Голова АМКУ перерахувала найбільш гучні кейси-викриття антиконкурентних узгоджених дій на закупівлях

Голова АМКУ Ольга Піщанська в інтерв’ю ресурсу Mind.ua розповіла про проблеми, які тягне за собою гальмування реформи антимонопольного законодавства та про пріоритети АМКУ у 2023 році

Характеризуючи поточну роботу Комітету Ольга Піщанська відзначила, що загальний обсяг припинених порушень за період війни дещо змінився. Водночас зараз знову фіксується тенденція до їх збільшення. Так, за чотири місяці 2023 року АМКУ припинив уже 378 порушень, тоді як за цей же період 2022 року було припинено 82 порушення, а у 2021-му – 305. Також голова АМКУ відзначила в інтерв’ю, що економічний ефект від діяльності Комітету у 2022 році був більшим за попередній, 2021 рік.

«Я вважаю, що цим ми завдячуємо, зокрема, нашій стратегії щодо концентрації зусиль на розслідуванні великих і важливих справ, як-от справа «Нафтогазу» (щодо встановлення умов в договорах для суб’єктів господарювання). Або дослідження ринку роздрібної торгівлі світлими нафтопродуктами, розпочате в розпал його дефіциту та зростання цін», – зазначила Ольга Піщанська.

Ольга Піщанська розповіла журналістам і про зростання кількості заяв, що надходять до органу оскарження. За її словами, з січня до квітня цього року скаржниками було подано уже понад 3000 заяв. Комітет приділяє публічним закупівлям та, зокрема, змовам під час закупівель особливу увагу, адже ці порушення пов’язані зі свідомим наміром учасників у незаконний спосіб отримати державні ресурси, наголосила Ольга Піщанська.

Вона також перерахувала найбільш гучні кейси-викриття антиконкурентних узгоджених дій на закупівлях:

  • змова на реконструкції стадіону Авангард у Рівному;
  • рішення щодо змови на торгах компаній «Будгарант-7» і «Харківспецбудмеханізація-7» – щодо ремонту і прибирання вулиць Полтави;
  • справа щодо придбання легкових автомобілів для Держекоінспекції (змова «Арт-сіті» і ТОВ «Артмотор»);
  • рішення щодо «Укрстальпостач» і Українського трубного заводу.

При цьому Ольга Піщанська відзначила, що доведення таких змов з часом суттєво ускладнюється для «антимонопольників» не лише в Україні, а й у всьому світі, адже суди підвищують вимоги до доказової бази, а компанії винаходять нові методи «маскування» змов. Водночас за кордоном у цій сфері застосовується переважно система прямих доказів: перевірки, аналітичні бази, спеціальне програмне забезпечення, тоді як АМКУ поки не має змоги повноцінно працювати з цим інструментарієм через брак фінансування та невдосконалене законодавство.

Поліпшення інструментарію АМКУ, а також збільшення інституціональної незалежності, врегулювання порядку перевірок АМКУ, надання права отримання інформації з реєстрів, конкретизація умов отримання дозволу на концентрацію відповідно до норм ЄС та інше – все це передбачається втілити в рамках триетапної реформи конкуренційного законодавства, першим етапом якої є ухвалення законопроекту №5431.

«Наш законопроект №5431 лежить у Верховній Раді вже майже два роки. Він давно готовий до голосування у другому читанні, але я не бачу, щоб там була воля для ухвалення. Його розгляд затягується. Навіть попри те, що наші європейські й американські партнери неодноразово говорили про підтримку законопроєкту, так само як і Єврокомісія – у своєму останньому звіті… Тим часом ми змушені продовжувати працювати не лише з частково застарілим законодавством та інструментарієм, а й в умовах обмеженого ресурсу – зарплата в АМКУ найнижча серед всіх органів влади. Ми поступово втрачаємо працівників. Але все ще тримаємося і видаємо хороший результат», – зазначила Ольга Піщанська.

Окремий блок питань також стосувався викриття зловживань з боку компаній, що займають монопольне становище на різних ринках, про найбільш дієві інструменти та підходи у роботі Комітету та про те, як впливає війна на діяльність органу.

Джерело: офіційний сайт АМКУ

 

 

 

 

 

 

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15899

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44278

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7773

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5746

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді