Ціна пропозиції в еквіваленті: на яку дату перераховувати
СИТУАЦІЯ
Чи правильно, що нерезидент за результатами аукціону перераховує свою остаточну пропозицію за тим самим курсом, що й на дату початку подання пропозицій? Якщо ні, то може скластися колізія, що за рахунок зміни курсів цінова пропозиція може бути більшою у валюті.
РІШЕННЯ
Taк. Вважаємо, що з метою недискримінації учасників-нерезидентів, забезпечення їм рiвної участі в торгах замовнику варто надати можливість нерезидентам подавати цiнoву пропозицію у валюті з відповідним перерахунком у гривневий еквівалент.
Пунктом 11 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2017 № 922 (далі — Закон № 922) передбачено, що тендерна документація повинна містити інформацію про валюту, у якій має бути розрахована і зазначена ціна тендерної пропозиції.
Ціна пропозиції — на дату аукціону
А от у ProZorro спостерiгаємо рiзнi пiдходи замовникiв до вибору дня, станом на який залежно від курсу валюти учасники-нерезиденти мають перерахувати цiну пропозиції.
Однi прописують, що це дата аукціону. Тобто учасник-нерезидент має перерахувати ціну своєї пропозиції у гривні за курсом НБУ станом на день аукціону, вказаний в електронній системі закупівель. Але проаналізуймо, по-перше, чи це правильно, а по-друге, чи взагалі реально учаснику-нерезиденту виконати таку вимогу замовника.
Так, у «міжнародних» торгах у системі встановлюють спочатку одну дату аукціону, а потім, залежно від дати майбутнього оприлюднення замовником у системі протоколу розгляду тендерних пропозицій, дата аукціону змінюється. А учасники — не провидці й не можуть передбачити як саму змінену дату аукціону, так і майбутній курс валют на цю дату. Тобто учасник не може володіти інформацією про курс валют на декілька днів наперед. Отже, учасник-нерезидент фактично не зможе правильно перерахувати ціну пропозиції з іноземної валюти в гривню за відповідним курсом на дату аукціону.
Ціна пропозиції — на дату розкриття пропозицій
А тепер розглянемо вимогу замовника до учасника-нерезидента перерахувати ціну пропозиції на дату розкриття в системі тендерних пропозицій. Знову ж доходимо висновку — якщо учасник подає тендерну пропозицію за кілька днів до дня розкриття, він фактично не може володіти інформацією про стан курсу валют у майбутньому.
Установлюють офіційний курс гривні до іноземних валют та банківських металів щоденно — для конвертованих валют, які широко використовують для платежів за міжнародними операціями, валют країн — членів Європейського Союзу (1 група Класифікатора іноземних валют та банківських металів, затвердженого постановою Правління НБУ від 04.02.1998 № 34), для іноземних валют інших країн, які є головними зовнішньоторговельними партнерами України (абз. 2 п. 2 Положення про встановлення офіційного курсу гривні до іноземних валют та курсу банківських металів, затвердженого постановою Правління НБУ від 12.11.2003 № 496; далі — Положення № 496). Курс валют починає діяти наступного робочого дня після дня встановлення (п. 6 Положення № 496).
Офіційний курс гривні до іноземних валют та банківських металів, установлений на останній робочий день тижня або на передсвятковий день, діє протягом наступних вихідних або святкових днів. І той-таки курс починає діяти в перший робочий день наступного тижня чи в перший післясвятковий робочий день (п. 6 Положення № 496).
(п. 8 Положення № 496)
Отже, якщо учасник-нерезидент подаватиме тендерну пропозицію напередодні розкриття тендерних пропозицій і на сторінці Офіційного інтернет-представництва НБУ буде оприлюднено інформацію про встановлений офіційний курс гривні до іноземних валют, який буде дійсним «на завтра» (на день розкриття тендерних пропозицій), то тільки тоді учасник-нерезидент зможе правильно перерахувати ціну пропозиції. Але виходить, у цьому випадку всі нерезиденти будуть обмежені в строках подання тендерної пропозиції. А саме: подавати її треба буде не раніше, ніж в останній день подання (напередодні розкриття тендерних пропозицій). А це вже можна розглядати як дискримінацію нерезидентів, що може мати наслідком оскарження умов тендерної документації замовника до АМКУ.
Також критично ставимось і до умови перерахунку ціни пропозиції нерезидента станом на день подання ним тендерної пропозиції. Адже за участі в торгах кількох нерезидентів цілком можливо, що кожен із них подаватиме пропозиції в різні дні — курс валют може бути різним. Тож нерезиденти теж будуть поставлені в нерівні умови.
Що робити: 4 поради
Як же діяти замовнику в цій ситуації так, щоб не дискримінувати та не обмежити участь в процедурі закупівлі нерезидентів?
За результатами системного аналізу норм як закупівельного, так і банківського законодавства дамо замовникам кілька порад.
Порада 1
Прописуйте у тендерній документації, що учасник-нерезидент для участі в аукціоні приводить свою цінову пропозицію до рівних умов з іншими учасниками аукціону. Тобто цінова пропозиція має бути перерахована у гривню за курсом НБУ на день початку прийняття пропозицій у ProZorro. Чому саме цей день?
По-перше, хоч би якого дня до закінчення подання тендерних пропозицій нерезидент подавав свою пропозицію, йому буде відомий курс валют. По-друге, в цьому випадку всі учасники-нерезиденти будуть у рівних умовах. Саме від перерахованої ціни пропозиції у гривні учасник-нерезидент робитиме ставки в процесі аукціону на ProZorro.
Порада 2
Наведіть у тендерній документації таблицю перерахунку ціни в іноземній валюті до еквівалента в гривні.
Порада 3
Передбачте в тендерній документації, як нерезиденти після закінчення аукціону мають привести свою аукціонну ціну в гривні до валюти учасника-нерезидента. Вважаємо, що алгоритм такого приведення аукціонної гривневої ціни до еквівалента в іноземній валюті теж можна відобразити у вигляді певної таблиці з формулою перерахунку. Зауважте, що ціною міжнародного договору буде перерахована ціна пропозиції переможця торгів — нерезидента в іноземній валюті.
Порада 4
Перераховуйте ціну пропозиції нерезидента в гривні за результатами аукціону в ціну пропозиції у валюті також за курсом станом на день початку прийняття пропозицій в ProZorro. Тобто обидва перерахунки будуть за одним і тим самим курсом валюти. Такий підхід до вирішення зазначеної ситуації забезпечить недискримінацію нерезидентів та рівну їх участь у торгах. Зрозуміло, що в цій ситуації можуть існувати ризики для обох сторін торгів — як для замовника, так і учасника-нерезидента.
Висновок — всім рівні умови
Як бачимо, від ризику курсових коливань ніхто не застрахований. А може трапитися, що замовник відхилить одного переможця аукціону й вибере наступного за ним, зокрема у випадку непідтвердження попереднім переможцем відсутності підстав для відмови йому в участі в торгах згідно зі статтею 17 Закону № 922. Тоді, якщо вибирати датою зворотного перерахунку певну дату після аукціону, наприклад дату оприлюднення повідомлення про намір укласти договір, то для різних переможців це буде різна дата, а отже, може бути різним і курс валют.
Отже, ми намагаємось привести участь усіх учасників торгів до одного знаменника, надати можливість усім охочим взяти участь у закупівлі без обмеження та дискримінації, а також поставити в рівні умови учасників і замовників в механізмі валютного перерахунку. Тому й переконані: і для початкового, і для зворотного перерахунку ціни пропозиції нерезидента найоптимальнішою буде дата початку прийняття тендерних пропозицій системою ProZorro. Адже валюту перераховуватимуть за одним і тим самим курсом.