Під час закупівель у будь-якому разі слід виходити із правового поля, що діє на сьогодні в сфері публічних закупівель. Адже в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Пояснимо далі докладніше.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти ухвалюють на основі Конституції України і повинні відповідати їй (ст. 8 Конституції України).
Захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу (ст. 17 Конституції України).
В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлювати окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень (ст. 64 Конституції України).
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (далі – Закон № 389).
Воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень (ч. 1 ст. 1 Закону № 389).
Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, Закон № 389 та Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений ВРУ (ч. 1 ст. 2 Закону № 389).
Правові режими надзвичайного та воєнного станів в Україні запроваджені, відповідно, указами Президента України «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України» від 23.02.2022 № 63/2022 та «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 (зі змінами).
Статтею 117 Конституції України визначено, що КМУ в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.
З огляду на зазначене КМУ ухвалив низку нормативно-правових актів, які регулюють питання проведення закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану.
Зокрема, КМУ відповідно до своїх повноважень ухвалив постанову «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169. Вона регулює деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану та не поширюється на період після його припинення чи скасування (лист Мінекономікивід 22.04.2022 № 3304-04/16796-06).
Водночас на сьогодні Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922), який визначає правові та економічні засади проведення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад, є чинним.
Сильна підтримка — сильна Україна! Це звичайно про нас із вами. Обговоріть передплату з вашим менеджером: |