Що робити з недобросовісними учасниками в запиті пропозицій

Автор
фахівчиня відділу розвитку державних закупівель майданчика Zakupivli.Pro
Розберемося з питаннями: що робити, якщо учасник запиту пропозицій виявився ненадійним? Як діяти щоб вберегти себе і колег від ситуацій, коли постачальник не виходить на зв’язок, заявляє, що не має потрібного товару або просто відмовляється підписувати договір?

Запит пропозицій постачальників — один з найзручніших способів проведення закупівель. Проте частина замовників досі вагаються, чи варто купувати потрібні товари через електронний каталог Prozorro Market. Одна з причин — негативний досвід колег, які стикалися з недобросовісними учасниками. 

Основним документом, який регулює питання функціонування електронного каталогу і проведення запиту цінових пропозицій, є Постанова КМУ від 14.09.2020 №822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі — Постанова 822).

Постанова 822 передбачає певні заходи впливу на недобросовісних постачальників. Замовник може подати звернення про порушення через електронну систему закупівель у випадку непідписання постачальником договору на умовах, зазначених замовником в запиті пропозицій постачальників. Таке звернення розглядається адміністратором електронного каталогу. Нагадаємо, що адміністратори — централізовані закупівельні організації, які відповідають за наповнення електронного каталогу в певній сфері:

  • ДУ «Професійні закупівлі» — щодо товарів широкого вжитку;
  • ДП «Медичні закупівлі України» — щодо медичних товарів і лікарських засобів;
  • ДП «Українські спеціальні системи» — щодо товарів у сфері цифровізації.

Тож залежно від предмету закупівлі, звернення про порушення буде розглянуто відповідною ЦЗО. 

Як повідомити про порушення

В кабінеті державного замовника на етапі кваліфікації в запиті пропозицій постачальників в блоці інформації про учасника треба натиснути кнопку «Поскаржитись на постачальника».

Наступний крок — заповнити електронну форму. Потрібно обрати до якого ЦЗО ви звертаєтесь, заповнити інформацію про замовника і учасника, про проблемну закупівлю, в чому ви вбачаєте порушення і долучити, за потреби, докази. 

Строк розгляду звернення складає 10 робочих днів з дня його отримання. Для всебічного дослідження ситуації, про яку повідомив у зверненні замовник, адміністратор може запитувати у замовника і учасника інформацію та документи, які підтверджують або спростовують факт порушення. За результатами адміністратор приймає рішення та інформує замовника і постачальника про наявність чи відсутність порушень. 

Чому варто повідомляти про порушення з боку учасників

Адміністратор електронного каталогу може заблокувати недобросовісного постачальника, тобто забрати у нього можливість брати участь у закупівлях. Строк блокування складає 90 календарних днів з дня оприлюднення адміністратором рішення. Проте для цього мають бути зафіксовані порушення постачальника: три рази протягом одного календарного місяця або п’ять разів протягом трьох календарних місяців.

Тож у випадку, якщо замовник постраждав від неправомірних дій постачальника обов’язково треба повідомляти про такі факти адміністраторам електронного каталогу. Це допоможе вберегти  себе на майбутнє та інших замовників від проблемних постачальників. 

Які ще є можливості вплинути на недобросовісних учасників

Крім можливості поскаржитися на постачальників, також можна скористатися відгуками на майданчику Zakupivli.Pro. Це додатковий інструмент, за допомогою якого можна впливати на поведінку учасників. Адже кожен відповідальний бізнес піклується про свою репутацію. Звісно, на підставі лише відгуків не можна відхилити пропозицію постачальника в запиті пропозицій. Проте вони можуть стати стимулюючим фактором: після отримання негативних коментарів про себе постачальники можуть в подальшому серйозніше ставитися до подання пропозицій.

Відгуки можуть залишати активовані користувачі майданчика. На їх підставі формується рейтинг постачальників. Можна залишати і позитивні відгуки, що буде додатково мотивувати хороших постачальників. 

Тож замовникам варто користуватися всіма можливими способами захисту від недобросовісних учасників, а також висловлювати своє враження від співпраці. Це допоможе зробити закупівлі через електронний каталог Prozorro Market більш комфортними і безпечними.

новини публічні закупівлі

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді