Оборонні закупівлі із застосуванням ЕСЗ

UA RU
Автор
експерт з публічних закупівель
Оборонні закупівлі мають ряд особливостей. Ключові аспекти закупівель за спрощеними торгами із застосуванням електронної системи роз’яснює експерт. Будьте уважні, адже станом 30 квітня 2021 року в системі Прозорро вже було зафіксовано закупівлі на загальну суму понад 360 млн. грн згідно з цією процедурою, що суперечить вимогам Закону України «Про оборонні закупівлі», оскільки закупівлям за оборонними процедурами має передувати затвердження трьохрічного плану закупівель та визначення Кабінетом Міністрів України переліку замовників в сфері оборони .

 

 


17 липня 2020 року був прийнятий та з 1 січня 2021 року набирав чинності Закон України №808 «Про оборонні закупівлі», основною метою якого є «визначення правових засад для забезпечення матеріально-технічних і наукових потреб сектору безпеки і оборони держави шляхом ефективного та прозорого здійснення оборонних закупівель із дотриманням заходів захисту національних інтересів, створення конкурентного середовища, запобігання корупції у сфері оборонних закупівель, розвитку добросовісної конкуренції, а також ефективного та прозорого планування, реалізації і контролю за здійсненням оборонних закупівель».

PW_welcome_dz_webinar_29072024.jpg

Предмет закупівлі товарів, робіт, послуг: як визначати

Найважливішими нормами Закону є:

  • Конкурентні процедури закупівель для потреб оборони;
  • Опис усіх процедур закупівлі;
  • Електронний реєстр виконавців (тих, хто постачає товари й послуги для оборони);
  • Передбачене затвердження типових державних контрактів;
  • Впровадження критерію «життєвий цикл» озброєння, військової і спеціальної техніки;
  • Поступовий перехід до державного підтвердження якості на основі підходів, що використовуються у відповідних стандартах НАТО;
  • Зняття грифу «таємне» з закупівель за державним оборонним замовленням: переважна більшість оборонного замовлення вже не буде таємним, що дозволить підвищити конкуренцію та громадський контроль в сфері оборони.

Законом передбачаються наступні процедури закупівлі:

1) закриті закупівлі, якщо предмет закупівель становить державну таємницю, з урахуванням положень Закону «Про державну таємницю»:

  • переговори;
  • поетапні переговори;

2) торги з обмеженою участю застосовуються відповідно до Закону «Про публічні закупівлі» з урахуванням деяких особливостей;

3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель застосовуються під час дії особливого періоду в Україні тощо, якщо предмет закупівель не є державною таємницею;

 

4) спрощений відбір без застосування електронної системи закупівель застосовується як виняток під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або окремих регіонах.

Від дати набрання чинності Закону втратив чинність Закон України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», основною процедурою закупівель якого була Переговорна процедура для гарантованого забезпечення потреб оборони.

В Законі «Про оборонні закупівлі» її замінюють Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель.

Розглянемо цю процедуру детальніше.

 

Вона застосовується державним замовником* під час дії особливого періоду в Україні або у період введення надзвичайного стану, або у період проведення антитерористичної операції, або у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі якщо відомості про закупівлю товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони не становлять державної таємниці.

*державні замовники у сфері оборони  - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України. Перелік державних замовників визначений Постановою КМУ від 03.03.2021 №363 «Питання оборонних закупівель»

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель (далі – спрощені торги) здійснюються у порядку, передбаченому для проведення відкритих торгів Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням певних особливостей Закону «Про оборонні закупівлі» (розділ ІІІ) щодо наявності закупівлі в трирічному/річному планах, обов’язкової інформації в оголошенні, розміру кроку в аукціонах, строків проведення та оскарження, кваліфікаційних критеріїв, підстав для кваліфікації та відхилення пропозицій, виправлення недоліків протягом 24 годин, умов відміни процедури або визнання її такою, що не відбулась, тощо.

 


Треба додати, що цей Закон застосовується за умови, що вартість предмета закупівлі (в розумінні Закону «Про публічні закупівлі») для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі. У разі , якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму для товарів і послуг - 500 тисяч гривень; для робіт - 5 мільйонів гривень, оголошення про проведення відбору обов’язково додатково оприлюднюється в електронній системі закупівель англійською мовою.

Основний алгоритм проведення:

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель 2021
Принциповою відмінністю спрощених торгів від переговорної процедури для гарантованого забезпечення потреб оборони є відсутність етапу переговорів після аукціону.

Особливості оскарження:

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель 2021
З урахуванням того, що оскарження може бути і після відхилення пропозиції (пропозиція зміни до Закону), а не лише після наміру про укладання договору, ознайомтеся з деталізованою схемою проведення спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель

 

СКАЧАТИ СХЕМУ

 

До уваги замовників!

Варто зазначити, що попри правовий вакуум через значну втрату часу на прийняття та публікацію нормативно-правових актів, які визначають державних замовників в сфері оборони, та відповідно надання їм права користування Законом України «Про оборонні закупівлі», в системі Прозорро станом на 30.04.2021 року вже оголошено 193 закупівлі (201 лот) очікуваною вартістю 360,67 млн. грн згідно процедури Спрощені торги з використанням електронної системи закупівель, що суперечить вимогам Закону України «Про оборонні закупівлі». При цьому жоден з замовників, які оголошували вищезазначені процедури не отримали статусу державного замовника в сфері оборони згідно з Постановою КМУ № 363 від 3.03.2021 року, що є порушенням Закону. Треба також додати, що частина вказаних закупівель відноситься до поточних та капітальних ремонтів пунктів постійної дислокації та навіть за Законом «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони» повинна була здійснюватися за Законом «Про публічні закупівлі».

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді