Враховуємо санкційні заборони у вимогах до учасників

Автор
експерт, директор ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Розбираємо санкційні списки України, кого стосуються санкції, чому їх застосовувати, які умови встановити та яка позиція органів контролю щодо врахування санкційних заборон у вимогах до учасників.

Не перший день замовники під час публічних закупівель працюють з так званими санкційними списками — перевіряють потенційних контрагентів та учасників закупівель. Встановити умови щодо санкцій — пів справи. Потрібно ще й перевірити, чи підпадає потенційний контрагент під дію санкцій та інших обмежувальних заходів, а також обґрунтувати відмову в участі в закупівлі.

Проаналізуймо чинні на сьогодні підстави застосовувати санкції та обговоримо, як їх втілити під час:

  • спрощеної закупівлі;
  • відкритих торгів;
  • переговорної процедури;
  • закупівлі за Постановою № 169.

Під час аналізу вимог спиратимемося на позицію органів контролю.

Хто встановлює санкційні списки України

Види санкцій визначає стаття 4 Закону України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII (далі — Закон № 1644). Однією з них є заборона публічних та оборонних закупівель товарів, робіт і послуг:

  • у юросіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юросіб, частка статутного капіталу яких перебуває у власності іноземної держави;
  • у інших суб’єктів господарювання, що продають товари, роботи, послуги походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції за Законом № 1644 (п. 10 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644).

Пропозиції застосувати санкції на розгляд РНБО виносять ВРУ, Президент України, КМУ, НБУ, СБУ. Адже саме РНБО ухвалює рішення застосувати, скасувати та внести зміни до санкцій, зокрема, передбачених пунктом 10 частини 1 статті 4 Закону № 1644, щодо окремих іноземних юросіб, юросіб, які перебувають під контролем іноземної юрособи чи фізособи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які ведуть терористичну діяльність (персональні санкції). Таке рішення РНБО набирає чинності з моменту видання указу Президента України, що вводить його в дію, і є обов’язковим до виконання (ч. 3 ст. 4 Закону № 1644).

Зміни до санкцій вносить своїм рішенням орган, який ухвалив рішення про їх застосування відповідно до Закону, за власною ініціативою або на підставі пропозицій органів державної влади, які мають на це повноваження.

Як працювати із санкціями під час закупівель

УВАГА! ПЕРЕВІРИТИ, ЧИ НЕ ПОТРАПИЛИ УЧАСНИКИ ПІД САНКЦІЇ, СТАНЕ ПРОСТІШЕ, КОЛИ ЗАПРАЦЮЄ РЕЄСТР ЗА ПОСИЛАННЯМ

Як діяти під час відкритих торгів

Замовник ухвалює рішення про відмову учаснику в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити його тендерну пропозицію (ТП), якщо учасник є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на проведення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг у неї згідно із Законом № 1644 (п. 11 ч. 1 ст. 17 Закону № 922).

Мінекономіки у листі «Щодо застосування статті 17 Закону» від 03.06.2020 № 3304-04/34835-06 рекомендує перевіряти, що немає підстав для відхилення ТП за вимогами пункту 11 частини 1 статті 17 Закону № 922, так:

  • в учасника — інформацію перевіряє безпосередньо замовник. Він не вимагає документи від учасників щодо Рішення від 28.04.2017 та Рішення від 14.05.2020;
  • у переможця — інформацію перевіряє безпосередньо замовник під час проведення процедури закупівлі, документи від переможця він не вимагає.

Ураховуйте також заборону:

  • вимагати документальне підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 Закону № 922, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі — Закон № 2939), та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в ЕСЗ (ч. 5 ст. 17, п. 2 ч. 1 ст. 22 Закону № 922);
  • зазначати у тендерній документації (ТД) вимоги щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам ТД, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом № 2939 та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (ч. 4 ст. 22 Закону № 922).

Отже, перевіряйте самостійно інформацію про санкції у відкритому доступі з огляду на рішення РНБО.

Щоб не помилитися у вимогах ТД і перевірити учасника за пунктом 11 частини 1 статті 17 Закону № 922 без порушень законодавства, зважайте на позицію органів контролю, яку простежуємо в їхніх висновках.

Почнемо з висновку Держаудитслужби за результатами моніторингу процедури закупівлі UA-2021-04-09-002360-а. До речі, аналогічну позицію аудитори зайняли й під час процедури закупівлі UА-2021-05-20-003315-c.

Аналогічний висновок містить судове рішення від 24.02.2022 № 480/10096/21.

Позицію Колегії АМКУ щодо таких вимог в ТД замовника простежуємо в її рішеннях.

ТП учасника, якщо він або виробник товару, виконавець послуг або підрядник робіт значиться в санкційних списках, відхиляйте на підставі абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922. А саме: учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною 1 статті 17 Закону.

Для прикладу наведемо постанову Верховного Суду від 25.02.2019 у справі № 826/7960/17.

оборонні закупівлі

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді