Моніторинг закупівель 2018 - від законодавчих вимог до практичного втілення

Автор
начальник відділу моніторингу закупівель у бюджетній сфері Управління контролю закупівель у бюджетній сфері Департаменту контролю у сфері закупівель Державної аудиторської служби України
Моніторинг закупівель — особливий вид державного фінансового контролю. Уперше аудитори провадитимуть контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель дистанційно, в електронному просторі. І їхня мета — не покарати за порушення, а не допустити їх. А також — допомогти замовникам діяти відповідно до вимог законодавства під час процедури закупівлі. Що ж вже вдалося зробити Держаудитслужбі?

Замовник під час процедури закупівлі зобов’язаний дотримати норм законодавства у сфері публічних закупівель. Своєю чергою, органи державного фінансового контролю повинні проаналізувати його дії і запобігти порушенням закону. Саме для цього і передбачений моніторинг закупівель.

Запровадив моніторинг закупівель Закон України «Про внесення змін до Закону України „Про публічні закупівлі“ та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель» від 21.12.2017 № 2265-VIII (далі — Закон № 2265), що набрав чинності 21 січня 2018 року. З цього моменту й розпочалася кропітка робота з імплементації моніторингу закупівель у систему державного фінансового контролю. Прикінцевими та перехідними положеннями Закону № 2265 значну частину цієї роботи законотворці поклали на плечі Держаудитслужби.

Розповімо, які заходи для побудови ефективної системи моніторингу закупівель Держаудитслужба вже реалізувала.

Висновок про результати моніторингу. Фахівці Держаудитслужби розробили проект наказу «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу закупівлі та порядку його заповнення». Він пройшов процедуру погодження. Були враховані пропозиції та зауваження, отримані від Мінекономрозвитку, Регуляторної служби. Доопрацьований проект наказу 23 квітня вже надіслали на державну реєстрацію до Мін’юсту.

Порядок перевірок. Завершена робота над проектом постанови КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 р. № 631 і від 3 лютого 2016 р. № 43», що визначає порядок проведення Держаудитслужбою перевірок публічних та державних закупівель. А також — приводить у відповідність до норм Закону № 2265 Положення про Державну аудиторську службу України.

Проект вже погодили Мінфін, Мінекономрозвитку і Регуляторна служба. Після доопрацювань 24 квітня він надісланий для проведення правової експертизи до Мін’юсту.

⚡️ Закупівлі-2021: плануємо за новими вимогамиЕлектронний кабінет Держаудитслужби. Тривають робочі зустрічі з представниками Мінекономрозвитку, ДП «Прозорро», ГО «Трансперенсі Інтернешнл Україна», Data Path Analytics щодо створення електронного кабінету Держаудитслужби в системі електронних закупівель та розроблення автоматичних індикаторів ризиків.

Робота кабінету Держаудитслужби враховуватиме порядок проведення моніторингу закупівлі, передбачений Законом № 2265. Будуть автоматизовані процеси формування рішення про початок моніторингу та проекту висновку про його результати. Аналітичний комплекс дасть змогу проаналізувати результати моніторингу як окремої закупівлі, так і загальної практики закупівель замовника.

Уже відбулася презентація робочої версії кабінету. Залишилися останні кроки з тестування кабінету, що допоможе відкоригувати функціонал та остаточно імплементувати кабінет в систему.

Автоматичні ризик-індикатори. Майже завершена робота з розроблення Методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку використання. Експерти галузі і працівники Держаудитслужби вже погодили впровадження трьох автоматичних індикаторів ризиків та попередньо узгодили ще 20. Наразі їх дієвість та можливі похибки під час застосування експерти аналізують на проведених раніше закупівлях.

Від повноти та достовірності інформації, яку отримуватимуть аудитори за результатами спрацювання індикаторів значною мірою залежатиме результат моніторингу закупівлі, тому відбір індикаторів потребує особливої уваги. Адже Держаудитслужба має на меті побудувати ефективну автоматичну систему відбору тендерів з ознаками порушень законодавства у сфері закупівель.

Модернізація штату служби. Важливе значення мають фінансове забезпечення, оновлення і модернізація матеріально-технічної бази органів державного фінансового контролю, а також — формування достатньої штатної чисельності працівників. Тож Держаудитслужба наразі — у пошуку золотої середини між обгрунтованою потребою та фінансовою спроможністю бюджету.

Спочатку ми 29 березня надіслали на погодження до Мінекономрозвитку, Мінфіну та Регуляторної служби проект постанови КМУ «Про внесення зміни в додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2014 р. № 85». За результатами отриманого погодження 25 квітня його надіслали для проведення правової експертизи до Мін’юсту.

У проекті пропонуємо збільшити граничну чисельність підрозділів контролю у сфері закупівель на 93 штатних одиниці: 20 — для центрального апарату Держаудитслужби; 73 — для міжрегіональних територіальних органів Держаудитслужби.

Держаудитслужба вживає всіх можливих заходів для мінімізації ймовірних негативних чинників, виважено та грунтовно розглядає кожен етап запуску моніторингу закупівель на орбіту електронних публічних закупівель. Адже непослідовні і непродумані дії можуть звести нанівець усі очікування держави і громадськості від моніторингу закупівель.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді