За що не можна відхиляти тендерну пропозицію учасника
Законодавці зобов’язали замовника відхиляти тендерну пропозицію учасника, якщо:
- вона не відповідає умовам тендерної документації, встановленим кваліфікаційним критеріям;
- немає забезпечення тендерної пропозиції, яке вимагав замовник;
- існують підстави, зазначені у статті 17 і частині сьомій статті 28 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922);
За статтею 30 Закону № 922 потрібно відхилити й тендерну пропозицію переможця торгів, якщо той:
- відмовився підписувати договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладати договір про закупівлю;
- не надав документи, що підтверджують відсутність підстав, передбачених статтею 17 Закону № 922.
Та іноді замовники, які відхиляють тендерні пропозиції учасників, порушують законодавчі вимоги. Покажу приклад, як це відбувалося під час закупівлі UA-2018-04-26-001606-a. Замовник — Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М. В. Скліфосовського, предмет закупівлі — Продукція борошномельно-круп’яної промисловості.
У цій процедурі закупівлі тендерні пропозиції подали чотири учасники. Замовник відхилив пропозицію одного з учасників, а той оскаржив своє відхилення до Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія АМКУ).
Хто ж з них припустився помилки?
Що вимагав замовник
Процитуємо умови тендерної документації, які передбачив замовник.
«Учасник торгів, пропозиція якого є найнижчою за результатами проведеного аукціону (у разі зниження ціни), повинен протягом одного робочого дня, тобто на наступний робочий день, розмістити на майданчику (за умови технічної можливості електронної системи закупівель) скановану тендерну пропозицію, яка містить остаточну ціну тендерної пропозиції з урахуванням проведеного аукціону, оформлену згідно з додатком 2 до тендерної документації, скріплену підписом уповноваженої особи і завірену печаткою учасника (крім учасників, які здійснюють діяльність без печатки згідно з чинним законодавством).
Якщо предмет закупівлі складається з одного або більше найменувань, то кількість кожного з найменувань повинна бути цілим (одним) числом (згідно з додатком 3), а не арифметичною сумою, в результаті якої буде відображена остаточна кількість товару.
Ціна пропозиції не повинна відрізнятися від остаточної ціни пропозиції за результатами аукціону.
У випадку порушення учасником цієї умови (нерозміщення/ненадсилання цінової пропозиції або порушення терміну її розміщення/надсилання) замовник може відхилити тендерну пропозицію такого учасника».
Предмет закупівлі товарів, робіт, послуг: як визначати
Чому замовник відхилив учасника
За результатами аукціону учасник поновив свою цінову пропозицію.
Невідповідність оновленої цінової пропозиції вимогам тендерної документації і стала підставою для відхилення його тендерної пропозиції.
Що говорить Закон № 922
Стаття 25 Закону № 922 встановлює, що учасники подають тендерну пропозицію в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Аби подати документ з тендерною пропозицією, учасники:
- заповнюють електронні форми з окремими полями. У них зазначають інформацію про ціну, інші критерії оцінки, якщо їх встановив замовник, інформацію від учасника про його відповідність кваліфікаційним критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 Закону № 922 і тендерній документації;
- завантажують необхідні документи, що їх вимагає замовник у тендерній документації.
Відсутність або невідповідність документа, поданого після кінцевого строку подання тендерних пропозицій, не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Тобто замовник може відхилити тендерну пропозицію учасника відповідно до статті 30 Закону № 922 з підстави її невідповідності вимогам тендерної документації лише тоді, коли є недоліки в документах, поданих у складі тендерної пропозиції до кінцевої дати подання.
Iнформацію про відхилення ТП
оприлюднюють у системі протягом одного дня з дня прийняття рішення
Якщо недоліки має оновлена цінова пропозиція, яку учасник подав уже після аукціону і яка не є складовою тендерної пропозиції, замовник не може відхиляти тендерну пропозицію такого учасника.
Закон передбачає вичерпний перелік документів, які може вимагати замовник після розкриття тендерних пропозицій. Це документи переможця за статтею 17 Закону № 922, якщо вимогу надати такі документи містить тендерна документація. Інші документи, що не є складовою пропозиції, не можуть бути підставою для відхилення пропозиції учасника.
Які наслідки безпідставного відхилення
Колегія зобов’язала замовника скасувати рішення про неправомірне відхилення пропозиції скаржника. Але майже через три тижні замовник прийняв рішення про відміну процедури з огляду на «неможливість усунути порушення, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель».
Чим керувалася Колегія АМКУ?
Відповідно до частини дев’ятої статті 18 Закону № 922 за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі та про заходи, які слід вжити для їх усунення. Зокрема, зобов’язати замовника:
- повністю або частково скасувати свої рішення;
- надати необхідні документи, роз’яснення;
- усунути будь-які дискримінаційні умови, у т. ч. ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації;
- привести тендерну документацію у відповідність до вимог законодавства;
- відмінити процедуру закупівлі — якщо не можна виправити допущені порушення.
Отже, раджу замовникам уважно підходити до підстав відхилення пропозиції учасників.