Як закуповувати послуги з поводження з побутовими відходами

Автор
консультант з публічних закупівель, Черкаси
Для підтримки чистоти у регіоні замовники закуповують послуги з поводження з побутовими відходами. Щоб зробити це правильно, закупівельник має знати відповіді на безліч запитань: які правила надання послуг з поводження з відходами? Як формуються тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами? Який вид закупівлі та код ДК обрати? Якщо сумніваєтесь хоч в одній відповіді, читайте статтю нашого експерта до кінця, щоб вберегти себе від помилок.

 

Чистота у населеному пункті залежить не лише від злагодженої роботи комунальних служб, а й від сумлінного ставлення кожного до довкілля. У кожному населеному пункті утворюється значний обсяг побутових відходів, виробниками яких є населення, торговельні, промислові, бюджетні та інші підприємства, установи, організації. Тож для багатьох замовників важливо вчасно вивезти і утилізувати побутові відходи. Для цього потрібно заздалегідь закупити послуги з поводження з побутовими відходами за встановленими законодавчими вимогами.

Якщо проаналізувати закупівлі послуг з поводження з побутовими відходами у Prozorro, побачимо: більшість замовників обирають і проводять конкурентну закупівлю. Участь в ній часто-густо беруть більше ніж два учасники. Результатом таких закупівель здебільшого є укладений договір. Усе це підтверджує наявність конкуренції на ринку цього виду послуг.

Однак є замовники, які одразу обирають неконкурентну закупівлю з підстави відсутності конкуренції з технічних причин. Чи праві вони?

Щоб правильно обрати вид закупівлі та провести її за встановленими вимогами,  передусім маємо проаналізувати законодавчу базу, що регулює надання послуг з поводження з побутовими відходами.

 

Які законодавчі норми регулюють закупівлю послуг з поводження з відходами

Перелічимо нормативно-правові акти, які варто опрацювати перед закупівлею послуг з поводження з побутовими відходами. Це:

 

Під час такої закупівлі варто також засвоїти кілька понять.

Поводження з відходами — дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи конт­роль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

Послуги з поводження з побутовими відходами — послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування.

Тепер розберемо вимоги щодо надання послуг з вивезення побутових відходів виконавцями.

Хто може надавати послуги з поводження з відходами

Замовники, які обирають неконкурентну закупівлю, в своїх обґрунтуваннях переважно посилаються на статтю 35-1 Закону № 187. Вона передбачає, що виконавця послуг з вивезення побутових відходів з певної території населеного пункту визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому КМУ.

Конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів орган місцевого самоврядування проводить відповідно до Порядку № 1173, який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту (далі — конкурс).

⚡Дізнайтеся умови, за яких виконавці беруть участь у конкурсі

Послугу з поводження з побутовими відходами надають за:

  • умовами договору, який укладають з урахуванням особ­ливостей, визначених у Законі № 2189;
  • вимогами правил надання послуг з поводження з побутовими відходами, що затверджує КМУ, а саме за Правилами № 1070.

Надає послуги з поводження з побутовими відходами суб’єк­т господарювання, якого орган місцевого самоврядування визначив на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.

Виконавець послуг з вивезення побутових відходів укладає договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами із споживачами. Та перед цим він зо­бо­в’я­заний укласти договори про надання послуг з перероблення та захоронення побутових відходів із суб’єк­тами господарювання, що надають такі послуги відповідно до правил благоустрою території населеного пункту, розроблених з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту.  

Договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами мають містити інформацію про укладені договори між виконавцем послуг з вивезення побутових відходів та суб’єк­тами господарювання, що надають послуги з перероблення та/або захоронення побутових відходів.

 

 

Чи є підстави для неконкурентної закупівлі послуг з поводження з відходами

Законодавець зобов’язує споживачів укласти договір про поводження з побутовими відходами з особою, визначеною у встановленому законодавством порядку.

Якщо інше не визначає закон, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, управитель багатоквартирного будинку або інша упов­новажена особа, яка укладає колективний договір про ­надання комунальних послуг, згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування, має право на вибір серед визначених у встановленому законодавством порядку виконавців послуг з поводження з побутовими відходами. Тобто саме житлово-експлуатаційні організації мають можливість вибору виконавців послуг з вивезення побутових відходів серед тих, кого орган місцевого самоврядування визначив переможцем (виконавцем) за результатами проведеного конкурсу.  

 

Зважте, шо перелік сфер діяльності суб’єк­тів природних монополій визначає частина 1 статті 5 Закону № 1682. Такий перелік вичерпний.

Сфера вивезення побутових відходів ніколи не мала монопольного становища, а захоронення побутових відходів було демонополізовано ще у 2017 році.

Отже, під час закупівлі послуг з поводження з побутовими відходами немає підстав застосовувати неконкурентну закупівлю. Тож радимо подбати про конкурентний відбір надавача послуг. 

Який предмет закупівлі та розрахунок очікуваної вартості послуг з поводження з побутовими відходами

Для закупівлі послуг з поводження з побутовими відходами доцільно обрати код ДК 021:2015: 90510000-5 — Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям.

Щоб визначити очікувану вартість послуг, скористайтеся рекомендаціями Примірної методики.

Умови для закупівлі послуг, щодо яких проводиться державне регулювання цін і тарифів (відповідно до постанов, наказів, інших нормативно-правових актів органів державної влади, упов­новажених на державне регулювання цін у відповідній сфері), визначає пункт 3 розділу III Примірної методики. Очікувану вартість у ньому радять визначати як добуток необхідного обсягу товарів/послуг та ціни (тарифу), затвердженої відповідним нормативно-правовим актом.

Попри те що тариф на послуги з поводження з побутовими відходами затверджує орган місцевого самоврядування, для різних надавачів послуг такий тариф може бути різним. Тому у такому випадку рекомендуємо скористатися методом порівняння ринкових цін.

⚡Скористайтеся готовим алгоритмом для порівняння ринкових цін

 

Що врахувати в договорі про закупівлю послуг з поводження з побутовими відходами

Договір про надання послуг укладають споживач та виконавець послуг з вивезення побутових відходів відповідно до типових договорів про надання послуг з поводження з побутовими відходами, які містять додатки 1 і 2 до Правил № 1070

Особливістю типового договору є його обо­в’яз­ковість. Сторони не ­можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Зважте, що умовами типового договору про надання послуг з вивезення побутових відходів передбачено роздільне збирання побутових відходів споживачем у контейнери, які ­можуть бути власністю як споживача, так і власністю надавача таких послуг. Сортування побутових відходів споживачем приводить не тільки до суттєвої економії бюджетних коштів, а й сприяє зменшенню кількості небезпечних токсичних відходів на звалищах.
 

Плату за надані послуги виконавець послуг нараховує щомісяця відповідно до умов договору і тарифів, які формують відповідно до Порядку № 1010.

На вимогу закупівельного законодавства проєкт договору обо­в’яз­ково має містити порядок змін його умов, в т. ч. порядок зміни ціни для можливості внесення змін до істотних умов договору у випадку зміни регульованих цін (тарифів). Проте Типовий договір про надання послуг з поводження з побутовими відходами (додаток 1 або 2 до Правил № 1070) не містить усіх норм, передбачених Законом № 922. Тож маємо так звану колізію норм права.

Десять кроків, щоб отримати іменний сертифікат про здобуття навичок зі складання тендерної документації

Якщо ж існують суперечності (колізії) між нормативно-правовими актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами — вищим та нижчим, слід застосовувати нормативний акт, прийнятий вищим органом, як такий, що має більшу юридичну силу.

Відносини, по­в’я­за­ні зі сферою публічних закупівель, регулює винятково Закон № 922. Їх не ­можуть регулювати інші закони, крім випадків, встановлених Законом № 922. Тому типовий договір, зміст якого не можна змінювати, замовники застосовують в частині, що не суперечить Закону № 922 та іншим актам вищої юридичної сили.

Скористайтеся можливістю конкретизувати умови типового договору. Підготуйте додаток до договору про закупівлю, в якому конкретизуйте пункти, які потрібно розгорнуто висвітлити. Наприклад, зазначте: предмет закупівлі з кодом згідно з ДК 021:2015, загальну суму договору, строки надання послуг. 

 

 

 

 

«


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді