Чи можуть замовники в умовах воєнного стану працювати лише за Постановою № 169

Чи є не обов’язковою до виконання Постанова № 169? Чи будуть притягнуті до відповідальності замовники, які працюють виключно (планові закупівлі) за Постановою № 169 в умовах воєнного стану України?

buhuchet_007.jpg

Під час закупівель у будь-якому разі слід виходити із правового поля, що діє на сьогодні в сфері публічних закупівель. Адже в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Пояснимо далі докладніше.

Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти ухвалюють на основі Конституції України і повинні відповідати їй (ст. 8 Конституції України).

Захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу (ст. 17 Конституції України).

В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлювати окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень (ст. 64 Конституції України).

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (далі – Закон № 389).

Воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень (ч. 1 ст. 1 Закону № 389).

Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, Закон № 389 та Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений ВРУ (ч. 1 ст. 2 Закону № 389).

Правові режими надзвичайного та воєнного станів в Україні запроваджені, відповідно, указами Президента України «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України» від 23.02.2022 № 63/2022 та «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 (зі змінами).

Статтею 117 Конституції України визначено, що КМУ в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.

З огляду на зазначене КМУ ухвалив низку нормативно-правових актів, які регулюють питання проведення закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану.

Зокрема, КМУ відповідно до своїх повноважень ухвалив постанову «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169. Вона регулює деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану та не поширюється на період після його припинення чи скасування (лист Мінекономікивід 22.04.2022 № 3304-04/16796-06).

Водночас на сьогодні Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922), який визначає правові та економічні засади проведення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад, є чинним.

Експертний висновок

Сильна підтримка — сильна Україна! Це звичайно про нас із вами.
Ми опинилися в невідомому досі для нас становищі. Тому щоб ви та ваша компанія
залишалася у робочій колії, пропонуємо підтримку.
Зекономте на передплаті журналу "Держзакупівлі",
а також до експертно-правової системи «Експертус Держзакупівлі».

Обговоріть передплату з вашим менеджером:
0 800 21 12 20 (дзвінки безплатні) або напишіть у чат. Миру нам.

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Якими будуть закупівлі у 2023 році — коментар експерта

Рік війни, 2022-й, був надскладним для закупівельників. Життя і робота під звуки сирен, кардинальні зміни у закупівельному законодавстві, адаптація до нових реалій. Було непросто, проте експерти застерігають, що й надалі перевести дух не вдасться. До чого готуватися закупівельникам у 2023 році та на що перейдуть головні акценти у закупівлях — ділимося
7578

Враховуємо санкційні заборони у вимогах до учасників

Розбираємо санкційні списки України, кого стосуються санкції, чому їх застосовувати, які умови встановити та яка позиція органів контролю щодо врахування санкційних заборон у вимогах до учасників.
5295

Закупівля для об’єктів критичної інфраструктури - аналіз експерта

Як закуповувати для об’єктів критичної інфраструктури? Пояснимо, коли замовник за Постановою № 169 може закупити потрібне за прямим договором, щоб забезпечити функціонування об’єктів критичної інфраструктури.
7213

Закупівля за Постановою № 169: практика з експертом

Закупівля за Постановою № 169 має свої особливості. Під час проведення спрощених закупівель за Постановою № 169 уповноважена особа діє в межах Закону № 922, а окремо визначена особа — у порядку, який для неї визначив замовник. Докладніше проаналізував експерт.
6850

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді