Як ДУ «Професійні закупівлі» мають змінити відбір постачальників шкільних автобусів: рекомендації АМКУ

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
АМКУ надав ДУ «Професійні закупівлі» обов’язкові для розгляду рекомендації щодо усунення причин та умов, що сприяють вчиненню дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції

Як ДУ Професійні закупівлі мають змінити відбір постачальників шкільних автобусів: рекомендації АМКУ

Приводом для надання рекомендацій стало виявлення АМКУ під час дослідження ринку реалізації шкільних автобусів наявності адміністративних бар’єрів у вигляді кваліфікаційних та інших вимог до учасника, оприлюднених ДУ «Професійні закупівлі», в рамках відборів кваліфікованих постачальників до електронного каталогу за категорією товарів — шкільні автобуси в рамах Prozorro.

АМКУ встановив, що у період з 04.05.2023 по 18.08.2025 кваліфікаційні та інші вимоги до учасника у частині наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору передбачили більш жорсткі вимоги до учасника у вигляді: наявності не менше 3 або 5 (залежно від категорії суб’єкта господарювання (виробник/постачальник)) виконаних/активних договорів за результатами закупівель через електронну систему закупівель prozorro.gov.ua, у порівнянні із загальною вимогою, передбаченою законодавством.

Водночас наразі фактично єдиним каналом збуту шкільних автобусів для постачальників в рамках Prozorro та й загалом є участь у закупівлях, здійснюваних за допомогою електронного каталогу та інструменту запит (ціни) пропозицій постачальників.

Перевірка та моніторинг закупівель

Як наслідок, зазначені дії ДУ «Професійні закупівлі» могли призводити до створення несприятливих чи дискримінаційних умов діяльності для нових (потенційних) учасників ринку реалізації шкільних автобусів, у порівнянні з існуючими учасниками зазначеного ринку, та, як наслідок, мати ознаки порушення конкурентного законодавства.

18.08.2025 ДУ «Професійні закупівлі» були внесені зміни до кваліфікаційних та інших вимог до учасника, якими були пом’якшені вимоги для постачальників шкільних автобусів у частині наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Разом з тим, за результатами опрацювання інформації, отриманої в рамках дослідження, АМКУ дійшов висновку, що за відсутності чіткого та прозорого механізму встановлення ДУ «Професійні закупівлі» кваліфікаційних та інших вимог до учасника, зокрема в частині визначення кількісних показників, необхідних для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору (постачання аналогічного товару), не виключається ймовірність виникнення в подальшому у діях ДУ «Професійні закупівлі» ознак порушень конкурентного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, АМКУ зобов’язав ДУ «Професійні закупівлі» у 2-місячний строк із дня отримання рекомендацій усунути причини та умови, що сприяють створенню несприятливих чи дискримінаційних умов під час розроблення, затвердження та оприлюднення кваліфікаційних та інших вимог до учасника в рамках оголошень про проведення кваліфікації до електронного каталогу, зокрема, щодо шкільних автобусів (які відповідають вимогам ДСТУ 7013:2009), але не виключно, у частині визначення кількісних показників, необхідних для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору (постачання аналогічного товару).

Джерело: офіційний сайт АМКУ

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Пов’язані особи в публічних закупівлях 2025

Чи легко встановити, чи пов’язані особи під час тендеру? Не поспішайте відповідати на це запитання. Для початку ознайомтеся з ознаками та прикладами пов’язаних осіб. Вивчіть значущі судові рішеннями та алгоритми дій замовника, у разі встановлення пов’язаності під час проведення закупівлі
11974

Притягнення до адмінвідповідальності: строки давності та найкоротший термін

КпАП встановлює чіткі строки, протягом яких уповноважена особа може бути притягнута до відповідальності. Зорієнтуємо, в який найкоротший строк можуть притягнути до адмінвідповідальності та як розраховувати строки
10937

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
8954

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2025 році, які строки проведення моніторингу закупівлі, особливості під час воєнного стану — у консультації
9637

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
55080

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді