Як ДУ «Професійні закупівлі» мають змінити відбір постачальників шкільних автобусів: рекомендації АМКУ

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
АМКУ надав ДУ «Професійні закупівлі» обов’язкові для розгляду рекомендації щодо усунення причин та умов, що сприяють вчиненню дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції

Як ДУ Професійні закупівлі мають змінити відбір постачальників шкільних автобусів: рекомендації АМКУ

Приводом для надання рекомендацій стало виявлення АМКУ під час дослідження ринку реалізації шкільних автобусів наявності адміністративних бар’єрів у вигляді кваліфікаційних та інших вимог до учасника, оприлюднених ДУ «Професійні закупівлі», в рамках відборів кваліфікованих постачальників до електронного каталогу за категорією товарів — шкільні автобуси в рамах Prozorro.

АМКУ встановив, що у період з 04.05.2023 по 18.08.2025 кваліфікаційні та інші вимоги до учасника у частині наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору передбачили більш жорсткі вимоги до учасника у вигляді: наявності не менше 3 або 5 (залежно від категорії суб’єкта господарювання (виробник/постачальник)) виконаних/активних договорів за результатами закупівель через електронну систему закупівель prozorro.gov.ua, у порівнянні із загальною вимогою, передбаченою законодавством.

Водночас наразі фактично єдиним каналом збуту шкільних автобусів для постачальників в рамках Prozorro та й загалом є участь у закупівлях, здійснюваних за допомогою електронного каталогу та інструменту запит (ціни) пропозицій постачальників.

Межі відповідальності уповноваженої особи і керівника

Як наслідок, зазначені дії ДУ «Професійні закупівлі» могли призводити до створення несприятливих чи дискримінаційних умов діяльності для нових (потенційних) учасників ринку реалізації шкільних автобусів, у порівнянні з існуючими учасниками зазначеного ринку, та, як наслідок, мати ознаки порушення конкурентного законодавства.

18.08.2025 ДУ «Професійні закупівлі» були внесені зміни до кваліфікаційних та інших вимог до учасника, якими були пом’якшені вимоги для постачальників шкільних автобусів у частині наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Разом з тим, за результатами опрацювання інформації, отриманої в рамках дослідження, АМКУ дійшов висновку, що за відсутності чіткого та прозорого механізму встановлення ДУ «Професійні закупівлі» кваліфікаційних та інших вимог до учасника, зокрема в частині визначення кількісних показників, необхідних для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору (постачання аналогічного товару), не виключається ймовірність виникнення в подальшому у діях ДУ «Професійні закупівлі» ознак порушень конкурентного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, АМКУ зобов’язав ДУ «Професійні закупівлі» у 2-місячний строк із дня отримання рекомендацій усунути причини та умови, що сприяють створенню несприятливих чи дискримінаційних умов під час розроблення, затвердження та оприлюднення кваліфікаційних та інших вимог до учасника в рамках оголошень про проведення кваліфікації до електронного каталогу, зокрема, щодо шкільних автобусів (які відповідають вимогам ДСТУ 7013:2009), але не виключно, у частині визначення кількісних показників, необхідних для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору (постачання аналогічного товару).

Джерело: офіційний сайт АМКУ

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
29473

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
8745

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
183

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати — роз’яснюємо у статті
18811

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді