Якими будуть закупівлі у 2023 році — коментар експерта
| Також дізнавайтеся від експерта: ▶ Як урахувати новий порядок у своїх закупівлях – гарячі відповіді ▶ Які зміни відбулися в закупівельному законодавстві в умовах воєнного стану
|
У 2022 році закупівельній спільноті та регуляторам довелося долати неабиякі труднощі на шляху реагування на повномасштабну війну з рф, регулювання та проведення закупівель в цих умовах. Щонайменше тричі протягом року закупівельне законодавство зазнавало кардинальних змін. Звичайно, це щоразу викликало численні запитання, як трактувати нові правила та їх застосовувати.
З початком війни уряд ухвалив винятково безпрецедентне рішення, яке дало змогу в умовах, що склалися, проводити необхідні для реалізації правового режиму воєнного стану закупівлі поза електронною системою закупівель. Деякі питання оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану уряд урегулював Постановою № 169. Упродовж року цей нормативно-правовий акт зазнавав постійних змін. Поступово від можливості цілковито не використовувати Prozorro закупівлі повернули в електронну систему шляхом проведення спрощених закупівель та використання електронних каталогів. Однак, навіть попри можливість купувати поза системою Prozorro, Постанова № 169 зобов'язувала всіх замовників звітувати про придбання після того, як воєнний стан буде припинений чи скасований.
📄Річний план закупівель на 2023 рік: ураховуємо Особливості
Вже влітку парламент прийняв зміни до Закону про публічні закупівлі, що стали підґрунтям для нового нормативно-правового акта уряду. Постанова № 1178:
- повернула закупівлі в Prozorro вже у спосіб проведення відкритих торгів з особливостями або ж, як альтернативу, передбачила право використовувати електронні каталоги для товарів;
- запровадила дещо нижчі пороги, але швидші процеси;
- відновила можливість оскарження та моніторинг;
- встановила гнучкіші правила взаємодії замовників та учасників;
- дала змогу виправляти помилки учасникам та не вимагати численних документів щодо кваліфікації замовникам.
Тож можу констатувати, що цей рік за всі часи законодавчого регулювання сфери публічних закупівель виявився найбільш непередбачуваним і складним.
Сподіваюся, що наступного року якнайшвидше настане наша перемога. Однак у цьому контексті ми зіштовхнемося з необхідністю відбудовувати нашу країну. Тож, як би ми з вами не втомилися від постійних змін в закупівельному законодавстві, головний акцент в регулюванні закупівель вочевидь буде спрямований на напрацювання низки законодавчих змін, які б передбачили можливість витрачати кошти на відбудову у якнайшвидший та найефективніший спосіб.
Взяти участь у безплатному вебінарі «Оскарження за Особливостями» ►►►
У новому році акценти в закупівлях планується змістити з економії на якість та ефективність. Також йтиметься про необхідність удосконалити закупівельні процедури в контексті збільшення їх гнучкості щодо бізнесу, який постраждав на багатьох територіях. А отже — мусить отримати поштовх та можливість відновити роботу в цих регіонах, зокрема за рахунок закупівель для відбудови України.
Очевидно, що відбудова відбуватиметься із залученням коштів численних міжнародних партнерів України. І ми маємо погодити наші закупівельні правила так, щоб вони задовольняли нас спільно з партнерами, а кошти ми могли витрачати саме за українськими національними правилами.
Сподіваюся, нам вдасться й надалі розвивати електронні каталоги, приділити увагу стандартизації закупівель, впровадити нові для України європейські інструменти, закладені у директивах ЄС, які потрібно імплементувати в українське законодавство за нашими міжнародними зобов'язаннями.
Хотілося б зазначити про динамічні закупівельні системи, які за змістом подібні до рамкових угод відкритого типу. За допомогою таких систем нові учасники зможуть доєднуватися тоді, коли у замовника триває процес придбання. Тож коло потенційних постачальників розширюватиметься.
Законодавчого впровадження потребуватиме також надважлива можливість проводити закупівлі за зарезервованими контрактами, які передбачають низку преференцій для закупівель в організацій людей з інвалідністю.
Розвиватимемо й інноваційне партнерство як абсолютно новий закупівельний механізм. Він потребуватиме імплементації в закупівельному законодавстві та реалізації в Prozorro згідно з директивами ЄС.
Тож, як бачимо, 2023 рік не буде простим для закупівельної спільноти. Однак, сподіваюся, завдяки змінам, які відбуватимуться, ми зможемо забезпечити потреби нашого суспільства, зберегти і розбудувати багаторічні напрацювання в законодавстві та електронній системі закупівель, які за час реформування якісно зарекомендували себе в закупівельній сфері.