Додаткові роботи під час капремонту: договір чи нова процедура закупівлі?

Автор
експерт, консультантка з публічних закупівель, Київ
Ви вирішили відремонтувати будівлю, уклали договір про закупівлю робіт, а потім виявилося, що таких робіт недостатньо. Чи необхідно проводити процедуру закупівлі, щоб закупити додаткові роботи? Відповідь знає експерт.

СИТУАЦІЯ

Замовник провів процедуру закупівлі й уклав договір на суму 3 182 тис. грн за предметом закупівлі «Капітальний ремонт фасаду будівлі будинку культури у с. Нерубайське за адресою: вул. Леніна, 1».

Та коли підрядник почав виконувати договір, виявилося, що потрібні ще додаткові роботи. Він звернувся за експертизою проекту. Експерти повідомили, що необхідно відкоригувати попередній проект і до суми попередньої експертизи додати 800 тис. грн. А якщо так, то сума кошторису може перевищити 4 млн грн. Але ж додаткових коштів для таких робіт замовнику не виділятимуть.

Спочатку на капітальний ремонт фасаду будівлі замовнику виділили 4 млн грн. Тобто він міг би обійтися без додаткового фінансування, а для закупівлі додаткових робіт використати 800 тис. грн, коли перегляне кошторис.

PW_welcome_dz_webinar_29072024.jpg

Як бути тепер? Підрядник пропонує пройти експертизу й укласти з ним прямий договір на виконання додаткових робіт за предметом закупівлі «Капітальний ремонт елементів облаштування фасаду та центрального входу будівлі будинку культури у с. Нерубайське за адресою: вул. Леніна, 1». Чи може замовник підтримати цю пропозицію?

РІШЕННЯ

Для закупівлі робіт замовник проводить одну з процедур, передбачених статтею 12 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VII (далі — Закон № 922). Потрібно також обов’язково враховувати вимоги Закону № 922.

Чи потрібна процедура закупівель

Коли закуповуєте роботи за процедурою відкритих торгів — враховуйте встановлені Законом № 922 вартісні межі предмета закупівлі. А якщо потрібно провести переговорну процедуру закупівлі — подбайте про документи, які доведуть, що є підстави для її застосування.

Переговорна процедура закупівлі — це процедура, яку замовник використовує як виняток і відповідно до якої укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або декількома учасниками (ч. 1 ст. 35 Закону № 922).

Зокрема, Закон № 922 передбачає, що переговорну процедуру застосовують лише у випадках, коли є потреба:

  • здійснити додаткову закупівлю у того самого постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, технологіями, роботами чи послугами, якщо заміна попереднього постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності або виникнення проблем технічного характеру, пов’язаних з експлуатацією та обслуговуванням (п. 5 ч. 2 ст. 35 Закону № 922);
  • провести додаткові будівельні роботи, не зазначені у початковому проекті, але які стали через непередбачувані обставини необхідними для виконання проекту за сукупності таких умов: договір буде укладено з попереднім виконавцем цих робіт, такі роботи технічно чи економічно пов’язані з головним (первинним) договором; загальна вартість додаткових робіт не перевищує 50% вартості головного (первинного) договору (п. 6 ч. 2 ст. 35).

У нашій ситуації під час виконання договору про закупівлю робіт виникла потреба у додаткових роботах, не передбачених проектно-кошторисною документацією. Очікувана вартість таких робіт — 800 тис. грн. Ця сума не перевищує вартісну межу для застосування Закону № 922 під час закупівлі робіт. Тож для проведення додаткових робіт на суму 800 тис. грн замовник може укласти новий договір з підрядником, який уже виконує роботи на цьому об’єкті.

Перш ніж укласти новий договір про закупівлю додаткових робіт, внесіть зміни у додаток до річного плану закупівель. Тобто включіть до нього цю закупівлю. Не забудьте також оприлюднити звіт про укладені договори.

Чи можна вносити зміни до договору

Чи можна в такій ситуації не укладати новий договір, а внести зміни до вже укладеного? Ні, не можна. Аргументуємо цю відповідь.

Договір про закупівлю укладають:

У нашій ситуації сторони спочатку уклали договір про закупівлю робіт за результатами процедури закупівлі. За положеннями ЦК і ГК обсяг робіт та сума (ціна) договору — істотні умови договору. Змінювати їх можна винятково у випадках, передбачених частиною 4 статті 36 Закону № 922. І жоден із цих випадків не стосується ситуації, яку ми розглядаємо.

Не можна збільшувати й обсяг закупівлі, крім випадку, передбаченого пунктом 8 частини 4 і частиною 5 статті 36 Закону № 922. Проте цей випадок нам теж не підходить.

Звідси — висновок: збільшити початковий договір на суму додаткових робіт не можна.

Як довести, що замовник не уникав процедури

Що робити, якщо за одним і тим самим предметом закупівлі — роботи, у т. ч. додаткові, — очікувана вартість у цілому за рік перевищить вартісні межі застосування Закону № 922? Чи не стане це приводом для звинувачення замовника в уникненні процедури закупівлі? Може, на суму додаткових робіт — 800 тис. грн — все-таки провести процедуру закупівлі? Адже замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини, щоб уникнути процедури відкритих торгів або застосування Закону № 922 (ч. 7 ст. 2).

Якщо замовник доведе, що додаткові роботи не можливо було передбачити, таке звинувачення йому не загрожує. Для цього необхідно документально підтвердити, що на момент укладання договору на суму 3 182 тис. грн він не міг знати, що виникне потреба у таких роботах і в такому обсязі.

Закон № 922 містить визначення терміна «предмет закупівлі», передбачає планування закупівель та інші передумови процедур закупівель. А от про алгоритм, за яким планувати публічні закупівлі, та механізм розрахунку потреби у тому чи тому предметі закупівлі, його очікуваної вартості у ньому не йдеться.

Отже, в кожному конкретному випадку замовник має документально підтвердити потребу в закупівлі додаткових робіт. Це можуть бути службові, доповідні записки чи проектно-кошторисна документація.

Якби сума додаткових робіт дорівнювала або перевищувала вартісні межі застосування Закону, для їх закупівлі замовник міг би провести переговорну процедуру на підставі пункту 6 частини 2 статті 35 Закону № 922.

Проте у будь-якому випадку замовник мусить підтвердити, що:

  • додаткові будівельні роботи не зазначені у початковому проекті;
  • потреба у таких роботах виникла через непередбачувані обставини;
  • договір на закупівлю додаткових робіт він укладе з тим самим виконавцем, що й за первинним договором;
  • додаткові роботи технічно чи економічно пов’язані з головним (первинним) договором;
  • загальна вартість додаткових робіт не перевищує 50% вартості головного (первинного) договору.

Отже, перш ніж прийняти рішення, замовник має врахувати всі законодавчі норми, які стосуються його конкретної ситуації.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді