ВРУ ухвалила законопроєкт про забезпечення законності рішень органів місцевого самоврядування

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
ВРУ у другому читанні ухвалила законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності та прозорості в діяльності органів місцевого самоврядування» від 18.09.2025 № 14048 (далі — Законопроєкт № 14048)

ВРУ ухвалила законопроєкт про забезпечення законності рішень органів місцевого самоврядування

Законопроєкт № 14048:

  • встановлює нові правила забезпечення законності рішень органів місцевого самоврядування, прийнятих ними на виконання делегованих державою повноважень;
  • забезпечує виконання індикатора 9.1 Плану для Ukraine Facility та відкриває можливість для отримання чергового траншу підтримки від ЄС — 560 млн євро.

«Ухвалення цього законопроєкту — важливий крок до зміцнення довіри між державою і місцевим самоврядуванням, що формує прозорі правила взаємодії. Йдеться про партнерство — щоб рішення місцевих рад були законними, виваженими та ефективними. Так ми будуємо систему врядування, де кожен рівень влади працює чесно, відкрито і на результат», — зазначив Віцепрем’єр-Міністр з відновлення України — Міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба.

Закупівлі за інструментом Ukraine Facility — крок за кроком

Основні зміни, передбачені Законопроєктом № 14048:

  1. Впроваджується державний нагляд за актами місцевих рад. Запроваджується механізм забезпечення законності рішень рад, без втручання у їхню автономію.
  2. КМУ наділяється повноваженнями, щодо визначення органу, який забезпечуватиме законність актів обласних рад та органів місцевого самоврядування у містах Києві та Севастополі. Він зможе консультувати, запобігати порушенням та ініціювати судове скасування незаконних рішень таких рад.
  3. Місцеві державні адміністрації отримують функцію забезпечення законності актів сільських, селищних, міських, районних у місті (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, районних рад. Це дозволить своєчасно реагувати на порушення та запобігати зловживанням на місцях.
  4. Голови місцевих державних адміністрацій здійснюватимуть координацію та забезпечуватимуть законність у діяльності територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади

Законопроєкт № 14048, зокрема:

  • посилює законність, прозорість і довіру у взаєминах держави та громад, запобігаючи зловживанням і правовій невизначеності в рішеннях місцевого самоврядування;
  • створює сучасну, європейську систему нагляду (добре врядування) та формує професійний корпус управлінців на місцях. У підсумку громади отримують більш передбачуване, підзвітне й ефективне врядування.

Закон набере чинності наступного дня після опублікування, але вводиться в дію через 12 місяців після завершення воєнного стану. Протягом одного року з дня введення Закону в дію повноваження із забезпечення законності актів сільських, селищних, міських, районних у місті (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів здійснюватимуть обласні державні адміністрації, надалі — районні держадміністрації.

Джерело: офіційний сайт Мінрозвитку

додаток

image53

Статті за темою

Усі статті за темою

День народження порталу «Держзакупівлі»

У грудні 2025 року портал «Держзакупівлі» відзначає свій п'ятий День народження, і це свято не може обійтися без вас! Тож ми підготували для вас подарунки
2288

Капітальний чи поточний ремонт: як не помилитися під час закупівлі

У замовника є перелік потрібних йому робіт для утримання будівлі в належному стані, серед них і ремонт даху і заміна плитки і укріплення стін. Як його визначити ці роботи є поточним ремонтом чи капітальним?
10932

Авторський та технічний нагляд при капітальному ремонті

Під час будівництва об’єкта архітектури здійснюються авторський та технічний нагляди. Відповідно до статті 11 Закону «Про архітектурну діяльність». Розглянемо, що це за нагляди і чи потрібні вони під час капітального ремонту
32579

Стаття 631 ЦК: у договорі про закупівлю та у додаткових угодах

Замовники часто звертають увагу на положення частини 3 статті 631 ЦК, коли укладають договори про закупівлі. Проконсультуємо, коли можна застосувати цю норму у період воєнного стану, а коли — ні. Пояснимо ризики
61345

Дискримінаційні умови тендерної документації: на що звернути увагу замовнику

Якщо учасник або потенційний учасник поскаржиться до АМКУ на дискримінаційні вимоги у тендерній документації, ваша закупівля затягнеться. Ба більше, її можливо доведеться відмінити. Чого не варто вимагати від учасників, роз’яснимо на прикладах
10005

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді