Закупівля природного газу: на що звернути увагу під час воєнного стану

Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Природний газ — це невід’ємний елемент діяльності багатьох замовників. Закупівля природного газу бюджетними установами є передумовою забезпечення виробничих процесів, що не можуть бути зупинені. Водночас закупівля газу є конкурентною, а його ціна нестабільною, що ускладнює проведення закупівлі. Правильно визначити предмет закупівлі, розрахувати очікувану вартість та обрати процедуру закупівлі газу допоможе консультація експерта. Звертайте увагу на кожну деталь, щоб отримувати газ вчасно та безперебійно

Визначаємо предмет закупівлі природного газу

Природний газ — це товар. Предмет закупівлі цього товару може бути визначений за кодом ДК 021:2015 — 09120000–6 «Газове паливо», а номенклатурний код ДК 021:2015 — 09123000–7 «Природний газ».

Предмети закупівлі для комунальних послуг: таблиця

Кожен споживач має право на вільний вибір постачальника, шляхом укладення з ним договору постачання природного газу відповідно до умов та положень, передбачених Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496.

Оскільки предмет закупівлі природного газу конкурентний, то його слід закуповувати за відповідною процедурою закупівлі, як правило, це відкриті торги.

Вебінар від журналу Держзакупівлі

Запис вебінару про закупівлю ліків в е-каталозі

Визначаємо потребу та очікувану вартість закупівлі природного газу

Якщо організація замовника працює не перший рік і стабільно, то замовник може визначити потрібний обсяг закупівлі природного газу з огляду на потреби попередніх років. Якщо ж у замовника відбулися чи очікуються зміни, варто врахувати, що під час підписання договору про закупівлю, постачальники газу для кожного пункту постачання закріплюють за собою на платформі Укртрансгазу ЕІС-коди. У такий спосіб додати нові об’єкти з унікальними ЕІС-кодами без попереднього закріплення відповідно до договору неможливо. А отже, якщо у замовника збільшиться кількість пунктів постачання, він не зможе швидко забезпечити постачання природного газу.

Визначити очікувану вартість закупівлі природного газу непросто, оскільки ціна на газ постійно збільшується. Особливо це складно у період воєнного стану.

Постачання природного газу здійснюється за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених Законом України «Про ринок природного газу».

Для замовників у бюджетній сфері у період воєнного стану порядок закупівлі газу змінився.

З метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального періоду 2022–2023 року постанова КМУ «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам» від 19.07.2022 № 812 (далі — Постанова № 812) передбачає такі спеціальні обов’язки на ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» — щодо забезпечення постачання природного газу споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо), закладам охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) (далі — бюджетні установи).

«Нафтогаз Трейдинг» постачає з 1 вересня 2022 р. по 31 березня 2023 р. (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31 грудня 2022 р., за ціною, що становить 16 390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед).

Тобто, Постанова № 812 визначає «Нафтогаз Трейдинг» як постачальника, що може запропонувати найнижчу ціну, якій інші постачальники не можуть забезпечити конкурентність.Через це замовникам стає недоречно проводити конкурентні види закупівель.

Чи звітувати про прямий договір до 100 тисяч, укладений за Особливостями

Обираємо вид закупівлі

З огляду на ситуацію, до Постанови № 1178 внесли зміни, у яких передбачили, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля природного газу суб’єктом господарювання, визначеним для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених за бюджетною програмою «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022–2023 років» (КПКВК 2401200) відповідно до частини 1 статті 41 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (пп. 14 п. 13 Особливостей).

У такий спосіб, замовники у бюджетній сфері можуть укладати прямі договори на закупівлю газу з «Нафтогаз Трейдинг».

Закупівля газу на 2024 рік

Наша редакція відстежує всі зміни у закупівлях, щоб вчасно розповісти вам, якою буде закупівля природного газу на 2024 рік. Стаття «Закупівля газу на 2024 рік для бюджетних установ» стане для вас дуже корисною, адже закупівля газу на 2024 рік важлива для кожного замовника.

Будьмо на зв'язку! 

 

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді