Ukraine Facility і закупівлі МОН: перевірка виявила, що з 88 модернізованих «технікумів» працює лише 6

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
Перевірка ДАСУ виявила масштабні проблеми із закупівлями та управлінням коштами Ukraine Facility, спрямованими на модернізацію закладів профтехосвіти. Із 88 запланованих навчально-практичних центрів запрацювали лише 6. Причини — недопоставки обладнання, порушення умов співфінансування та використання застарілої техніки

Ukraine Facility і закупівлі МОН: перевірка виявила, що з 88 модернізованих «технікумів» працює лише 6

Перевірка та моніторинг закупівель

ДАСУ зазначає, реформування закладів профтехосвіти до рівня сучасних навчально-практичних центрів (даліНПЦ) здійснюється в рамках реалізації Плану України відповідно до Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility.

Такі НПЦ, зокрема:

  • мають забезпечити учнів знаннями та навичками реального виробництва; та
  • в умовах повоєнного відновлення — стати базами для перепідготовки та підвищення кваліфікації дорослого населення, зокрема внутрішньо переміщених осіб, ветеранів, осіб з інвалідністю та безробітних.

В 2024 році на реалізацію цього напряму спрямували 549 млн грн.

ДАСУ як орган, який здійснює контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, провела державний фінансовий аудит виконання МОН бюджетної програми «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти».

Незважаючи на стратегічну важливість цього напряму, були встановлені факти:

  • неефективних управлінських рішень;
  • різних системних недоліків під час реалізації заходів зі створення навчально-практичних центрів, оскільки із 88 запланованих НПЦ у 2024 році фактично запрацювали лише 6.

Після перевірки всіх цих закладів аудитори з’ясували, що основними причинами такої ситуації стали:

  • неефективне планування;
  • недотримання умов співфінансування;
  • інфраструктурна неготовність закладів.

Окрім того, були виявлені системні недоліки у:

Системна проблема — невиконання договірних зобов’язань окремими постачальниками обладнання для НПЦ. Аудитом встановлені випадки, коли декілька виконавців розподілили між собою постачання обладнання для десятків закладів по всій країні, чим зумовили невиконання договірних зобов’язань.

Наприклад, Багатопрофільному регіональному центру професійної освіти в Черкаській області два ФОП недопоставили обладнання на суму 616 тис грн, а те, що надійшло на суму 275 тис грн — не відповідало умовам договору.

Зухвалий випадок аудитори зафіксували в ДНЗ «Запорізький політехнічний центр професійно-технічної освіти», де за рахунок коштів субвенції в сумі понад 0,5 млн грн було придбано аналогове вимірювальне обладнання, виготовлене ще у 1986-1987 роках в СРСР.

Аудитом також встановлено 8 випадків, коли обладнання на загальну суму 5,68 млн грн після поставки зберігалося у постачальників і не було залучене до освітнього процесу.

Попри те, що більшість навчально-практичних центрів планується створити на базі закладів, орієнтованих на ключові галузі економіки — сільське господарство, автомобільний транспорт, будівництво, машинобудування та харчову промисловість, в окремих регіонах виявилися дещо інші пріоритети.

Відтак, в Запоріжжі кошти європейської допомоги спрямували на підготовку перукарів, манікюрників-педикюрників та візажистів. Водночас відповідно до даних обласної військової адміністрації та центру зайнятості, в регіоні, який потерпає від постійних обстрілів, існує високий попит саме на робітничі професії.

За результатами проведеного аудиту ДАСУ були надані рекомендації МОН щодо посилення системи управління та контролю за цільовим і ефективним використанням коштів шляхом впровадження системного моніторингу реалізації проєктів, які фінансуються в рамках інструменту Ukraine Facility.

Джерело: офіційний сайт ДАСУ

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Притягнення до адмінвідповідальності: строки давності та найкоротший термін

КпАП встановлює чіткі строки, протягом яких уповноважена особа може бути притягнута до відповідальності. Зорієнтуємо, в який найкоротший строк можуть притягнути до адмінвідповідальності та як розраховувати строки
10067

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
8584

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2025 році, які строки проведення моніторингу закупівлі, особливості під час воєнного стану — у консультації
9191

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
53723

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді