної ланки підприємства за отримання неправомірної вигоди або в інтересах сторонніх осіб.

Необхідність впровадження антикорупційних ініціатив НАЗК в діяльності державного підприємства наразі стає актуальнішою. Підтвердженням цьому є викриття НАБУ та САП у травні цього року схеми отримання неправомірної вигоди одним з посадовців УЗ за сприяння в укладенні договорів з «потрібними постачальниками» для потреб підприємства. Пізніше одній з підозрюваних обрали запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.  

«Укрзалізниця» має стратегічне значення для економіки і безпеки держави. Підприємство забезпечує близько 65% транспортної роботи в загальній структурі перевезень вантажів усіма видами транспорту, а також понад 35% пасажирських перевезень. За обсягами вантажних перевезень посідає четверте місце на євразійському континенті, поступаючись лише залізницям Індії, Китаю та росії.

НАЗК наголошує на тому, що всі державні компанії (передусім – ті, що мають стратегічне значення для держави) мають працювати над усуненням корупційних ризиків у своїй діяльності.

Саме тому НАЗК запропонувало АТ «Укрзалізниця» конкретні рекомендації з метою мінімізації корупційних ризиків, зокрема:

  • запровадження процедури ефективного контролю за дотриманням законодавства про публічні закупівлі на всіх етапах від ініціювання закупівлі до виконання договору;
  • утворення незалежного Національного регулятора у сфері транспорту, що дозволить перейти до прозорих практик формування тарифів;
  • надання прозорості внутрішнім та зовнішнім процесам підприємства, зокрема, відкрите призначення посадових осіб керівної ланки підприємства, запровадження ефективної системи роботи з клієнтами у сфері вантажних перевезень.

Впровадження цих рекомендацій суттєво знизить корупційні ризики та може покращити фінансові результати держкомпанії.

Національне агентство з питань запобігання корупції розпочало роботу над дослідженням у 2022 році, вона здійснювалася за сприяння команди «Укрзалізниці».

Наразі НАЗК закликає АТ «Укрзалізницю» до активнішої роботи над усуненням виявлених корупційних ризиків у своїй діяльності та впровадженням ефективних антикорупційних практик. 

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Наталія Заєць консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук, Київ
Скористайтеся покроковою інструкцією, щоб провести закупівлю в електронному каталозі із застосуванням запиту пропозицій постачальників за вимогами Особливостей та Порядку № 822

 

 

 

додаток

image52

Статті за темою

Усі статті за темою

Що таке конфлікт інтересів

Завадити успішному проведенню закупівель може конфлікт інтересів. Необхідно перевірити вірогідність його наявності перед початком закупівель. Для цього з’ясуємо, що це, які є види конфліктів, відповідальність при їх наявності, та як їм запобігти, у цій статті
12810

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
17681

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
30921

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
9017

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
506

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді