Чим керуватися, коли обираєте спосіб для закупівлі в умовах військового стану

Проведений аналіз дає підстави стверджувати, що замовники можуть застосовувати у період воєнного стану і Постанову № 169, і Закон № 922.

Чим керуватися, коли обираєте спосіб для закупівлі в умовах військового стану

Постанова чи Закон: що і коли обрати для закупівель

Мінекономіки також зазначає, що рішення щодо способу проведення закупівель, щоб належно забезпечити потреби, замовник приймає самостійно з огляду на норми законодавства.

Отже, відповідальність за проведення закупівель — за замовником та його уповноваженими особами.

Закон № 922 встановлює чіткі алгоритми проведення процедур закупівель та спрощених закупівель, порушення яких може призвести до адміністративної відповідальності і, як наслідок, штрафу. Воєнний стан в Україні не нівелює цих умов, тож, коли замовники застосовують Закон № 922, мають дотримувати усіх його вимог.

Звісно, якщо органи контролю виявлять порушення, вони можуть врахувати обставини, що виключають адміністративну відповідальність. Так, не є адмінправопорушенням дія, яку хоч і передбачають КпАП або інші закони, що встановлюють відповідальність за адмінправопорушення, але яка вчинена в стані крайньої необхідності. Тобто, щоб усунути небезпеку, яка загрожує державному або громадському порядку, власності, правам і свободам громадян, установленому порядку управління, якщо цю небезпеку за таких обставин не можна було усунути іншими засобами і якщо заподіяна шкода є менш значною, ніж відвернена шкода (ст. 18 КпАП).

Попри це кожен замовник прагне, аби в його діяльності взагалі не йшлося про встановлення порушень. Для цього він має дотримувати вимог Закону № 922 у повному обсязі. Якщо ж це неможливо, замовник може скористатися умовами Постанови № 169.

Ніщо не забороняє замовнику використовувати Постанову № 169, якщо виникає нагальна нова потреба у закупівлі, він не може знайти постачальника, забезпечити конкуренцію, очікувати проведення спрощеної закупівлі чи процедури закупівлі у встановлені строки. Або ж тоді, коли через нестабільну ціну предмета закупівлі на ринку не зможе провести його закупівлю за допомогою конкурентних видів закупівлі.

У період воєнного стану можуть виникати різні ситуації та обставини, що завадять застосувати Закон № 922 замовникам. Тож і надалі замовник може використовувати Постанову № 169.

Утім замовник може запланувати та провести закупівлі у порядку, що передбачає Закон № 922, якщо йдеться про поточні закупівлі. Тобто ті, що замовник передбачив, щоб задовольнити планові потреби, для яких він може дотримати норми Закону та має достатньо часу для спрощеної закупівлі чи процедури закупівлі.

е-журнал Держзакупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Продовження договору оренди комунального майна без аукціону: правила та ризики

В умовах воєнного стану продовження договорів оренди комунального майна стає дедалі затребуваним. У статті ми розглянемо порядок такого продовження, нормативні основи та ризики, які можуть виникнути у зв’язку з цим процесом
152

Тендери: види в умовах воєнного стану

Умови воєнного стану змінили особливості проведення тендерів в публічних закупівлях. Простими словами пояснимо, які види тендерів існують в Україні та коли замовники зобов’язані оголосити тендер для закупівлі
4118

Що таке спрощена закупівля

Розглянемо, в яких випадках замовники можуть використовувати спрощену закупівлю, коли діють Особливості № 1178. Та окреслимо етапи спрощеної закупівлі в умовах воєнного стану
2984

Прямий договір: як провести закупівлю без порушень

У яких випадках сьогодні можна укладати прямий договір за Особливостями? Коли звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, публікувати обов'язково, а коли — ні? Детально у статті
84166

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді